| Udostępnij

Raport: telekomunikacja urośnie o ponad 13%

Według raportu “Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2004″ wydanego w pierwszych dniach września przez firmę PMR, polski rynek telekomunikacyjny w 2004 r. zwiększy swoją wartość o 13%. W latach 2005-2007 wzrost będzie kontynuowany, przede wszystkim dzięki dynamicznemu rozwojowi telefonii komórkowej oraz sektora transmisji danych i szerokopasmowego dostępu do internetu.

Raport “Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2004″ wydany na początku września przez firmę PMR potwierdza, że na polskim rynku telekomunikacyjnym mamy do czynienia z ożywieniem. Rynek ten, po dwóch latach stagnacji, w 2003 r. powrócił do szybkiego tempa wzrostu (dynamika wyniosła, według różnych źródeł, 8-14% w stosunku do roku 2002).

Z kolei w 2004 r. wartość rynku zwiększy się, według prognoz PMR, o 13.2%. Zgodnie z ustaleniami raportu, również przez kolejne lata branża telekomunikacyjna będzie się dynamicznie rozwijać (przeciętna roczna stopa wzrostu w latach 2004-2007 ma wynieść 11.7%).

kliknij aby powiększyć

Na systematyczne poprawianie się koniunktury w branży wskazują także rosnące wartości obliczanego przez PMR Indeksu Koniunktury Telekomunikacyjnej. Indeks jest tworzony na podstawie odpowiedzi udzielanych przez respondentów badania prowadzonego przez PMR w sierpniu każdego roku wśród kadry menedżerskiej największych polskich firm telekomunikacyjnych (w br. przebadano 68 firm).

kliknij aby powiększyć

Głównymi motorami wzrostu rynku w najbliższych latach będą przeżywająca w Polsce “drugą młodość” telefonia komórkowa oraz sektor transmisji danych i szerokopasmowego internetu. Natomiast telefonia stacjonarna jest, w opinii autorów raportu, rynkiem mało perspektywicznym – wartość tego segmentu będzie się zmniejszać, a liczba linii stacjonarnych będzie rosła w najbliższych latach w coraz słabszym tempie.

“Kurczenie się wartości sektora stacjonarnego nie oznacza jednak automatycznie, że wszystkie firmy na nim działające odczują spadek przychodów” – mówi Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu – “alternatywni operatorzy mają nawet możliwość znacznego zwiększenia sprzedaży poprzez odebranie klientów TP SA. W szczególności dotyczy to firm działających na rynku połączeń międzymiastowych, międzynarodowych i z telefonów stacjonarnych na komórki.”

Zgodnie z ustaleniami raportu PMR istotnym trendem na polskim rynku telekomunikacyjnym jest wzrost liczby użytkowników szerokopasmowego dostępu do internetu. Spośród kilku dostępnych obecnie w Polsce technologii szybkiego dostępu do internetu, najlepsze perspektywy rozwoju w opinii analityków PMR ma tzw. technologia ADSL, której sztandarowym przykładem w Polsce jest oferowana przez TP SA usługa Neostrada.

kliknij aby powiększyć

kliknij aby powiększyć

Również z wypowiedzi ankietowanych przez PMR menedżerów polskich firm telekomunikacyjnych można wywnioskować, że ADSL ma w Polsce najlepsze perspektywy rozwoju spośród różnych technologii szerokopasmowych.

kliknij aby powiększyć

Do najważniejszych wydarzeń, które wpłynęły na sytuację na rynku telekomunikacyjnym w ciągu ostatniego roku, autorzy raportu zaliczają przede wszystkim zmianę strategii operatorów komórkowych i związane z tym pojawienie się na rynku nowej marki – Heyah. Według PMR, wydarzenie to pociągnie za sobą wzrost konkurencji na rynku i kolejne obniżki cen połączeń komórkowych.

Istotnym wydarzeniem było także wejście w życie nowego Prawa Telekomunikacyjnego, choć w opinii autorów raportu na praktyczną implementację niektórych jego zapisów przyjdzie poczekać nawet do 2006 r. Dotyczy to np. prawa abonentów do “zabrania” ze sobą numeru telefonu przy zmianie operatora (tzw. przenośność numeru) oraz tzw. uwolnienia pętli abonenckiej, które da operatorom alternatywnym możliwość bezpośredniego świadczenia usług wszystkim klientom TP SA.

Według raportu PMR, w najbliższych latach obraz polskiego rynku telekomunikacyjnego będą kształtować następujące trendy:

  • dalsze obniżanie się cen usług telekomunikacyjnych
  • szybki wzrost penetracji telefonii komórkowej i jednocześnie coraz powolniejszy wzrost gęstości stacjonarnej
  • ciągły i stabilny wzrost liczby użytkowników internetu, w tym internetu szerokopasmowego
  • kontynuacja fuzji i przejęć wśród firm działających na rynku
  • rosnąca konkurencyjność rynku i coraz większa jego faktyczna liberalizacja.

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...