| Udostępnij

Kto skonsoliduje rynek hostingu?

Na rynku hostingu mamy około 1000 małych dostawców, a poza tym kilka sporych data centers należących do integratorów IT i telekomów. Próby konsolidacji rynku usług hostingowych adresowanych do MŚP podjęła się ostatnio Grupa Ogicom, która w ciągu kilkunastu miesięcy dokonała dość znacznych akwizycji. Kilka lat temu konsolidacji tego rynku podjął się Softbank, ale pozostałości jego grupy Net2Net przejęła ostatnio za 1 tys. EURO grupa Netii.

Polski rynek usług hostingowych jest bardzo specyficzny. W odróżnieniu od rynków takich jak amerykański, brytyjski, czy niemiecki jest u nas stosunkowo mało dużych i naprawdę dużych przedsiębiorstw. Mamy za to ponad 3,58 mln przedsiębiorstw małych i średnich, które w sumie stanowią ponad 99% wszystkich firm (wg. GUS z 31.12.2003 r.).

Dla wielu zachodnich koncernów z branży IT struktura polskiego rynku okazała się niemiłą niespodzianką. Polski rynek nie dość, że jest mały jeśli chodzi o wartość, to w dodatku jest bardzo rozdrobniony, a przez to trudny w penetracji. Nawet gdy dysponuje się potężnym kapitałem i zapleczem.

O trudnościach we wdrażaniu importowanych z zachodu strategii sprzedaży i rozwoju w polskim sektorze MŚP otwarcie mówią szefowie oddziałów globalnych producentów oprogramowania, czy firm telekomunikacyjnych. “Strategie sprawdzone na rynku globalnym nie zdają egzaminu na rozdrobnionym, polskim rynku” przyznaje Tomasz Bochenek, szef Microsoftu w Polsce. Po pierwsze zdobywanie udziału w rynku MŚP wymaga budowania rozległej, regionalnej sieci sprzedaży. Po drugie mniejsze firmy lepiej dogadują się z mniejszymi firmami.

W świetle powyższych faktów nie dziwi, że na polskim rynku usług hostingu mamy około 1000 bardziej lub mniej lokalnych dostawców tego typu usług. Oczywiście większość z tysiąca polskich ISP ma bardzo ograniczony zasięg działania i prowadzi tego typu działalność trochę “przy okazji”.

Na rynku podstawowych usług hostingowych dominuje strategia sprzedaży usług przez Internet, mobilność klienta jest bardzo duża, a bariera zmiany operatora raczej niska. O wyborze danego providera często decyduje jego regionalnych charakter lub ewentualnie silna, ogólnopolska marka. Takim niekwestionowanym, ogólnopolskim liderem jest oczywiście Home.pl, który uzyskał ponad 6,5 mln zł przychodów w 2003 r. i obsługuje ponad 52 tysiące klientów, co stanowi ok. 15% całego rynku komercyjnych usług hostingowych dla MŚP (źródło – spółka). Podstawowym źródłem przychodów Home.pl pozostają usługi webhostingowe (utrzymywanie serwisów internetowych, poczta elektroniczna), których głównym odbiorcą są MŚP. Spółka stara się zróżnicować strukturę przychodów poprzez wprowadzanie innych usług m.in. rejestrację i utrzymanie domen internetowych oraz własny ogólnopolski numer dostępowy do Internetu (dial-up). Home.pl nie ma jak na razie równorzędnego konkurenta, chociaż do sporych należą Expro, Grupa Ogicom, Sisco, CETI, czy Rubikon.pl.

W niszy specjalistycznych usług hostingowych z wyższej półki, w odróżnieniu od rynku światowego, nie ma w Polsce zdecydowanych, wyspecjalizowanych w tego rodzaju usługach liderów, co wydaje się potwierdzać tezę o odmiennej strukturze krajowego rynku. Oczywiście najwięksi integratorzy IT udostępniają swoje data center klientom w ramach dużych projektów informatycznych (WebInn w grupie Computerlandu, Incenti w grupie Prokomu i TP SA). Tego rodzaju zaawansowane usługi świadczą także np. instytucjom finansowym największe światowe korporacje jak HP, czy IBM. Są też średniej wielkości centra przetwarzania danych takie jak Warsaw Data Center. Kolokację – zwykle bez usług dodanych – mogą także zaoferować firmy telekomunikacyjne, które nie pogardzą przecież żadnym źródłem przychodów. Klientami tego rodzaju dostawców hostingu bywają firmy z naprawdę dużymi potrzebami, albo providerzy usług mass market hosting tacy jak Home.pl, czy Grupa Ogicom.

Kiedy nastąpi konsolidacja polskiego rynku hostingu?

Jedno z żelaznych praw wolnorynkowej gospodarki mówi, że każdy rozdrobniony rynek jest z czasem konsolidowany przez najbardziej aktywnych graczy dysponujących kapitałem i odpowiednim know-how. Tego rodzaju procesy można również obserwować na zachodnich rynkach hostingu. Nic dziwnego, że co jakiś czas ktoś wpada na pomysł skonsolidowania krajowego rynku.

Ostatnio taką próbę podejmuje Grupa Ogicom, która w ciągu kilkunastu miesięcy dokonała dość znacznych akwizycji. “Do tej pory dokonaliśmy zakupu i z sukcesem zintegrowaliśmy klientów kilku liczących się firm hostingowych. Uzyskaliśmy w niektórych regionach (np. poznańskim i łodzkim) ponad 20% udział w rynku. Przejęliśmy m.in. klientów firm Spider (Poznań), Dialcom (Poznań), Arges (Łódź), BMP.Net (Łódź), Poltronic (Wrocław), Fibernet (Szczecin) i 21net (Łodź)” tłumaczy Krzysztof Szyszka, prezes zarządu spółki OGICOM. “Integrujemy średnio jedną firmę co 2-3 miesiące, a w najbliższym czasie spodziewamy się kolejnych transakcji” dodaje.

Celem integracji jest wykorzystanie efektu skali przez obsługę jak największej liczby klientów jak najmniejszym kosztem, przy wykorzystaniu zautomatyzowanych mechanizmów administracyjnych, rozliczeniowych, księgowych i w zakresie obsługi klienta.

Z punktu widzenia klienta integracja powinna objawiać się wzbogacaniem oferty i podnoszeniem standardów świadczenia usług. Poza liderami wyznaczającymi rynkowe standardy – przynajmniej w teorii – powinni przetrwać jedynie bardzo niszowi i regionalni dostawcy.

Jak zapewnia prezes Ogicom, na przejęciu klientów od innych firm hostingowych zyskali wszyscy. Klienci mogą liczyć na wyższą jakość, bezpieczeństwo oraz nowe funkcjonalności usług. Z kolei lokalni partnerzy Ogicomu – dawni “właściciele” klientów – zdyskontowali przyszłe zyski i zminimalizowali koszty, czyniąc swój biznes bardziej rentownym.

Poprzednia próba konsolidacji rynku…

Ostatniej znaczącej próby konsolidacji polskiego rynku usług hostingu podjął się Softbank. Na początku 2001 r. spółka Net2Net, w której Softbank miał 100% akcji, kupiła od swojego właściciela udziały w sześciu firmach zajmujących się dostarczaniem Internetu i hostingiem za łącznie 153,7 miliona złotych. W ten sposób firmy Polska OnLine Holding, IDS, Multinet, PDI, Polbox i Pik-Net Sieci Rozległe zostały przygotowane do odsprzedaży. Jak mówi obiegowa opinia Softbankowi nigdy nie udało się w pełni zintegrować infrastruktury, oferty i działań tych providerów, których połączyła jedynie wspólna marka.

Mimo to 51 procent akcji firmy Net2Net kupiła od Softbanku za 23 miliony euro TeleDanmark Internet, spółka zależna od duńskiego operatora narodowego TeleDanmark. Pozostałe 49% akcji Net2Net duńczycy kupili od Softbanku za 64 mln zł pod koniec 2002 r. Dodatkowo Softbank otrzymał zwrot pożyczek w wysokości 5,2 mln zł.

Był to zdecydowanie dobry interes biorąc pod uwagę, że w kwietniu 2003 r. duńczycy zdecydowali się sprzedać dawne Net2Net warte nominalnie ponad 170 mln zł za kwotę 1 tys. euro.

Szczęśliwym nabywcą okazała się Netia. “Zakup ten ułatwi Netii rozwój usług transmisji danych, hostingowych oraz IP VPN, a także rozszerzy bazę klientów” stwierdzał komunikat telekomu.

“Integracja to wielkie wyzwanie. Jeszcze żadnej firmie nie udało się do tej pory zintegrować z powodzeniem różnych rozwiązań hostingowych działających na polskim rynku” przyznaje Krzysztof Szyszka. Być może metody działania sprawdzone w małym, organicznie rozwijającym się biznesie pomogą w realizacji faktycznej konsolidacji tego rynku. Być może krajowym, małym przedsiębiorcom uda się to, czego nie mogli dokonać światowi potentaci. Byłby to kolejny dowód na to, że duży kapitał nie zastąpi cierpliwości, konsekwencji w działaniu, znajomości lokalnego rynku i serca z jakim podchodzi do swojego biznesu mały przedsiębiorca.

Co pokaże przyszłość…

Czy polski rynek hostingu zostanie podzielony między setki małych dostawców, czy komuś w końcu uda się zarobić na jego konsolidacji?

Na razie dostawcy Internetu i usług hostingu, wspólnie ze swoimi dobrymi klientami – największymi portalami, rozpętali wojnę medialną z TP SA. Chodzi o doprowadzenie do obniżenia cen za wymianę ruchu internetowego (IP) między polskimi operatorami i portalami z siecią TP SA z od 300 do ponad 400 EUR miesięcznie za 1 Mb/s do wysokości od 60 do 80 EUR, czyli poziomu światowego.

Koalicja chce też, by TP SA wprowadziła bezgotówkową wymianę ruchu IP między operatorami (tzw. peering). Koalicjanci żądają, by TP SA zaprzestała ograniczania ruchu tym dostawcom, którzy korzystają z usług innych niż TP SA operatorów.

To że TP SA – dopóki jeszcze może – zarabia na wszystkich dookoła jest oczywiste. Takie są twarde reguły biznesu. Co nie jest oczywiste i powszechnie wiadome, to fakt że są w kraju dostawcy internetu, którzy nadużywają swojej uprzywilejowanej pozycji (mowa np. o instytucjach akademickich) i odsprzedają wolne pasmo portalom i innym, komercyjnym providerom po zaniżonych, nierynkowych cenach. Takie anomalie wynikają z rozmaitych zaszłości historycznych i dopóki mają miejsce, trudno mówić o uczciwej, rynkowej grze w sektorze usług hostingowych. Tymczasem trwa medialna nagonka na większego, nielubianego “operatora dominującego”.

Znaczące jest to, że IDC spoglądając na rynek hostingu w naszej części Europy mówi ciągle to samo – że wszystko jeszcze przed nami. Pytanie czy rynek MŚP podbiją wyrośli ze swoich regionów mali przedsiębiorcy, czy uda się tego dokonać inwestorom z dużym kapitałem, ale bez znajomości specyfiki polskiego rynku.

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...