| Udostępnij

Sieci reklamowe prężą muskuły

Reklamodawcy nie wnikają w szczegóły oferty poszczególnych serwisów tematycznych. Nie analizują dokładnie oferty seci reklamowych, które te serwisy zrzeszają. Reklamodawcy oczekują ciekawych propozycji i podpowiedzi. Potem oczekują wyników. Ważne jest więc jasne, zwięzłe komunikowanie oferty. Sieci reklamy on-line starają się odnaleźć na rynku i odróżnić od konkurencji prezentując tematyczne kategorie witryn, w których mogą zaoferować reklamodawcom największy zasięg przy dobrej “jakości” serwisów. Kto będzie liderem w poszczególnych kategoriach, takich jak Turystyka, Motoryzacja, Rozrywka, czy Biznes?

Wydawać by się mogło, że wraz z wyłonieniem jednolitego standardu badania Internetu coraz większą rolę odgrywać będą twarde dane, a coraz mniejszą umiejętności sprzedażowe pracowników sieci reklamowych. Dopóki tego standardu nie było, każda z sieci, każda z witryn mogła twierdzić, że jest “po prostu najlepsza” i nie było dobrej metody, aby stwierdzić w czym i czy na pewno.

Wyniki badania gemiusAudience, którego metodologia została powszechnie zaakceptowana, mają służyć reklamodawcom do wybierania witryn najlepiej dopasowanych do określonej grupy docelowej. Sieci reklamy on-line, reprezentujące witryny tematyczne w zakresie sprzedaży usług reklamowych, starają się więc pokazać, że dysponują największym zasięgiem w poszczególnych kategoriach tematycznych.

Dla przykładu sieć ARBOmedia przekonuje, że planując kampanię kierowaną do grupy osób zainteresowanych tematyką Rozrywka czy Motoryzacja, najlepej zwrócić się właśnie do niej. Sieć ta reprezentuje witryny dające największy zasięg w tych właśnie kategoriach, czego dowodem są właśnie wyniki badania gemiusAudience.

Zapytaliśmy o rynkowe zwyczaje osobę z zewnątrz. Zdaniem klienta – pragnącego zachować anonimowość, a korzystającego z usług wszystkich największych sieci – funkcjonują już na rynku obiegowe opinie, mówiące do której sieci warto się zwrócić z kampanią kierowaną do określonej grupy docelowej.

Jego zdaniem :

1. Ad.net ma dobrą ofertę w kategoriach Motoryzacja (Mojeauto, Autocentrum) oraz Finanse (Bankier, Expander, Money). Oferta tej sieci jest dobra jakościowo ze względu na silne marki oraz sporą oglądalność (liczba odsłon i unikalnych użytkowników).

2. Qnet wyspecjalizował się w kategorii Biznes (BiznesNet, Mediarun, Biznespolska, Warsaw Voice, Warsaw Business Journal)

3. IDM.net posiada atut w postaci dobrej ilościowo kategorii Rozrywka (Blog, Bravo, Akuku) oraz dobrej jakościowo i ilościowo kategorii E-commerce (Allegro)

4. ARBOmedia ma atrakcyjną ofertę w kategorii Rozrywka (gry on-line, społeczności internetowe)

Ale reklamodawcy niewiele by zdziałali bez wsparcia i doświadczenia agencji interaktywnych. Ktoś przecież musi pomóc w tworzeniu założeń kampanii, w projektowaniu banerów i innych form reklamowych. Ktoś musi też znaleźć wspólny język i dogadać się z sieciami reklamowymi, a wcześniej pomóc zrozumieć istotę ich oferty.

Zapytaliśmy jednej z wiodących agencji interaktywnych jak współpracuje się z poszczególnymi sieciami. Okazało się, że nie wszystkie są gotowe aktywnie współpracować. Zdaniem pracowników agencji dwie z czterech okazały się “mało elastyczne” i trudno podejrzewać, aby chodziło wyłącznie o wysokość rabatów.

W sytuacji gdy reklamodawca współpracuje z agencją interaktywną, klientem dla sieci jest właśnie agencja. Reklamodawca płaci agencji za to, że ta służy mu radą, tworzy kreacje i wykonuje za niego całą żmudną pracę planowania i monitorowania kampanii. Pracownicy zapytanej przez nas agencji przyznali, że chętniej interesują się ofertą sieci reklamowej i serwisów w niej zrzeszonych, jeśli uda się między stronami nawiązać dobre stosunki. Jeśli relacje są naprawdę dobre, to pracownik agencji często z własnej inicjatywy pyta o nowości w ofercie, o możliwości reklamy na poszczególnych witrynach.

Z krótkiego wywiadu na tym rynku wynika, że owszem – badania i twarde dane mają znaczenie. Za badaniami musi iść jasny komunikat związany ze specjalizacją danej sieci. Ale równie ważne są umiejętności nawiązywania bliskiej współpracy z agencją interaktywną, bez której reklamodawca sam sobie nie poradzi. Albo raczej nie chce sobie poradzić.

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...