| Udostępnij

Reklama w Internecie AD2004

W roku 2003 wielu internetowych reklamodawców doszło do wniosku, że owszem – reklama jest dźwignią handlu – ale reklama internetowa może pomóc realizować również inne cele. Zmieniły się też metody pracy specjalistów od reklamy on-line. Zapytaliśmy o najnowsze trendy w tej dziedzinie Macieja Sobierajskiego, Dyrektora Generalnego i Partnera firmy ClickAd.

BiznesNet: Jak zmienił się rynek reklamy internetowej w roku 2003?

Maciej Sobierajski: Moim zdaniem nastapiło zdecydowane ożywienie na rynku reklamowym. Po pewnej stagnacji, która miała miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat pod koniec pierwszego kwartału ubiegłego roku zanotowaliśmy znaczący wzrost ilości kampanii.

BN: Jak planuje się kampanie internetowe, jakie znaczenie mają odsłony, a jakie unikalni użytkownicy? Na co zwracają uwagę reklamodawcy?

MS: Pod względem podejścia do planowania moim zdaniem wykształciły się dwie “szkoły”: ilościowa i jakościowa.

Szkoła ilościowa kładzie nacisk na zakup jak największej ilości reklam (w celu maksymalizacji liczby kontaktów) przy zachowaniu jak najniższych kosztów. W efekcie wykorzystuje się najtańsze formy reklamowe (bennery, sky scrapery, billboardy) emitując je na największych portalach w postaci ROS (ROS) gdzie cena za 1000 odsłon jest najniższa. W wyniku takiej kampanii emituje się nawet dziesiątki milionów odsłon w ciągu miesiąca, często bez ograniczenia częstotliwości (dlatego czasami widzimy 20 razy ten sam banner). Ma to swoje uzasadnienie ponieważ w przypadku reklam banerowych potrzeba znacznie większej ilości odsłon na jednego użytkownika aby uzyskać “kliknięcie” na reklamę. Minusem jest tzw. “waste” czyli docieranie z przekazem do osób spoza grupy docelowej klienta co również może skutkować nizszym współczynnikiem CTR.

Odmianą szkoły ilościowej jest zakup pakietów zasięgowych np. “Pakiet GRP” (AdNEt) czy też możliwe do zakupienia pakiety unikalnych użytkowników na portalach. Tutaj możemy maksymalizować zasięg kampanii za pomocą ograniczenia częstotliwości do 1 kontaktu z reklamą podczas trwania kampanii. Minusem jest docieranie na chybił trafił do przypadkowych internautów, niekoniecznie zainteresowanych danym przekazem reklamowym.

Szkoła jakościowa również wykorzystuje podstawowe formy banerowe, jednak główny nacisk położony jest na wykorzystanie nowocześniejszych form reklamowych takich jak m.in. top-layery, interstitiale, supersitiale. Są one emitowane na wąsko targetowanych serwisach tematycznych odpowiadających charakterowi grupy docelowej. Ważną rolę odgrywa również ograniczenie częstotliwości w celu obniżenia poziomu “intruzywności” wykorzystanych form. W efekcie uzyskujemy znacznie mniejszą ilość odsłon, jednak w zamian znacznie wyższe wskaźniki CTR, CR a także CPA.

Kampania taka zazwyczaj uzupełniana jest, jak zostało wspomniane powyżej, emisją tanich form reklamowych na największych portalach. Ciekawym uzupełnieniem takiego rodzaju planowania jest wykorzystanie tematycznych pakietów zasięgowych np. “Pakiet 100% unikalnych” na serwisach biznesowych sieci Qnet, dzięki którym możemy dotrzeć do, czasami nienajwiększej, ale precyzyjnie określonej grupy docelowej.

BN: Jak zmieniają się cele i założenia kampanii?

MS: Sądzę, że w kwestii określania celów kampanii nastąpił pewien przełom i wydaje się, że w końcu większość reklamodawców docecniła potrzebę wskazania w/w celów.

Doszło do znacznej dywersyfikacji celów stawianych przed kampaniami w Internecie. Od tradycyjnych, takich jak:

- kreowanie wizerunki

- budowanie świadomości

- generowanie odsłon na serwisie (traffic)

zaczęły pojawiać się również cele takie jak:

- rejestracja 5000 użytkowników na stronie klienta

- wypełnienie 10 000 ankiet

- kreowanie wizerunku poprzez sponsoring online

- itp.

BN: Czy zauważa Pan potrzebę bardziej kreatywnego podejścia do prowadzonych kampanii?

MS: Przy rosnącym szumie reklamowym i ilości kampanii produktów i usług bezpośrednio konkurencyjnych pojawiających się bardzo często w tym samym czasie potrzeba kreatywnego podejścia nabiera coraz większego znaczenia. Jestem przekonany, że już teraz o jakości kampanii często decydują ciekawe, niestandardowe rozwiązania. Odnosi się zarówno do reklamodawców, a także i chyba przede wszystkim do odbiorców/adresatów reklamy.

BN: Jak zmienia sie przekrój branżowy klientów? Czy jakieś branże mocniej wchodzą w Internet?

MS: Myślę, żę jeżeli chodzi o procentowy rozkład aktywności reklamowej to w przypadku Internetu, tak jak w poprzednich latach dominują kampanie z kategorii:

- telekomunikacja: telefonie komórkowe, stacjonarne, internet

- banki, ubezpieczenia, usugi finansowe

- motoryzacja

Natomiast zmianą, jak sądzę bardzo pozytywną, jest pojawianie się coraz częściej kampanii produktów szeroko pojętej kategorii FMCG:

- kosmetyki

- pasty do zębów

- żywność itp

BN: Jak zmieniły się budżety klientów?

MS: Generalnie wysokość budżetów poszczególnych kampanii (flightów) nie uległa drastycznym zmianom, natomiast na pewno zwiększyły się roczne budżety kampanii reklamowych. Myślę że trend ten utrzyma się, a nawet umocni w roku 2004. Reklamodawcy powoli zaczynają traktować Internet jako ważne medium w swoich poczynaniach reklamowych.

BN: Dziękujemy za rozmowę.

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....