| Udostępnij

Sprzedaż muzyki w Sieci

Zespół Perfect we współpracy z portalem Interia.pl będzie sprzedawał swoją najnowszą płytę “Schody” wyłącznie przez Internet. To pierwszy przypadek w naszym kraju sprzedaży nagrań twórcy z muzycznej ekstraklasy poprzez Internet. Do zakupu płyty zgodnie z prawem ma przekonywać niska cena. A na rynku globalnym o dominację walczą Microsoft, promujący model “wypożyczania” muzyki, oraz Apple w koalicji z HP, które promują hermetyczną platformę iPod+iTunes umożliwiającą zakupienie nagrań na własność.

Skala piractwa

Szacunki Merill Lynch pokazują, ze na przestrzeni kilkunastu lat, od momentu upowszechnienia się formatu CD, wartość sprzedaży na rynku muzycznym wzrosła ponad czterokrotnie, zaczęła jednak maleć od momentu pojawienia się pierwszych systemów peer-to-peer, umożliwiających użytkownikom Internetu wymienianie się plikami muzycznymi.

Według Międzynarodowej Federacji Przemysłu Muzycznego IFPI 27% osób nielegalnie wymieniających pliki muzyczne za pośrednictwem sieci Internet ogranicza swoje wydatki na kupowanie legalnych fonogramów. W 2002 r. produkcja pirackich fonogramów na całym świecie osiągnęła poziom 1,8 mld sztuk, co oznacza wzrost o 14% w stosunku do roku 2001. Straty przemysłu muzycznego w związku z piractwem w 2002 r. wyniosły 4,6 mld dolarów.

Sprzedaż muzyki na świecie: Apple kontra Microsoft

Udostępnienie w 2004 r. użytkownikom Internetu na świecie serwisów, takich jak iTunes, Musicmatch czy Rhapsody, umożliwiających legalne nabywanie plików muzycznych pozwoliło na przekroczenie masy krytycznej dla usług muzycznych online, z których pod koniec 2003 r. korzystało w Europie ponad pół miliona klientów.

W ciągu niespełna roku od uruchomienia przez firmę Apple serwisu iTunes sprzedano za jego pośrednictwem ponad 50 mln plików muzycznych, każdy po 99 centów. Przeciętnie w ciągu tygodnia z serwisu pobieranych jest 2,5 miliona plików. Jednak sprzedaż plików muzycznych jest tylko częścią strategii Apple i jego szefa Steva Jobsa.

Wprawdzie koncern spod znaku jabłuszka zdobył 75% udział w rynku sprzedaży muzyki on-line, ale znacznie ważniejszy dla niego jest 25% udział w rynku odtwarzaczy plików muzycznych na którym króluje iPod. Odtwarzacz Apple’a wyposażony jest w niewielki i bardzo lekki dysk twardy Toshiby o pojemności nawet kilkudziesięciu gigabajtów. Odtwarzacz kosztuje od $249 do $300 w zależności od wersji i stanowi prawdziwe źródło profitów firmy Apple.

Platforma muzyczna Apple’a – serwis iTunes oraz odtwarzacz iPod – są zamkniętym systemem zabezpieczającym prawa autorskie twórców muzyki przed niekontrolowanym kopiowaniem. Aby uniknąć błędów popełnionych w przeszłości, a związanych z rynkiem komputerów osobistych, Apple postanowiło tym razem nie izolować się kompletnie od reszty rynku i nawiązało współpracę z innym gigantem – HP.

W styczniu obie firmy ogłosiły, że HP będzie sprzedawał odtwarzacze iPod pod własną marką, a wszystkie komputery osobiste produkcji HP będą posiadały pre-instalowane oprogramowanie pozwalające pobierać muzykę z serwisu iTunes. Z wewnętrznych badań HP wynika, że 54% użytkowników indywidualnych korzystających ze sprzętu tej marki pobiera muzykę z Sieci.

Strategia Apple i HP ma na celu powstrzymanie dominacji Microsoft, bo tylko ta firma może jeszcze zagrozić pozycji produktów Stevena Jobsa. Na lato tego roku koncern z Redmond zapowiedział premierę technologii Janus, która ma pozwolić na pobieranie dowolnej ilości muzyki z wybranych serwisów muzycznych w zamian za opłacanie miesięcznego abonamentu. Jeśli klient nie zapłaci, to jego muzyka utraci możliwość odtwarzania. Rozwiązanie takie ma umożliwić pobieranie plików MP3 i odtwarzanie ich na dowolnym z ponad 50 przenośnych odtwarzaczy producentów współpracujących z Microsoftem, a znajdujących się w opozycji do Apple i HP.

Strategia Microsoft polega na dostarczeniu technologii zabezpieczającej model biznesowy abonamentowych opłat za nieograniczone ilościowo “wypożyczanie” muzyki. Technologia ta ma być następnie licencjonowana wszystkim producentom sprzętu grającego. Strategia Apple i HP polega na sprzedaży autorskiej platformy składającej się z serwisu iTunes i odtwarzacza iPod, która pozwala na zakupienie muzyki za jednorazową opłatą.

Według “IFPI Online Music Report” rok 2004 będzie okresem intensywnego wzrostu branży muzycznej, ale wcale nie zapowiada się jako rok spokojny. Który model sprzedaży wygra? Wprawdzie model abonamentowy zapewnia stałe przychody zarówno dostawcy technologii, jak i koncernom fonograficznym, a jednocześnie stymuluje sprzedaż sprzętu muzycznego, ale klienci mają to przecież w głębokim poważaniu. Z przeprowadzonych przez Jupiter Research badań wynika, że fanów muzyki interesuje raczej posiadanie ulubionych nagrań na własność, niż wypożyczanie ich nieograniczonej ilości.

Dlaczego przez Internet opłaca się sprzedawać…

Dystrybucja nagrań muzycznych poprzez Internet eliminuje niektóre koszty związane z tradycyjnymi formami sprzedaży muzyki. Według raportu Committe for Economic Development, udział takich kosztów, jak marża detalisty, koszty tłoczenia, administracyjne i fizycznej dystrybucji w cenie finalnego fonogramu sprzedawanego w sklepie wynosi prawie 50%.

Dzięki sprzedaży przez Internet znaczącemu ograniczeniu mogą ulec także, ponoszone przez wydawców, koszty wyszukiwania nowych talentów, bo to odbiorcy – ściągając pliki – decydować będą które utwory i którzy wykonawcy im się podobają.

Grzegorz Markowski, lider zespołu Perfect, z entuzjazmem odnosi się do nowego pomysłu. “Po siódme nie kradnij! Koniec z piractwem. Najnowsza płytę zespołu Perfect każdy może kupić w portalu Interia.pl za jedyne 15 złotych, pojedynczy utwór za 3 złote” przekonuje Markowski.

“Piętnaście złotych to cena, po jakiej złodzieje własności intelektualnej sprzedają pirackie kopie kompaktów z muzyka. Dzięki sprzedaży przez Internet cena płyty Perfectu jest bardziej dopasowana do finansowych możliwości statystycznego Polaka i nie opłaca się jej nielegalnie kopiować” skomentował współpracę z Perfectem Jacek Pasławski, członek zarządu Interia.pl.

“Mamy nadzieje, ze to wydarzenie stworzy precedens, który da impuls do rozwoju w Polsce rynku muzyki w Internecie. Na ten rodzaj działalności branża internetowa jest gotowa już od dawna” dodał Pasławski.

Wszystkie informacje o płycie i jej zawartości znaleźć można na stronach portalu Interia.pl. W udostępnionym równocześnie z rozpoczęciem konferencji prasowej specjalnym serwisie użytkownicy mogą odsłuchać fragmenty utworów składających się na album “Schody” oraz dokonać zakupu zarówno całej płyty, jak i poszczególnych utworów.

Złożenie zamówienia przekierowuje kupującego na internetowe strony Centrum Rozliczeń. Płatności dokonać można za pomocą karty płatniczej oraz za pomocą takich form, jak mTransfer (mBank) i Place z Inteligo (IFS). Podczas zakupu konieczne jest podanie własnego adresu e-mail, gdyż po dokonaniu płatności kupujący otrzymuje pocztą elektroniczną wiadomość zawierającą łącze (link) oraz unikatowy kod dostępu do strony, z której można ściągnąć pełne wersje zakupionych utworów.

Po załogowaniu się należy pobrać na swój komputer pliki z wybranymi utworami lub całą płytę. Ściągniętych utworów można słuchać bezpośrednio z komputera albo kopiując je np. do przenośnych odtwarzaczy MP3. Można też – korzystając z odpowiedniego oprogramowania – nagrać utwory na płytę CD. Ze stron internetowych można pobrać również projekt okładki albumu.

Wbrew optymistycznym zapowiedziom przedstawicieli Interii, zastosowany model sprzedaży muzyki Perfectu nie zabezpiecza przed wprowadzeniem zakupionych nagrań w obieg P2P. Technologia Janus firmy Microsoft może temu zaradzić, ale czy internauci będą chcieli płacić za muzykę, do której nie będą mieli praw własności? Czy model “wypożyczania” nagrań się sprawdzi? A może już wkrótce wszyscy będziemy korzystać z klonów iPoda?

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....