| Udostępnij

Sieci reklamowe prężą muskuły

Reklamodawcy nie wnikają w szczegóły oferty poszczególnych serwisów tematycznych. Nie analizują dokładnie oferty seci reklamowych, które te serwisy zrzeszają. Reklamodawcy oczekują ciekawych propozycji i podpowiedzi. Potem oczekują wyników. Ważne jest więc jasne, zwięzłe komunikowanie oferty. Sieci reklamy on-line starają się odnaleźć na rynku i odróżnić od konkurencji prezentując tematyczne kategorie witryn, w których mogą zaoferować reklamodawcom największy zasięg przy dobrej “jakości” serwisów. Kto będzie liderem w poszczególnych kategoriach, takich jak Turystyka, Motoryzacja, Rozrywka, czy Biznes?

Wydawać by się mogło, że wraz z wyłonieniem jednolitego standardu badania Internetu coraz większą rolę odgrywać będą twarde dane, a coraz mniejszą umiejętności sprzedażowe pracowników sieci reklamowych. Dopóki tego standardu nie było, każda z sieci, każda z witryn mogła twierdzić, że jest “po prostu najlepsza” i nie było dobrej metody, aby stwierdzić w czym i czy na pewno.

Wyniki badania gemiusAudience, którego metodologia została powszechnie zaakceptowana, mają służyć reklamodawcom do wybierania witryn najlepiej dopasowanych do określonej grupy docelowej. Sieci reklamy on-line, reprezentujące witryny tematyczne w zakresie sprzedaży usług reklamowych, starają się więc pokazać, że dysponują największym zasięgiem w poszczególnych kategoriach tematycznych.

Dla przykładu sieć ARBOmedia przekonuje, że planując kampanię kierowaną do grupy osób zainteresowanych tematyką Rozrywka czy Motoryzacja, najlepej zwrócić się właśnie do niej. Sieć ta reprezentuje witryny dające największy zasięg w tych właśnie kategoriach, czego dowodem są właśnie wyniki badania gemiusAudience.

Zapytaliśmy o rynkowe zwyczaje osobę z zewnątrz. Zdaniem klienta – pragnącego zachować anonimowość, a korzystającego z usług wszystkich największych sieci – funkcjonują już na rynku obiegowe opinie, mówiące do której sieci warto się zwrócić z kampanią kierowaną do określonej grupy docelowej.

Jego zdaniem :

1. Ad.net ma dobrą ofertę w kategoriach Motoryzacja (Mojeauto, Autocentrum) oraz Finanse (Bankier, Expander, Money). Oferta tej sieci jest dobra jakościowo ze względu na silne marki oraz sporą oglądalność (liczba odsłon i unikalnych użytkowników).

2. Qnet wyspecjalizował się w kategorii Biznes (BiznesNet, Mediarun, Biznespolska, Warsaw Voice, Warsaw Business Journal)

3. IDM.net posiada atut w postaci dobrej ilościowo kategorii Rozrywka (Blog, Bravo, Akuku) oraz dobrej jakościowo i ilościowo kategorii E-commerce (Allegro)

4. ARBOmedia ma atrakcyjną ofertę w kategorii Rozrywka (gry on-line, społeczności internetowe)

Ale reklamodawcy niewiele by zdziałali bez wsparcia i doświadczenia agencji interaktywnych. Ktoś przecież musi pomóc w tworzeniu założeń kampanii, w projektowaniu banerów i innych form reklamowych. Ktoś musi też znaleźć wspólny język i dogadać się z sieciami reklamowymi, a wcześniej pomóc zrozumieć istotę ich oferty.

Zapytaliśmy jednej z wiodących agencji interaktywnych jak współpracuje się z poszczególnymi sieciami. Okazało się, że nie wszystkie są gotowe aktywnie współpracować. Zdaniem pracowników agencji dwie z czterech okazały się “mało elastyczne” i trudno podejrzewać, aby chodziło wyłącznie o wysokość rabatów.

W sytuacji gdy reklamodawca współpracuje z agencją interaktywną, klientem dla sieci jest właśnie agencja. Reklamodawca płaci agencji za to, że ta służy mu radą, tworzy kreacje i wykonuje za niego całą żmudną pracę planowania i monitorowania kampanii. Pracownicy zapytanej przez nas agencji przyznali, że chętniej interesują się ofertą sieci reklamowej i serwisów w niej zrzeszonych, jeśli uda się między stronami nawiązać dobre stosunki. Jeśli relacje są naprawdę dobre, to pracownik agencji często z własnej inicjatywy pyta o nowości w ofercie, o możliwości reklamy na poszczególnych witrynach.

Z krótkiego wywiadu na tym rynku wynika, że owszem – badania i twarde dane mają znaczenie. Za badaniami musi iść jasny komunikat związany ze specjalizacją danej sieci. Ale równie ważne są umiejętności nawiązywania bliskiej współpracy z agencją interaktywną, bez której reklamodawca sam sobie nie poradzi. Albo raczej nie chce sobie poradzić.

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Pomysły na biznes - szukam / oferuję » Wzory gotowych biznes planów pod dotacje

» Witam, Oferujemy wzory gotowych biznes planów przygotowanych z myślą o dotacjach z Urzędu Pracy (handel, usługi, produkcja - od sklepu internetowego po pizzerie). W chwili obecnej dysponujemy ponad 40 różnymi wnioskami / biznes planami - które zostały przez Nas przygotowane i uzyskały dofinansowanie. Pełna listę wzorów, oraz możliwość zakupu, znajdą Państwo tutaj (proszę skopiować i wkleić link): http://www.biznesplany24.pl/biznesplan-pup-wzory.html...

Działalność gospodarcza » Biuro Rachunkowe KAWECCY Będzin. Sosnowiec. Dąbrowa Górnicza

» NOWA SIEDZIBA FIRMY !!! Z ogromną radością informujemy, że możemy zaprosić Państwa do naszej nowej siedziby biura rachunkowego, które mieści się przy ul. Wolności 109 w Będzinie. Serdecznie Zapraszamy. Kaweccy s.c. ul. Wolności 109 42-506 Będzin woj. śląskie tel. 509050305, 505100668. http://www.kaweccygroup.pl...

Prowadzenie firmy » Praca z systemem CRM - doświadczenia

» Chętnie wymienię się doświadczeniami w temacie pracy na systemie Berberis. Jakie są wasze doświadczenia i co ciekawego udało się wam z tego systemu wyciągnąć? Na co należy szczególnie zwracać uwagę, żeby mieć tego efekty?...

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...