| Udostępnij

Raport: telekomunikacja urośnie o ponad 13%

Według raportu “Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2004″ wydanego w pierwszych dniach września przez firmę PMR, polski rynek telekomunikacyjny w 2004 r. zwiększy swoją wartość o 13%. W latach 2005-2007 wzrost będzie kontynuowany, przede wszystkim dzięki dynamicznemu rozwojowi telefonii komórkowej oraz sektora transmisji danych i szerokopasmowego dostępu do internetu.

Raport “Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2004″ wydany na początku września przez firmę PMR potwierdza, że na polskim rynku telekomunikacyjnym mamy do czynienia z ożywieniem. Rynek ten, po dwóch latach stagnacji, w 2003 r. powrócił do szybkiego tempa wzrostu (dynamika wyniosła, według różnych źródeł, 8-14% w stosunku do roku 2002).

Z kolei w 2004 r. wartość rynku zwiększy się, według prognoz PMR, o 13.2%. Zgodnie z ustaleniami raportu, również przez kolejne lata branża telekomunikacyjna będzie się dynamicznie rozwijać (przeciętna roczna stopa wzrostu w latach 2004-2007 ma wynieść 11.7%).

kliknij aby powiększyć

Na systematyczne poprawianie się koniunktury w branży wskazują także rosnące wartości obliczanego przez PMR Indeksu Koniunktury Telekomunikacyjnej. Indeks jest tworzony na podstawie odpowiedzi udzielanych przez respondentów badania prowadzonego przez PMR w sierpniu każdego roku wśród kadry menedżerskiej największych polskich firm telekomunikacyjnych (w br. przebadano 68 firm).

kliknij aby powiększyć

Głównymi motorami wzrostu rynku w najbliższych latach będą przeżywająca w Polsce “drugą młodość” telefonia komórkowa oraz sektor transmisji danych i szerokopasmowego internetu. Natomiast telefonia stacjonarna jest, w opinii autorów raportu, rynkiem mało perspektywicznym – wartość tego segmentu będzie się zmniejszać, a liczba linii stacjonarnych będzie rosła w najbliższych latach w coraz słabszym tempie.

“Kurczenie się wartości sektora stacjonarnego nie oznacza jednak automatycznie, że wszystkie firmy na nim działające odczują spadek przychodów” – mówi Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu – “alternatywni operatorzy mają nawet możliwość znacznego zwiększenia sprzedaży poprzez odebranie klientów TP SA. W szczególności dotyczy to firm działających na rynku połączeń międzymiastowych, międzynarodowych i z telefonów stacjonarnych na komórki.”

Zgodnie z ustaleniami raportu PMR istotnym trendem na polskim rynku telekomunikacyjnym jest wzrost liczby użytkowników szerokopasmowego dostępu do internetu. Spośród kilku dostępnych obecnie w Polsce technologii szybkiego dostępu do internetu, najlepsze perspektywy rozwoju w opinii analityków PMR ma tzw. technologia ADSL, której sztandarowym przykładem w Polsce jest oferowana przez TP SA usługa Neostrada.

kliknij aby powiększyć

kliknij aby powiększyć

Również z wypowiedzi ankietowanych przez PMR menedżerów polskich firm telekomunikacyjnych można wywnioskować, że ADSL ma w Polsce najlepsze perspektywy rozwoju spośród różnych technologii szerokopasmowych.

kliknij aby powiększyć

Do najważniejszych wydarzeń, które wpłynęły na sytuację na rynku telekomunikacyjnym w ciągu ostatniego roku, autorzy raportu zaliczają przede wszystkim zmianę strategii operatorów komórkowych i związane z tym pojawienie się na rynku nowej marki – Heyah. Według PMR, wydarzenie to pociągnie za sobą wzrost konkurencji na rynku i kolejne obniżki cen połączeń komórkowych.

Istotnym wydarzeniem było także wejście w życie nowego Prawa Telekomunikacyjnego, choć w opinii autorów raportu na praktyczną implementację niektórych jego zapisów przyjdzie poczekać nawet do 2006 r. Dotyczy to np. prawa abonentów do “zabrania” ze sobą numeru telefonu przy zmianie operatora (tzw. przenośność numeru) oraz tzw. uwolnienia pętli abonenckiej, które da operatorom alternatywnym możliwość bezpośredniego świadczenia usług wszystkim klientom TP SA.

Według raportu PMR, w najbliższych latach obraz polskiego rynku telekomunikacyjnego będą kształtować następujące trendy:

  • dalsze obniżanie się cen usług telekomunikacyjnych
  • szybki wzrost penetracji telefonii komórkowej i jednocześnie coraz powolniejszy wzrost gęstości stacjonarnej
  • ciągły i stabilny wzrost liczby użytkowników internetu, w tym internetu szerokopasmowego
  • kontynuacja fuzji i przejęć wśród firm działających na rynku
  • rosnąca konkurencyjność rynku i coraz większa jego faktyczna liberalizacja.

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Pomysły na biznes - szukam / oferuję » Wzory gotowych biznes planów pod dotacje

» Witam, Oferujemy wzory gotowych biznes planów przygotowanych z myślą o dotacjach z Urzędu Pracy (handel, usługi, produkcja - od sklepu internetowego po pizzerie). W chwili obecnej dysponujemy ponad 40 różnymi wnioskami / biznes planami - które zostały przez Nas przygotowane i uzyskały dofinansowanie. Pełna listę wzorów, oraz możliwość zakupu, znajdą Państwo tutaj (proszę skopiować i wkleić link): http://www.biznesplany24.pl/biznesplan-pup-wzory.html...

Działalność gospodarcza » Biuro Rachunkowe KAWECCY Będzin. Sosnowiec. Dąbrowa Górnicza

» NOWA SIEDZIBA FIRMY !!! Z ogromną radością informujemy, że możemy zaprosić Państwa do naszej nowej siedziby biura rachunkowego, które mieści się przy ul. Wolności 109 w Będzinie. Serdecznie Zapraszamy. Kaweccy s.c. ul. Wolności 109 42-506 Będzin woj. śląskie tel. 509050305, 505100668. http://www.kaweccygroup.pl...

Prowadzenie firmy » Praca z systemem CRM - doświadczenia

» Chętnie wymienię się doświadczeniami w temacie pracy na systemie Berberis. Jakie są wasze doświadczenia i co ciekawego udało się wam z tego systemu wyciągnąć? Na co należy szczególnie zwracać uwagę, żeby mieć tego efekty?...

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...