| Udostępnij

Arkadia w Sieci

Otwarta 20 października br. warszawska “Arkadia” to największe centrum handlowo-rozrywkowe w Europie Środkowej. Na pięciu kondygnacjach znalazło miejsce 180 sklepów, 30 powierzchni specjalistycznych, 20 lokali gastronomicznych i restauracji, 15-ekranowe kino oraz dwupoziomowy parking na 4000 samochodów. 20 października ruszyła także strona internetowa Arkadii – estetyczna, ale wyłącznie informacyjna. Tymczasem jak wynika z ankiety zamieszczonej na stronach Arkadii aż 99% z 1541 ankietowanych internautów chciałoby skorzystać ze sklepu internetowego.

Ankiety na stronach Arkadii

Na stronach serwisu www.arkadia.com.pl – zrealizowanego przez krakowską firmę informatyczną Becomo S.A. – można znaleźć informacje o Arkadii, ofertę handlową z uwzględnieniem promocji i wyprzedaży jaką poprzez centrum handlowe kierują najemcy, oraz wydarzenia i magazyn z najnowszymi informacjami i artykułami. Ale to przecież standard – podobne witryny posiadają wszystkie liczące się malle.

Zagregowana oferta Arkadii obejmuje setki marek. Becomo oraz obsługująca Arkadię Agencja Reklamowa KUC zapowiadają wyciąganie wniosków z wyników ankiet umieszczonych na stronie internetowej. Ankiety zaś mówią co następuje…

“Czy uważasz, że sklep internetowy byłby ciekawym rozwinięciem serwisu Arkadia?”

odpowiedziało 1541 osób, wybierając następujące odpowiedzi:

Tak, pod warunkiem, specjalnych akcji dla internautów54%Tak, pod warunkiem zachowania tych samych cen37%Tak, bez warunków6%Nie1%

“Czy interesują Cię wyprzedaże internetowe?”

odpowiedziało 1594 osób, wybierając następujące odpowiedzi:

Tak85%Nie14%

“Jaki typ promocji wydaje Ci się najciekawszy?”

odpowiedziało 1593 osób, wybierając następujące odpowiedzi:

Rabaty cenowe82%Dołączona próbka innego artykułu4%Dołączone bilety do kina12%Konkurs związany z zakupem1%

Czy już odwiedziłaś/odwiedziłeś Arkadię?

odpowiedziało 713 osób, wybierając następujące odpowiedzi:

Tak55%Nie, ale wybieram się29%Nie15%

Jakie centrum handlowe, z wyjątkiem Arkadii, cenisz najbardziej

odpowiedziało 1588 osób, wybierając następujące odpowiedzi:

Galeria Mokotów45%Wola Park24%Sadyba2%Targówek12%Blue City15%

Historia internetowych centrów handlowych

Jak wynika z analiz wykonanych przez firmę eCard aż 90% obrotów polskiego e-commerce to dzieło 10 największych sklepów i serwisów, np. sprzedających bilety lotnicze. Z pewnością znalazłoby się na tym rynku miejsce dla jednego czy dwóch dużych graczy dysponujących silną marką i sprawną organizacją. Czy takim graczem może stać się Arkadia?

Historia internetowych centrów handlowych w naszym kraju nie była łatwa i z punktu widzenia gracza takiego jak Arkadia nie nastraja zbyt optymistycznie.

Pod koniec 2001 r. jeden z warszawskich supermarketów Leclerc rozpoczął sprzedaż swojej oferty na platformie handlowej Supersam24.pl. Oferta obejmowała 6 tys. produktów, co stanowiło 24-25% “off-line’owej” oferty sklepu. Do sprzedaży przez internet wybrano najlepiej sprzedające się towary. Ceny w witrynie handlowej były analogiczne do sklepowych.

Transport oferty zapewniali kurierzy platformy handlowej Supersam24.pl; czas oczekiwania na dostawę wynosił 1,5 godz. i więcej. Jej koszt uzależniony był od odległości, wagi i wartości zamówienia. Dla okolic Dolnego Mokotowa na przykład wynosił ok. 25 zł. Dostawa o wartości ponad 1200 zł była gratisowa. Inny wariant obsługi klienta zakładał przyjęcie zamówienia, przygotowanie partii towaru, którą klient miał odbierać sam. Płatność była realizowana gotówką przy odbiorze towaru. Zamówienia realizował Leclerc Bielany (ten sklep prowadził także stronę www.leclerc.com.pl). Obsługiwał wyłącznie Warszawę i okolice.

Był to lokalny projekt pilotażowy, a pozostałe supermarkety sieci miały przyglądać się efektom inicjatywy. Internetowy sklep działa wprawdzie nadal i obsłużył już “kilka tysięcy” klientów, ale w tej samej formule od 3 lat. Obecnie – już tylko w serwisie Leclerc – można zamówić 12 tys. produktów (w realnym sklepie jest ich około 40 tys.).

Chyba najbardziej spektakularną próbą wprowadzenia dużego centrum handlowego do świata e-commerce były plany holenderskiej grupy kapitałowej Eastbridge (właściciela sieci sklepów: Empik, Galeria Centrum, Smyk) z początku roku 2000. Eastbridge na rozwój swoich sklepów internetowych poprzez spółkę Easy Net planowała przeznaczyć kwotę rzędu 43-48 mln USD.

Przez prawie dwa lata Easy Net zarządzał w Internecie markami (Empik, Smyk, Galeria Centrum) należącymi Eastbridge i z siecią tą intensywnie współpracował – była głównym, choć nie jedynym, dostawcą ponad 120 tys. towarów. Jednak ze względu wiele czynników m.in. wysokie koszty działalności, kłopoty z terminowym kompletowaniem i dostarczaniem paczek (np. przed świętami) kondycja finansowa Easy Net była coraz gorsza.

W miedzyczasie – jakby kłopotów było mało – w internetowe ramię Eastbridge zainwestował Elektrim będący wówczas u szczytu internetowej gorączki. Początkowo oba koncerny zakładały niczym nie zmąconą współpracę, jednak sytuacja się skomplikowała, stosunki zaś popsuły.

“Nie zakładamy zamknięcia żadnego z prowadzonych serwisów. Robimy wszystko, aby funkcjonujące witryny Easy Netu pozostały w sieci” zapowiadał w grudniu 2001 r. nowy prezes zarządu Easy Netu Krzysztof Biniek. Zarząd Easy Netu opracował wówczas projekt restrukturyzacji firmy, którego celem było “usprawnienie działania, podniesienie jakości usług i optymalizacja kosztów”. Program restrukturyzacyjny został zatwierdzony przez Elektrim, który jednak ostatecznie nie wyasygnował niezbędnej do przeprowadzenia restrukturyzacji gotówki.

Od stycznia 2002 r. nie można już było złożyć zamówień w witrynie Empik.com, ale też nie można się było niczego dowiedzieć na temat jej sytuacji. Niedostępni byli rzecznicy EasyNetu i Elektrimu, a pytania dziennikarzy były “kierowane do właściwych osób”. Od drugiej połowy grudnia 2001 Krzysztof Biniek nie pełnił już funkcji prezesa EasyNetu i wyglądało na to, że firma nie posiadała formalnego kierownictwa.

Wszystko to obserwowali klienci, którzy nadal kupowali w Galerii Centrum, czy w EMPiKu, ale osobiście, a nie on-line. Najwidoczniej internetowe eksperymenty nie zaszkodziły tym popularnym markom. Czy Arkadia – jako nowy gracz – może sobie pozwolić na duże przedsięwzięcie e-commerce integrujące ofertę swoich 180 sklepów? Na pewno sieć je pomieści, ale czy Arkadia udźwignie ciężar koordynacji tego rodzaju przedsięwzięcia?

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...