| Udostępnij

Raport: Podróże Internautów

Dawid Sadulski

Dokąd jeżdżą na wakacje polscy internauci, jak zamawiąją wycieczki, czym i ile płacą? Prezentujemy analizę zachowań klientów kupujących wycieczki w Internecie. Opracowanie powstało na podstawie rezerwacji dokonanych za pośrednictwem serwisu Travelplanet.pl, Wirtualnej Polski oraz serwisów partnerskich. Raport dotyczy zakupów wyjazdów urlopowo-wakacyjnych zrealizowanych za pośrednictwem internetu w latach 2002-2003.

Spis treści:

1. Miejsce zamieszkania

2. Płeć

3. Miejsce wypoczynku

4. Okres wypoczynku

5. Liczba osób przypadająca na rezerwację

6. Sposób płatności za wycieczki

7. Wyżywienie w hotelach

8. Standard hoteli

9. Kiedy rezerwujemy

10. Wartość rezerwacji

Idea

Celem prowadzonej analizy jest ocena obecnej sytuacji, a także zmian w okresie lat 2002-2003 w preferencjach klientów względem usług turystycznych w internecie. Niniejszy raport wskazuje także kierunki ewolucji elektronicznej sprzedaży z uwzględnieniem takich czynników jak kraje, do których polscy turyści wyjeżdżają najchętniej, sposoby płatności, dane demograficzne użytkowników.

Podstawowym założeniem raportu jest ujawnienie danych demograficznych, preferencji klienta, jak również odniesienie do podstawowych zachowań użytkowników internetowych biur podróży. Umożliwi to lepsze zrozumienie potrzeb klientów internetowych sklepów oferujących usługi turystyczne, jak również tradycyjnych biur podróży.

Internetowe usługi związane z turystyką wyjazdową są nadal bardzo silnie rozwijającym się rynkiem, co obrazuje stale rosnące zainteresowanie wśród polskich internautów. Lider tego segmentu rynku (wg Profit 2/2004) Travelplanet.pl, notuje od dwóch lat wzrost rokrocznie sprzedaży na poziomie 300%.

Badana grupa

Poniższy raport został stworzony na podstawie profilu klientów dokonujących zakupu wyjazdów urlopowych za pośrednictwem internetu. Cała analiza zachowań internautów dokonujących zakupu wycieczki bazuje na zgromadzonych informacjach dotyczących użytkowników, którzy zakupili wycieczkę za pośrednictwem serwisu Travelplanet.pl, Wirtualnej Polski, oraz serwisów partnerskich Travelplanet.pl (www.pf.pl, www.hoga.pl, www.o2.pl, www.wroclaw.naszemiasto.pl, www.gery.pl).

Analizą objęto blisko 7000 osób, w tym: 1972 osoby w roku 2002 oraz 4902 osoby w roku 2003, które za pośrednictwem powyższych serwisów zarezerwowały wycieczkę w okresie 01.06.2001-31.21.2002 (I raport), oraz 01.01.2003-31.12.2003 (II raport).

Metodologia

Cały projekt stanowi pierwszy element kompleksowego badania polskich turystów dokonujących zakupu wyjazdów na wakacje za pośrednictwem internetu. Raport w głównej mierze został oparty na badaniach wtórnych oraz analizach ilościowych. Dają one możliwość wyznaczenia podstawowego profilu klientów polskich internetowych biur podróży oraz ukazanie jego preferencji.

Wyniki badania:

Prezentowane dane zostały uśrednione i nie uwzględniają sezonowości, która w branży turystycznej jest niezwykle istotnym czynnikiem. Pozwala to jednak na określenie jednolitego profilu klienta internetowych biur i serwisów turystycznych.

Istotnym elementem jest szybki wzrost popytu na usługi tego typu firm, co w znaczący sposób niweluje sezonowość. Obroty tych firm, nawet po zakończeniu sezonu urlopowo-wakacyjnego stale rosną za sprawą zwiększającego się zainteresowania ze strony klientów i powiększającego się rynku.

1. Miejsce zamieszkania

Podobnie jak w roku 2002 najwięcej wycieczek zakupiły osoby zamieszkujące Warszawę, było to blisko 1/4 wszystkich zarezerwowanych wycieczek za pośrednictwem Travelplanet.pl oraz Wirtualnej Polski. Na drugim miejscu podobnie, jak rok wcześniej uplasował się Wrocław, co po części związane jest z miejscem prowadzenia działalności przez Travelplanet.pl. Na trzecim miejscu znalazł się, podobnie jak wcześniej Kraków.

kliknij aby powiększyć wykres

Ciekawą tendencją jest coraz większe rozproszenie miejsc zamieszkania klientów intenetowych biur podróży. Świadczy to o większym zaufaniu mieszkańców mniejszych miejscowości do zakupu tego typu usług. Związane jest to także z brakiem na tzw. prowincji biur podróży. Dlatego też dla osób z tych regionów zakup w internetowym biurze podróży stanowi często jedyną możliwość szybkiego zakupienia wycieczki.

Zjawisko to obrazuje jedną z podstawowych zalet internetowych biur podróży, a mianowicie – dostępność. Dostępności do najszerszej oferty na rynku, którą oferują Travelplanet.pl i jego partnerzy ma wymiar geograficzny, jak również czasowy. Opisywane witryny odnotowują wizyty oraz zapytania ze strony klientów 24 godziny na dobę.

2. Płeć

Potwierdzają się informacje z różnych źródeł, że coraz więcej kobiet korzysta z internetu i dokonuje także zakupów za jego pośrednictwem. Przeprowadzone badania wykazują także stale zwiększający się odsetek kobiet kupujących oraz zainteresowanych usługami turystycznymi.

kliknij aby powiększyć wykres

W roku 2003 liczba kobiet dokonujących zakupu wycieczek wzrosła o 3% do poziomu 43,08%. Kobiety wydają także coraz więcej, w roku 2003 średnio 4700 na jedną rezerwację, czyli ponad 500 PLN więcej niż rok wcześniej.

3. Miejsce wypoczynku

Podobnie jak w roku 2002 najchętniej odwiedzanymi przez internautów z Polski są kraje wschodniej części Basenu Morza Śródziemnego. Tendencja ta wydaje się w tej chwili trwała, szczególnie, jeśli EURO nadal będzie na tak wysokim poziomie.

kliknij aby powiększyć wykres

W roku 2003 nastąpiły duże zmiany w tym regionie. Ze względu na niską wartość dolara zwiększyło się bardzo zainteresowanie wypoczynkiem w Egipcie oraz Tunezji, co niewątpliwie związane jest z bardzo atrakcyjnymi cenami.

W roku 2003 Egipt zdystansował lidera roku 2002 – Grecję. Ponad 30% internautów wybrało wypoczynek pod piramidami. Na drugim miejscu uplasował się ubiegłoroczny lider – Grecja (spadek ogólnego udziału o 6%). Zamiany także nastąpiły na miejscu trzecim. Powód jest ten sam – niska wartość dolara, która zachęciła Polaków do wyjazdu do Tunezji (blisko 10%). Spadło zainteresowanie wypoczynkiem w Turcji i na Cyprze, co było związane z niestabilną sytuacja na całym Bliskim Wschodzie. W tym roku Turcja ma szansę odzyskać utraconych turystów – także dzięki atrakcyjnym cenom oraz zatłoczeniu w pobliskiej Grecji, w której odbędzie się Olimpiada.

kliknij aby powiększyć wykres

Podobnie jak w roku 2002 najwięcej osób spędziło swój urlop w Hurghadzie (22,3%), co oczywiście związane jest z wielką popularnością Egiptu. Nadal chętnie jeździmy na Kretę (2 miejsce) i Rodos. W czołówce znalazło się także tunezyjskie Sousee, które podobnie jak Hurghada, oferowało bardzo przystępne ceny. Na uwagę zasługuje bardzo wysokie miejsce Playa de las Americas (4,26%) położone na Teneryfie. Miejscowość ta oferuje świetne plaże, oraz dużo miejsc rozrywkowych. Ponadto na Teneryfie w zimie jest odpowiednia temperatura do komfortowego wypoczynku. Podkreślić należy że w roku 2003 nastąpiła większa kumulacja urlopowiczów w kilku znanych miejscowościach, w roku poprzednim obserwowane było większe rozproszenie turystów.

Jak widać po tendencjach roku 2003 cena wyjazdu ma bardzo istotny wpływ na kraj, w którym Polacy spędzają urlop. Kraje najczęściej odwiedzane oferowane są w stosunkowo niskich cenach (rozliczane głównie w dolarach). Pozwala to przeciętnemu turyście spędzić urlop nawet w cenie pobytu nad polskim morzem.

W roku 2004, jeśli ceny walut się nie zmienią, podstawowe kierunki wypoczynku powinny pozostać bez zmian. Wyjątkiem może być Grecja, w której będzie się odbywała Olimpiada, co może spowodować dodatkowe podwyższenie cen i spadek zainteresowania jej ofertą przynajmniej w sezonie olimpijskim.

4. Okres wypoczynku

Okres wypoczynku pokazuje na jak długi okres internauci wykupują wczasy. Podobnie jak w roku 2002, w roku ubiegłym większość internautów wybrała wypoczynek 7 dniowy, zauważalny jest tutaj jednakże niewielki spadek na rzecz wyjazdów o niestandardowej liczbie dni. Jest to efektem wprowadzenia przez niektóre biura ofert wyjazdów 8 czy 11 dniowych, z których coraz więcej osób korzysta. Dają one możliwość dłuższego wypoczynku, bez potrzeby brania dodatkowego tygodnia urlopu. Odsetek osób wyjeżdżających na 14 dni pozostał w zasadzie bez zmian.

kliknij aby powiększyć wykres

5. Liczba osób przypadających na rezerwację

Tak jak w roku 2002 w większości internauci kupujący wycieczki za pośrednictwem Travelplanet.pl oraz Wirtualnej Polski dokonują rezerwacji dla dwóch osób. Odsetek tego typu rezerwacji jednakże znacząco się zmniejszył (-10%) na rzecz rezerwacji 3 oraz 4 osobowych, czyli osób wyjeżdżających z dziećmi.

kliknij aby powiększyć wykres

Z pewnością było to związane z coraz ciekawszymi promocjami oferowanymi przez touroperatorów, szczególnie w okresie przedsezonowym, tzw First Minute oraz Wcześniej-Taniej. Nadal obserwowany jest wzrost rezerwacji dokonywanych przez pojedyncze osoby, w ubiegłym roku wyniósł on prawie 7% ogółu rezerwacji.

6. Sposób płatności za wycieczki

W roku 2003 nadal najczęściej wybieranym sposobem płatności jest przelew. Kartą kredytową płaciło niemal 13% osób dokonujących rezerwacji. Ze względu na wyższe koszty w roku 2003, część osób zrezygnowała z płatności karta właśnie na rzecz przelewu. Nowością są płatności za pośrednictwem banków internetowych (Inteligo oraz mBank), z tej formy zapłaty skorzystało blisko 1% urlopowiczów.

kliknij aby powiększyć wykres

Stosunkowo mała liczba tradycyjnych biur podróży oferuje swoim klientom możliwość zapłaty za pomocą karty. Wygoda, jaka oferują internetowe biura i serwisy wpływa na podwyższenie jakości usług i komfortu klienta.

7. Wyżywienie w hotelach

Na urlopie, w szczególności w krajach, gdzie wyżywienie jest bardziej egzotyczne niż w Polsce, najchętniej wybieramy 2 posiłki (59%). Spowodowane jest to tym, że w krajach egzotycznych łatwo jest o zatrucie, a jedzenie hotelowe daje nam większą gwarancję udanego pobytu.

kliknij aby powiększyć wykres

Dość często decydujemy się także na pełna obsługę, czyli tzw. “all inclusive”. Decydują się na to szczególnie osoby wybierające urlop na Karaibach, w hotelach 4 i 5 gwiazdkowych. Opcja bez wyżywienia wybierana jest przy pobytach w apartamentach. Często wybierają ją urlopowicze z dziećmi.

8. Standard hotelu

W roku 2003 najchętniej korzystaliśmy z wypoczynku w hotelach 3 gwiazdkowych (41,46%). Zaskakuje dość duża liczba osób wybierających urlop w hotelach o wyższym standardzie 4 i 5 gwiazdkowych. Razem jest to ponad 50% wszystkich rezerwacji. Wpływ miało na to ma oczywiście niższa wartośc dolara.

kliknij aby powiększyć wykres

Obecnie ceny w hotelach **** są takie jak w *** w roku 2002. Oczywiście dotyczy to tzw. kierunków “dolarowych”.

9. Kiedy rezerwujemy

Najwięcej rezerwacji internauci dokonują w miesiącach wakacyjnych. Ponad połowa rezerwacji przypada na 3 miesiące letnie: czerwiec, lipiec i sierpień. Jednakże duży ruch utrzymuje się nadal w miesiącach powakacyjnych, we wrześniu oraz październiku. Jest to bardzo dobry okres na wypoczynek, gdyż w wielu krajach Basenu Morza Śródziemnego dojrzały już wszystkie owoce, woda jest ciepła, a do tego nie ma tłoku zarówno na plażach, jak i w restauracjach.

kliknij aby powiększyć wykres

Na uwagę zasługuje mała liczba rezerwacji w miesiącach luty-marzec, która związana była z konfliktem w Iraku i wstrzymaniem popytu na wycieczki do kwietnia i maja, kiedy sytuacja się ustabilizowała.

10. Wartość rezerwacji

kliknij aby powiększyć wykres

Osiągnięta średnia wartość rezerwacji jest znacznie wyższa niż średnia wartość zakupu w innych sklepach online. Dynamika wzrostu w stosunku do roku 2002 pokazuje, że internauci coraz bardziej ufają temu kanałowi sprzedaży. Wartość jednej rezerwacji na poziomie blisko 5000 PLN świadczy, że internetowe biura podróży przełamały barierę zaufania, a zainteresowanie tą formą zakupu wycieczek jest coraz większe, ale i bardziej efektywne z roku na rok.

Opracowanie raportu:

Dawid Sadulski

Internetowe Biuro Podróży Travelplanet.pl

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...