| Udostępnij

Analiza: MŚP na złość ekspertom

Analitycy rynku rozwiązań e-biznesowych ostrzegają – jeżeli polskie małe i średnie firmy nie zaczną inwestować w innowacyjne rozwiązania usprawniające procesy biznesowe i komunikację, to mogą po 1 maja br. przegrywać nawet z firmami z naszego regionu Europy. Z drugiej strony podobnie o zachodnich MŚP wypowiada się Komisja Europejska. Być może nie jest aż tak źle…

Cel badania

W lutym br. zespół Raportu Teleinfo, Zakład Gospodarki Informacyjnej i Społeczeństwa Informacyjnego Szkoły Głównej Handlowej oraz analitycy branży informatycznej przebadali po raz drugi stopień wykorzystania informatyki w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach. Badanie sfinansował polski oddział Microsoftu, a ich wyniki autorzy zaprezentowali na konferencji prasowej 29 marca br.

Badaniu poddana została koniunktura informatyczna w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach, czego wynikiem jest wskaźnik koniunktury informatycznej MSI. Wskaźnik ma być barometrem nastrojów i oczekiwań co do potrzeby korzystania przez MŚP z usług telekomunikacyjnych, Internetu oraz stosowania rozwiązań IT.

Autorzy badania tłumaczą, że gotowość MŚP do rozpoczynania projektów informatycznych i telekomunikacyjnych odzwierciedla ich ocenę zbliżających się wydarzeń gospodarczych.

Artur Rybka, Small Business Segment Manager w firmie Microsoft, wyjaśnił że jego firmie zależy na tym, aby polskie MŚP zmieniły swoje nastawienie do wprowadzania innowacji organizacyjnych. Tego rodzaju zmiany jego zdaniem są wprowadzane przez polskich przedsiębiorców mało racjonalnie, zwykle pod wpływem mediów, obiegowych opinii, czy zasłyszanych doświadczeń innych przedsiębiorców. Microsoft sponsorując badanie wskaźnika MSI miał na celu wywołanie w masmediach dyskusji na temat przydatności rozwiązań teleinformatycznych w polskich MŚP.

Wnioski z badania

Zaprezentowane wyniki badania pochodzą z drugiej jego tury zrealizowanej w lutym br. W porównaniu z analogicznym badaniem w listopadzie 2003 wskaźnik MSI spadł z poziomu 1,77 i wynosi obecnie 1,53. Spadek indeksu na parę miesięcy przed wejściem do Unii Europejskiej powinien – zdaniem autorów badania – niepokoić, oznacza bowiem wzrost niepewności o przyszłość polskiej gospodarki. Oznacza także, że polskie przedsiębiorstwa nie wzmagają wysiłków by przygotować się do konkurencji z firmami unijnymi – twierdzą autorzy analizy.

Podczas konferencji prasowej Tomasz Kulisiewicz, analityk rynku teleinformatycznego i jeden z autorów raportu przestrzegał. “Małe i średnie przedsiębiorstwa na ogół szybko i elastycznie reagują na zachodzące w gospodarce zmiany. Ich zachowanie można więc traktować jako zwiastun czy barometr tego w jakim kierunku zmierza cała gospodarka. Niska wartość wskaźnika MSI nie wróży dobrze. Jeżeli ta tendencją się nie odwróci, a małe i średnie firmy nie zdadzą sobie sprawy z konieczności stosowania nowych technologii informatycznych, to po wejściu do Unii może się okazać, że polskie przedsiębiorstwa przegrywają konkurencję nie tylko z firmami ze ‘starych’ państw członkowskich, ale też z firmami z państw naszego regionu.”

Trudno się nie zgodzić z twierdzeniem o szybkości adaptacji MŚP do nowych warunków, ale słuchając komentarzy autorów badania można było odnieść wrażenie, że przeceniają oni zdolności analityczne i umiejętność przewidywania małych oraz średnich firm. Nawet duże przedsiębiorstwa, posiadające przecież szerszą perspektywę, z dużą ostrożnością wypowiadają się na temat konkurencji po przystąpieniu Polski do UE.

Trudno zatem spodziewać się, aby MŚP tuż przed 1 maja br. świadomie wstrzymywały realizację swoich strategii rozwoju w zakresie e-biznesu. Małe firmy takiej strategii zwykle nie posiadają. Potwierdzeniem tej tezy są m.in. odczucia Artura Rybki z Microsoft, czy wnioski z kampanii “The Go Digital Awareness Campaign” (zobacz: “8 wniosków z promocji e-biznesu w sektorze MŚP”).

Wracając do prezentowanych na konferencji prasowej danych, pod względem wydatków na informatyzację, Polska pozostaje w ogonie krajów naszego regionu. Przy wydatkach na technologie informatyczne w 2003 r. na poziomie 2,0% PKB, Polska plasuje się za Węgrami (3,5%), Czechami (3,3%), Łotwą (2,5%), Słowacją (2,4%) i Słowenią (2,1%). Autorzy badania przyznali, że tego typu statystyki bywają mylące ze względu na różnice w wielkości populacji poszczególnych krajów. Przykładowo Łotwa ma 1,4 mln mieszkańców, czyli mniej niż Warszawa. W tak małym kraju dużo łatwiej wprowadzać zmiany na lepsze, np. w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

Szansa w business process offshoring

Według dr Michała Golińskiego, Kierownika Zakładu Gospodarki Informacyjnej i Społeczeństwa Informacyjnego w Katedrze Informatyki Gospodarczej SGH, nowoczesne technologie informatyczne mogą nie tylko ułatwić nawiązanie współpracy z dużą międzynarodową firmą, często są warunkiem przetrwania firmy. “Można tu podać dość oczywisty przykład Internetu jako sposobu na uwiarygodnienie firmy. Polskie firmy rzadko dysponują uznaną marką, więc ich zagraniczni kontrahenci wprost odruchowo będą odwiedzali witrynę potencjalnego partnera biznesowego. Nieprofesjonalna strona internetowa lub brak obecności w sieci będą z góry przekreślały ewentualną współpracę” powiedział dr Goliński.

Zdaniem Golińskiego wkraczamy obecnie w drugą fazę globalizacji. Pierwsza polegała na przenoszeniu produkcji do krajów o tańszej sile roboczej, szczególnie na daleki wschód. Druga faza polega na przenoszeniu obsługi procesów biznesowych do krajów gdzie ich realizacja jest tańsza. Przykładem business process offshoring (BPO) jest tworzenie w Łodzi Centrum Finansowo-Księgowego przez Philipsa. Centrum ma obsługiwać ponad 100 firm należących do koncernu w 20 krajach Europy.

Zdaniem doktora Golińskiego krajowe firmy stoją przed szansą pozyskania zleceń od zachodnich partnerów, którzy przenosząc swoje działania na wschód będą szukali oszczędności. Warunkiem nawiązania współpracy, poza znajomością języków i zachodnich standardów działania, będzie także dysponowanie narzędziami teleinformatycznymi. Według optymistycznych szacunków McKinsey’a dzięki BPO w naszym kraju może powstać w najbliższych latach nawet 500 tys. nowych miejsc pracy. Pytanie czy będzie miał kto je tworzyć.

Polskie MŚP i polskie badania

“Polska stoi małymi i średnimi firmami” powiedział na konferencji Michał Jaworski, Dyrektor ds. Promocji oprogramowania komercyjnego w Microsoft. Jaworski oszacował że aktywnych MŚP jest w naszym kraju około 1,65 mln i jak wynika z badania MSI, nie widzą one swojej szansy we wdrażaniu nowych technologii. Podobne wnioski wyciągnęła zresztą Komisja Europejska w stosunku do małych i średnich firm z 15 krajów UE.

Przedstawiciel Microsoft zauważył, że w ciągu 15 lat od rozpoczęcia transformacji gospodarczej w naszym kraju polskie firmy, szczególnie te mniejsze, wyeliminowały już wszelkie nieefektywności, albo zostały przez nie wyeliminowane. Ponieważ MŚP nie rozwijają zwykle swojej kultury organizacyjnej (w zakresie marketingu, zarządzania itd.) ponad pewien poziom, więc e-biznesowe innowacje które opłacają się dużym przedsiębiorstwom, niekoniecznie są dla nich korzystne, czy priorytetowe. MŚP nie zależy na względach wizerunkowych, czy prowadzeniu długofalowych działań rozwojowych, tylko na bezpośrednich i pewnych profitach. Taki wniosek został również wyciągnięty z kampanii “Go Digital” prowadzonej w latach 2002-2003 w UE.

Wobec powyższego alarmujący ton w jakim autorzy badania przedstawiali jego wyniki wydaje się przesadzony. Po pierwsze całe badanie wskaźnika MSI obejmuje na razie dwie tury. Po drugie pierwsza z nich przeprowadzona była w czwartym kwartale, który zwykle obfituje w promocje i atrakcyjne oferty. Po trzecie, jak sami przyznają autorzy badania, MŚP bardzo szybko reagują na rynkowe okazje. Być może trzeba pozwolić im na rozwój w miarę potrzeb zamiast na wyrost, a w tym czasie popracować nad lepszym ustawodawstwem, dalszą liberalizacją rynku telekomunikacyjnego, a co za tym idzie niższymi cenami i szerszym dostępem do Internetu.

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....