| Udostępnij

Wywiad: Olgierd Cygan, IAB

29 października 2003 szefem polskiego Interactive Advertising Bureau, organizacji zrzeszającej podmioty i osoby branży internetowej, został Olgierd Cygan, Dyrektor Wykonawczy agencji interaktywnej digital One z Łodzi. Zadaliśmy mu pytania dotyczące przyszłości polskiego rynku e-marketingu oraz samego IAB.

BiznesNet: Co zmieni się w IAB w trakcie Pana kadencji? Jak zmieni się IAB? Jakie działania będzie podejmowało?

Olgierd Cygan: Każda zmiana przynosi szansę na polepszenie. Mam nadzieję, że zmiana władz Stowarzyszenia wyjdzie na plus zarówno IAB Polska, jak i branży, którą ono promuje. Nowi ludzie, nowe zasady, nowe pomysły – to przecież ogromny potencjał.

Co się zmieni? Cel jest jednoznaczny – chcemy, aby rok 2004 był przełomowy dla naszej organizacji, aby Stowarzyszenie zaczęło wreszcie prężnie funkcjonować i miało realny wpływ na rynek, nie tylko ten interaktywny. Liczę, że cel ten będzie przyświecał nie tylko Zarządowi, ale także Członkom Stowarzyszenia, którzy aktywnie włączą się w prace IAB Polska.

Pierwszy miesiąc upłynął pod znakiem działań organizacyjnych oraz nowo wdrażanych projektów. Odświeżamy kontakty, przygotowujemy się do pozyskania nowych członków, konstruujemy Katalog Korzyści dla stowarzyszonych w IAB… słowem – podejmujemy działania, które mają “ożywić” organizację.

BN: Czy Pańskim zdaniem marketerzy w większości wiedzą już na czym polega marketing interaktywny?

OC: Marketerzy korporacji, z którymi współpracuje moja agencja wiedzą na czym rzecz polega, ale nie jest to na tyle reprezentatywna próba, aby wyciągać ogólne wnioski. Sądzę, że owa większość przywołana w pytaniu posiada wiedzę powierzchowną, ale wystarczającą do tego, aby zadawać odpowiednie pytania, a także stawiać stosowne wymagania agencjom interaktywnym w trakcie współpracy z nimi.

Klienci zwykle wiedzą co chcą osiągnąć, mają również świadomość tego, że Internet daje takie możliwości, nie mają natomiast orientacji w fachowych szczegółach związanych z marketingiem interaktywnym, nie patrzą perspektywicznie.

Powiedziałbym w tej sytuacji po prostu – edukacji nigdy dość! Marketing interaktywny jest dziedziną, która cały czas się rozwija, w której pojawiają się zupełnie nowe możliwości, w której ciągle jeszcze jest dużo do zdziałania, odkrycia, zaprezentowania… i jest to jedno z priorytetowych zadań IAB.

BN: Czy widzi Pan bardziej skuteczne metody promocji marketingu interaktywnego niż pokazywanie przykładów z danej branży, pokazywanie marketerom kampanii ich konkurentów?

OC: Metody są różne i różnie się je dobiera w zależności od tego kogo chcemy przekonać. Czasem działają argumenty typu “zróbcie to, im się już udało”, a czasami wręcz przeciwnie – “zróbmy to, bo jeszcze nikt tego nie próbował”. Z racji dość szybkiego rozwoju Internetu i samego e-marketingu, a także natłoku działań reklamowych w Sieci – coraz większe znaczenie zyskują odważne, nietypowe, pionierskie koncepcje.

One, a raczej interesujące ich zaprezentowanie szerokiemu gronu, na dzień dzisiejszy sprawdza się najlepiej jako promocja marketingu interaktywnego np. w mediach drukowanych. Do indywidualnych odbiorców z kolei najszybciej przemawiają liczby – statystyki, zwrot z inwestycji, poziom opłacalności, konkretne zyski.

BN: Czy jest tak, że marketing interaktywny sprawdza się najlepiej w określonych grupach odbiorców (np. ludzie młodzi z dużych miast) i dla specyficznych produktów (komputery i elektronika, towary luksusowe), a w innych przypadkach nie znajduje zastosowania w ogóle lub jedynie jako narzędzie wspierające o znaczeniu marginalnym? Czy możemy mówić o

marketingu interaktywnym jako o narzędziu które można stosować uniwersalnie?

OC: Marketing interaktywny może być narzędziem uniwersalnym. Śmiało można stwierdzić już dziś, że nie ma tu branży ani produktu “tabu”. O ewentualnym braku uniwersalności niektórych narzędzi e-marketingu, czy tez niemożności ich zastosowania, decydują w niektórych przypadkach jeszcze tylko grupy docelowe.

Nie uda nam się przez Internet dotrzeć do szerokiego grona odbiorców w przedziale wiekowym 60 – 70 lat… ale będzie to na pewno wykonalne w niedalekiej przyszłości, gdy zestarzeje się pokolenie obecnych internautów. Wtedy marketing interaktywny stanie się w pełni uniwersalny.

Cały czas zresztą zmienia się spojrzenie na marketing w Internecie. Staje się on czymś naturalnym, zarówno dla samych internautów, jak i dla osób odpowiedzialnych za stworzenie kampanii reklamowej. Jednym z jej obowiązkowych elementów jest dzisiaj przecież promocja online…

BN: Dziękujemy za rozmowę.

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Pomysły na biznes - szukam / oferuję » Wzory gotowych biznes planów pod dotacje

» Witam, Oferujemy wzory gotowych biznes planów przygotowanych z myślą o dotacjach z Urzędu Pracy (handel, usługi, produkcja - od sklepu internetowego po pizzerie). W chwili obecnej dysponujemy ponad 40 różnymi wnioskami / biznes planami - które zostały przez Nas przygotowane i uzyskały dofinansowanie. Pełna listę wzorów, oraz możliwość zakupu, znajdą Państwo tutaj (proszę skopiować i wkleić link): http://www.biznesplany24.pl/biznesplan-pup-wzory.html...

Działalność gospodarcza » Biuro Rachunkowe KAWECCY Będzin. Sosnowiec. Dąbrowa Górnicza

» NOWA SIEDZIBA FIRMY !!! Z ogromną radością informujemy, że możemy zaprosić Państwa do naszej nowej siedziby biura rachunkowego, które mieści się przy ul. Wolności 109 w Będzinie. Serdecznie Zapraszamy. Kaweccy s.c. ul. Wolności 109 42-506 Będzin woj. śląskie tel. 509050305, 505100668. http://www.kaweccygroup.pl...

Prowadzenie firmy » Praca z systemem CRM - doświadczenia

» Chętnie wymienię się doświadczeniami w temacie pracy na systemie Berberis. Jakie są wasze doświadczenia i co ciekawego udało się wam z tego systemu wyciągnąć? Na co należy szczególnie zwracać uwagę, żeby mieć tego efekty?...

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...