| Udostępnij

Cała prawda o Money.pl

Do niedawna wielu obserwatorów rynku e-commerce negatywnie oceniało szanse na rentowność modelu pośrednictwa w sprzedaży produktów finansowych w Internecie. Okazuje się, że jednak można na tym zarobić. Wystarczy wzbudzać zaufanie klientów i oferować im szeroki asortyment produktów. Na temat pieniędzy jakie zarabia na e-commerce Money.pl rozmawiamy z Piotrem Krawcem, dyrektorem ds. marketingu i PR portalu finansowego.

BN:: Ile zarabia Money.pl?

PK: Rok 2003 portal Money.pl zamknął zyskiem netto. Firma, która jeszcze w połowie 2001 roku borykała się ze sporymi problemami finansowymi, w chwili obecnej jest przykładem rentownego dot.comu. W roku ubiegłym znacznie zwiększyliśmy przychody – ponad dwukrotnie. Co ważniejsze, zdecydowana ich część pochodzi z działalności wyłącznie “portalowej” – reklamy i pośrednictwa finansowego. Zredukowaliśmy także koszty. Według moich informacji jako pierwsi wśród portali finansowych osiągnęliśmy roczny zysk netto na poziomie 270 tys. zł oraz blisko półmilionowy zysk operacyjny, co oznacza wzrost w stosunku do 2002 r. o ponad 400%.

BN: Jaka jest struktura przychodów firmy?

PK: Główny przychód firmy, blisko 90%, pochodzi z pośrednictwa finansowego oraz reklamy w części gazetowej. W chwili obecnej około 60% przychodów pochodzi z platformy finansowej będącej częścią portalu Money.pl. W 2003 roku za jej pośrednictwem 30 największych instytucji finansowych w Polsce uruchomiło produkty i usługi finansowe na kwotę 80 mln zł. Dzięki temu obroty na platformie w 2003 roku wzrosły o ponad 170% w stosunku do roku 2002.

BN: W jaki sposób Money.pl zamierza konkurować na rynku pośrednictwa w sprzedaży produktów finansowych w Sieci?

PK: W pierwszym kwartale 2004 roku portal uruchomi usługę doradztwa finansowego on-line. Wykorzystując nowe narzędzie internauci – klienci platformy finansowej Money.pl – otrzymają możliwość kontaktu na żywo z doradcą finansowym, który bezpłatnie pomoże porównać oraz wybrać najlepiej dopasowany do potrzeb klienta produkt lub usługę finansową. Skorzystanie z nowej usługi nie będzie wymagało od klienta instalacji dodatkowego oprogramowania czy ponoszenia jakichkolwiek kosztów, gdyż rozmowa będzie odbywała się poprzez wykorzystanie popularnego sposobu porozumiewania się w internecie – komunikatora on-line. Jednocześnie internauci posiadający głośniki i mikrofon, będą mogli równocześnie porozumiewać się głosowo. Dodatkowo dla wszystkich posiadaczy zestawów mulitmedialnych – kamera, głośniki i mikrofon – komunikacja z doradcą zamieni się w videokonferencję.

BN: Czy Money.pl skoncentruje się teraz na e-commerce, a ograniczy działalność wydawniczą w Internecie?

PK: Nie. Co prawda ostatnio dosyć mocno koncentrujemy nasze działania na tym, aby być największym w Polsce doradcą i pośrednikiem on-line, ale nie zapominamy o części “gazetowej”. W końcu to ta część portalu jest najbardziej znana wśród internautów. Bardzo zależy nam na tym aby i ona intensywnie się rozwijała. W tym celu stworzyliśmy m.in. nowy podserwis dedykowany małym i średnim firmom, poszerzamy redakcję i zamierzamy być bardziej aktywni na rynku mediów finansowych.

BN: Co wpływa na sprzedaż produktów finansowych w Internecie?

PK: Produktów finansowych nie można sprzedawać tak jak się sprzedaje książki czy płyty w sieci. Aby robić to skutecznie trzeba posiadać zarówno wiedzę na temat produktów finansowych, technik i umiejętności sprzedaży w sieci oraz unikalną wiedzę na temat zachowań internautów. Uważam, że warto jeszcze wspomnieć o jednym bardzo ważnym elemencie – zaufaniu. Internauci wchodzą na platformę finansową Money.pl, gdyż mają zaufanie do serwisu finansowego Money.pl i uważają ludzi tworzących ten portal za ekspertów w dziedzinie e-finansów. Kupując często skomplikowany produkt finansowy on-line, łatwiej podjąć decyzję w miejscu do tego dedykowanym. Paradoksalnie rozbudowa części informacyjnej Money.pl (czyli “gazety finansowej”) przekłada się pośrednio na coraz wyższą sprzedaż na platformie finansowej.

BN: Ostatnio czołowe polskie portale finansowe, również Pana firma, prowadzą intensywną kampanię informacyjną dotyczącą osiąganej oglądalności, dynamiki wzrostu przychodów itp. Każdy twierdzi, że osiąga niebywałe sukcesy. Co powinniśmy o tym myśleć?

PK: Na rynku internetowym w Polsce istnieje wiele serwisów poświęconych biznesowi, finansom czy ekonomii. Dotychczas brakowało jednak niezależnego badania, które w obiektywny sposób opisywałoby rynek. Od początku 2003 roku zostało uruchomione badanie “Prawdziwy Profil” (PP), firmy Gemius S.A., które swoim zasięgiem obejmuje 94% polskich internautów [korzystających z serwisów zrzeszonych w sieciach reklamowych - przyp.red]. Metodologia PP stałą się już standardem badania polskiego Internetu. Dzięki wynikom PP łatwo określić kto jest liderem w poszczególnych kategoriach tematycznych. W segmencie portale finansowe i biznesowe sytuacja nie zmienia się już od dłuższego czasu, zarówno analizując wyniki z poszczególnych miesięcy czy średnich z dłuższych okresów. Liderem jest Money.pl. Przy tej okazji warto wspomnieć, że nie można porównywać wyników pochodzących z badania PP i z adserwera DART, czy z badania GemiusTraffic. A właśnie na te dwa ostatnie badania często powołuje się nasza konkurencja, wprowadzając dziennikarzy i internautów w błąd. Dla nas ważne jest, że osoby decydujące o budżetach reklamowych oraz mediaplanerzy doskonale znają sytuację panująca na rynku.

BN: Jaki był cel kontrowersyjnej z wielu powodów akcji “Nie dla droższego Internetu”?

PK: Pod koniec września 2003 r. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że zamierza podwyższyć podatek VAT na Internet z 7 do 22% od 1 maja 2004r. Jako przedstawiciel branży, chcieliśmy zaprotestować, gdyż ta podwyżka mogła i może mieć bardzo negatywne konsekwencje, zarówno dla całej branży jak i pojedynczych internautów. Zdając sobie sprawę, że w pojedynkę nasz głos będzie słabo słyszalny postanowiliśmy zorganizować ogólnopolską akcję protestacyjną jednoczącą całą branżę. Do akcji zaprosiliśmy wszystkich, którym na sercu leżało dobro polskiego Internetu. Na nasze zaproszenie odpowiedziało ponad 180 partnerów – portale, wortale, serwisy internetowe, instytucje, firmy i osoby prywatne. Współorganizatorem akcji zostało Allegro, a partnerem wspierającym IAB Polska.

BN: Co właściwie udało się osiągnąć?

PK: Akcja polegała na zbieraniu podpisów pod listem protestacyjnym, który następnie miał być przekazany do Ministerstwa Finansów oraz Nauki i Informatyzacji. W jej wyniku zostało zebranych ponad 100 tys. podpisów, które następnie wraz z listem protestacyjnym zostały przekazane, podczas debaty zorganizowanej przez Money.pl, Gazetę Wyborczą oraz portal Gazeta.pl 3 grudnia 2003r, Ministrowi Kleiberowi, rzecznikowi Ministra Finansów oraz przedstawicielom parlamentu. To dzięki temu protestowi i debacie rząd wraz parlamentarzystami dowiedzieli się o sprzeciwie internautów. W efekcie m.in. tych działań, sejm w ostatni piątek (20 lutego 2004r.) zdecydował o zniesieniu podatku VAT na Internet od 1 maja 2004 r.

BN: W związku z tą akcją pojawiły się pod adresem Money.pl zarzuty wykorzystania akcji dla promocji serwisu. Jakie jest Państwa stanowisko w tej sprawie?

PK: Tak, rzeczywiście w zeszłym tygodniu pojawiły się zarzuty ze strony dziennikarki Internet Standard, jakoby Money.pl zorganizowało akcję protestacyjną dla promocji serwisu i w celu jednorazowego poprawienia sobie statystyk: liczby unikalnych użytkowników oraz oglądalności. W celu uniknięcia tego typu podejrzeń strona protestu (strona internetowa, gdzie były zbierane podpisy internautów) została zaprojektowana bez wykorzystania szaty graficznej Money.pl. Dodatkowo, nie posiadała kodów badania Prawdziwy Profil, co oznaczało, że internauci wchodzący na stronę akcji w żaden sposób nie zwiększali statystyk Money.pl. Zostało to oficjalnie potwierdzone przez firmę Gemius. Poniżej logotypu Money.pl, głównego organizatora protestu, na stronie akcji zostały zamieszczone loga: Allegro, IAB Polska, największych partnerów oraz podlinkowane nazwy firm mniejszych partnerów. W każdej informacji prasowej dotyczącej akcji, obok głównego organizatora był wymieniany współorganizator oraz najwięksi partnerzy. Myślę, że warto także wspomnieć o tym, że Money.pl organizując akcję protestacyjną oraz debatę zaangażowało przez 2 miesiące całkiem spore zasoby firmowe do stworzenia oraz koordynowania jedynej społecznej akcji protestacyjnej. Konstatując, Money.pl było i jest liderem w kategorii portale finansowe i biznesowe. Nie robiliśmy akcji w celu sztucznego podwyższania statystyk oraz wprowadzania reklamodawców w błąd.

BN: Jakie są plany na najbliższą przyszłość?

PK: Chcemy zwiększać wartość spółki. To oznacza, że musimy inwestować w jej rozwój. Mamy również pewien niedosyt w zakresie świadomości marki Money.pl, więc planujemy pewne działania w tym obszarze. Szczegółowe działania objęte są oczywiście tajemnicą.

BN: Dziękujemy za rozmowę.

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...