| Udostępnij

Reklama w Internecie AD2004

W roku 2003 wielu internetowych reklamodawców doszło do wniosku, że owszem – reklama jest dźwignią handlu – ale reklama internetowa może pomóc realizować również inne cele. Zmieniły się też metody pracy specjalistów od reklamy on-line. Zapytaliśmy o najnowsze trendy w tej dziedzinie Macieja Sobierajskiego, Dyrektora Generalnego i Partnera firmy ClickAd.

BiznesNet: Jak zmienił się rynek reklamy internetowej w roku 2003?

Maciej Sobierajski: Moim zdaniem nastapiło zdecydowane ożywienie na rynku reklamowym. Po pewnej stagnacji, która miała miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat pod koniec pierwszego kwartału ubiegłego roku zanotowaliśmy znaczący wzrost ilości kampanii.

BN: Jak planuje się kampanie internetowe, jakie znaczenie mają odsłony, a jakie unikalni użytkownicy? Na co zwracają uwagę reklamodawcy?

MS: Pod względem podejścia do planowania moim zdaniem wykształciły się dwie “szkoły”: ilościowa i jakościowa.

Szkoła ilościowa kładzie nacisk na zakup jak największej ilości reklam (w celu maksymalizacji liczby kontaktów) przy zachowaniu jak najniższych kosztów. W efekcie wykorzystuje się najtańsze formy reklamowe (bennery, sky scrapery, billboardy) emitując je na największych portalach w postaci ROS (ROS) gdzie cena za 1000 odsłon jest najniższa. W wyniku takiej kampanii emituje się nawet dziesiątki milionów odsłon w ciągu miesiąca, często bez ograniczenia częstotliwości (dlatego czasami widzimy 20 razy ten sam banner). Ma to swoje uzasadnienie ponieważ w przypadku reklam banerowych potrzeba znacznie większej ilości odsłon na jednego użytkownika aby uzyskać “kliknięcie” na reklamę. Minusem jest tzw. “waste” czyli docieranie z przekazem do osób spoza grupy docelowej klienta co również może skutkować nizszym współczynnikiem CTR.

Odmianą szkoły ilościowej jest zakup pakietów zasięgowych np. “Pakiet GRP” (AdNEt) czy też możliwe do zakupienia pakiety unikalnych użytkowników na portalach. Tutaj możemy maksymalizować zasięg kampanii za pomocą ograniczenia częstotliwości do 1 kontaktu z reklamą podczas trwania kampanii. Minusem jest docieranie na chybił trafił do przypadkowych internautów, niekoniecznie zainteresowanych danym przekazem reklamowym.

Szkoła jakościowa również wykorzystuje podstawowe formy banerowe, jednak główny nacisk położony jest na wykorzystanie nowocześniejszych form reklamowych takich jak m.in. top-layery, interstitiale, supersitiale. Są one emitowane na wąsko targetowanych serwisach tematycznych odpowiadających charakterowi grupy docelowej. Ważną rolę odgrywa również ograniczenie częstotliwości w celu obniżenia poziomu “intruzywności” wykorzystanych form. W efekcie uzyskujemy znacznie mniejszą ilość odsłon, jednak w zamian znacznie wyższe wskaźniki CTR, CR a także CPA.

Kampania taka zazwyczaj uzupełniana jest, jak zostało wspomniane powyżej, emisją tanich form reklamowych na największych portalach. Ciekawym uzupełnieniem takiego rodzaju planowania jest wykorzystanie tematycznych pakietów zasięgowych np. “Pakiet 100% unikalnych” na serwisach biznesowych sieci Qnet, dzięki którym możemy dotrzeć do, czasami nienajwiększej, ale precyzyjnie określonej grupy docelowej.

BN: Jak zmieniają się cele i założenia kampanii?

MS: Sądzę, że w kwestii określania celów kampanii nastąpił pewien przełom i wydaje się, że w końcu większość reklamodawców docecniła potrzebę wskazania w/w celów.

Doszło do znacznej dywersyfikacji celów stawianych przed kampaniami w Internecie. Od tradycyjnych, takich jak:

- kreowanie wizerunki

- budowanie świadomości

- generowanie odsłon na serwisie (traffic)

zaczęły pojawiać się również cele takie jak:

- rejestracja 5000 użytkowników na stronie klienta

- wypełnienie 10 000 ankiet

- kreowanie wizerunku poprzez sponsoring online

- itp.

BN: Czy zauważa Pan potrzebę bardziej kreatywnego podejścia do prowadzonych kampanii?

MS: Przy rosnącym szumie reklamowym i ilości kampanii produktów i usług bezpośrednio konkurencyjnych pojawiających się bardzo często w tym samym czasie potrzeba kreatywnego podejścia nabiera coraz większego znaczenia. Jestem przekonany, że już teraz o jakości kampanii często decydują ciekawe, niestandardowe rozwiązania. Odnosi się zarówno do reklamodawców, a także i chyba przede wszystkim do odbiorców/adresatów reklamy.

BN: Jak zmienia sie przekrój branżowy klientów? Czy jakieś branże mocniej wchodzą w Internet?

MS: Myślę, żę jeżeli chodzi o procentowy rozkład aktywności reklamowej to w przypadku Internetu, tak jak w poprzednich latach dominują kampanie z kategorii:

- telekomunikacja: telefonie komórkowe, stacjonarne, internet

- banki, ubezpieczenia, usugi finansowe

- motoryzacja

Natomiast zmianą, jak sądzę bardzo pozytywną, jest pojawianie się coraz częściej kampanii produktów szeroko pojętej kategorii FMCG:

- kosmetyki

- pasty do zębów

- żywność itp

BN: Jak zmieniły się budżety klientów?

MS: Generalnie wysokość budżetów poszczególnych kampanii (flightów) nie uległa drastycznym zmianom, natomiast na pewno zwiększyły się roczne budżety kampanii reklamowych. Myślę że trend ten utrzyma się, a nawet umocni w roku 2004. Reklamodawcy powoli zaczynają traktować Internet jako ważne medium w swoich poczynaniach reklamowych.

BN: Dziękujemy za rozmowę.

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Pomysły na biznes - szukam / oferuję » Wzory gotowych biznes planów pod dotacje

» Witam, Oferujemy wzory gotowych biznes planów przygotowanych z myślą o dotacjach z Urzędu Pracy (handel, usługi, produkcja - od sklepu internetowego po pizzerie). W chwili obecnej dysponujemy ponad 40 różnymi wnioskami / biznes planami - które zostały przez Nas przygotowane i uzyskały dofinansowanie. Pełna listę wzorów, oraz możliwość zakupu, znajdą Państwo tutaj (proszę skopiować i wkleić link): http://www.biznesplany24.pl/biznesplan-pup-wzory.html...

Działalność gospodarcza » Biuro Rachunkowe KAWECCY Będzin. Sosnowiec. Dąbrowa Górnicza

» NOWA SIEDZIBA FIRMY !!! Z ogromną radością informujemy, że możemy zaprosić Państwa do naszej nowej siedziby biura rachunkowego, które mieści się przy ul. Wolności 109 w Będzinie. Serdecznie Zapraszamy. Kaweccy s.c. ul. Wolności 109 42-506 Będzin woj. śląskie tel. 509050305, 505100668. http://www.kaweccygroup.pl...

Prowadzenie firmy » Praca z systemem CRM - doświadczenia

» Chętnie wymienię się doświadczeniami w temacie pracy na systemie Berberis. Jakie są wasze doświadczenia i co ciekawego udało się wam z tego systemu wyciągnąć? Na co należy szczególnie zwracać uwagę, żeby mieć tego efekty?...

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...