| Udostępnij

Rysa na Panelu

11 stycznia b.r. zaprezentowano uroczyście pierwsze wyniki Megapanelu, czyli badania polskiego Internetu, przeprowadzonego przez Polskie Badania Internetu (PBI) oraz firmę Gemius. Reakcje na to wydarzenie były pełne entuzjazmu, czemu trudno się dziwić. Po latach w końcu doczekaliśmy się standardu badań i pierwszych wyników. Szybko jednak okazało się, że nie wszyscy są zadowoleni i nie brak głosów kwestionujących sposób prezentacji danych.

Obserwatorzy i eksperci rynku reklamy internetowej od dawna twierdzili, że brak wiarygodnych standardów i precyzyjnych badań ogranicza rozwój tegoż rynku. Dlaczego? Bez twardych danych na temat zachowań i preferencji Internautów trudno planować kampanie reklamowe, trudno efektywnie wydawać niemałe przecież pieniądze. Od dawna zapowiadane i wciąż nie mogące się doczekać realizacji badanie miało wreszcie przekonać reklamodawców i podnieść znaczenie Internetu jako medium reklamowego.

Jednak zamiast badań przez kilka lat byliśmy świadkami dziwnych rozgrywek, sprzecznych deklaracji i obietnic, ciągłych zmian koncepcji i metodologii. I gdy mogło się wydawać, że taka sytuacja będzie trwać bez końca, ogłoszono pierwsze wyniki. Nic więc dziwnego, że towarzyszył im tak duży entuzjazm. Szybko jednak okazało się, że entuzjazm ten nie jest podzielany przez wszystkich rynkowych graczy.

Najbardziej zadowolone z pierwszych wyników Megapanelu są portale. To im bowiem przyznana jest palma pierwszeństwa jeśli chodzi o popularność i oglądalność. Onet.pl, Wirtualna Polska, Interia, O2 i Gazeta.pl – tak wygląda kolejność wśród rodzimych portali. Jednak już na konferencji, podczas której prezentowano wyniki, podniosły się głosy, że obrana forma prezentacji danych jest niesprawiedliwa i znacznie umniejsza rolę niektórych graczy tego rynku.

Portale kontra sieci reklamowe

Niezadowolone są przede wszystkim sieci reklamowe. Ich przedstawiciele twierdzą, że PBI (które jakby nie było tworzą przede wszystkim portale) w arbitralny sposób podzieliły serwisy na kategorie i nie informują o łącznym, rzeczywistym potencjale sprzedażowym sieci (reprezentujących wiele witryn). Zdaniem przedstawicieli sieci ma to wpływać na zaciemnienie faktycznego stanu rzeczy, a co gorsza kładzie się cieniem na tak ważną wiarygodność Megapanelu.

W wywiadzie, który kilka dni po prezentacji wyników badań udzielił InternetStandard Krzysztof Golonka, Dyrektor Zarządzający CR-Media, wyraźnie widać jak duże jest rozczarowanie sieci reklamowych. Szef CR-Media nie kryje rozczarowania działaniami PBI i uważa, że badanie powinno przede wszystkim ukazać faktyczny potencjał reklamowy poszczególnych sieci, podczas gdy PBI twierdzi, że głównym celem jest pokazanie oglądalności poszczególnych witryn. Jaka jest różnica?

„Celem powstania badania użytkowników jest zwiększenie wiarygodności Internetu jako medium reklamowego, a także ułatwienie domom mediowym, agencjom i klientom kupowania powierzchni reklamowej oraz ukazanie potencjału sprzedażowego, jaki tkwi w poszczególnych ‘domach sprzedaży’. Obecnie Klient chcąc zamówić reklamę na dowolnym, dobrze sprofilowanym serwisie tematycznym, który doskonale pasuje do jego kampanii reklamowej nie wie do kogo ma się zwrócić, aby wykupić emisję reklamy. Zaproponowane przez PBI ‘drzewko mediów’ w żaden sposób nie odzwierciedla potencjału reklamowego jakim dysponują w Polsce sieci reklamowe. Jeżeli podsumujemy liczbę unikalnych użytkowników do jakich można dotrzeć wykupując reklamę w poszczególnych sieciach reklamowych, to okaże się, że są to liczby przekraczające zasięgi największych polskich portali” skomentował sytuację Adam Dyba, szef sieci reklamowej IDMnet.

CR Media Consulting S.A. postanowiła zakomunikować rynkowi punkt widzenia sieci reklamowych i zleciła firmie Gemius opracowanie niestandardowego drzewka mediów. Uwzględnia ono podział rynku pomiędzy domy sprzedaży produktów reklamowych, a nie poszczególne witryny. Na podstawie tak przygotowanego drzewka opracowano ranking, z którego wnioski przedstawiamy poniżej.

kliknij, aby powiększyć

W czym leży problem?

Niemal wszyscy są zgodni co do faktu, że zastosowana metodologia jest dobra, czy wręcz bardzo dobra. Jest to rozwiązanie unikatowe, gdzie łączy się badanie typu user-centric (badanie panelowe) z badaniem typu site-centric (badanie gemiusTraffic).

Podstawowym źródłem informacji o odwiedzanych witrynach, używanych aplikacjach oraz czasie korzystania z Internetu w badaniu Megapanel jest kilkunastotysięczny panel użytkowników Internetu, stanowiący miniaturę polskiej społeczności internautów. Wyniki badania panelowego są uzupełniane danymi z badania site-centric.

Połączenie obu typów badań umożliwia pełną prezentację informacji o ruchu internetowym oraz o profilach społeczno-demograficzych internautów na analizowanych serwisach. Problemem zatem jest nie jest powszechnie chwalona metodologia, co sposób prezentowania danych oraz ich interpretacji.

Co na to portale?

Portale wydają się nie komentować całej sytuacji. W końcu ogłoszone wyniki są dla nich jak najbardziej korzystne, nie ma więc powodu, by angażować się w jakąkolwiek debatę, chyba, że coś/ktoś ją wywoła. Póki co jedynie Onet wydał oświadczenie, że podda audytowi dotyczące go informacje pochodzące z Megapanelu. Audyt, mający weryfikować poprawność danych, przeprowadzi Gemius, czyli firma, która badanie wykonała…

Generalnie wydaje się, ze Gemius w całym zamieszaniu może odegrać rolę języczka u wagi. Takie wnioski nasuwają się choćby po lekturze wspomnianego już wywiadu w InternetStandard. Krzysztof Golonka bardzo często, akcentował swoje uznanie dla profesjonalizmu i zawodowej rzetelności Gemiusa.

Co dalej?

Nie ma rozwiązań idealnych, w których każdy z graczy byłby zadowolony. Na pewno nie ma takiego rozwiązania na polskim rynku reklamy internetowej. Liczenie na to jest naiwnością. Jednak zaciekły i długotrwały spór nie służy żadnej ze stron, a to pozwala mieć nadzieję, że kompromisowe rozwiązanie zostanie jednak osiągnięte. Obyśmy tylko nie musieli na nie czekać tak długo, jak czekaliśmy na pierwsze wyniki badań polskiego Internetu.

Ciekawe? Masz komentarz? Zabierz głos na Forum!



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...