| Udostępnij

Wywiad: Krzysztof Szalwa, nowy prezes Gadu-Gadu

Gadu-Gadu jest nadal najbardziej popularnym polskim komunikatorem, ale konkurencja depcze mu po piętach. 21 stycznia br. Krzysztof Szalwa zastąpił na stanowisku Prezesa Zarządu spółki SMS-Express.com twórcę komunikatora Gadu-Gadu Łukasza Foltyna. Jakie są plany rozwoju SMS-Express.com? Zapraszamu do lektury wywiadu z nowym szefem tej spółki.

BiznesNet: Zmiana w zarządzie spółki będącej właścicielem Gadu-Gadu była pewnym zaskoczeniem. Może Pan wyjaśnić jak i dlaczego do niej doszło?

Krzysztof Szalwa: Zmiana, również na stanowisku prezesa, jest naturalnym procesem w każdej firmie. Ta konkretna zmiana była podyktowana reorganizacją w spółce i wiązała się z bieżącym zarządzaniem operacyjnym. Uznaliśmy, że najwyższy czas powierzyć zarządzanie firmą szerszej grupie, zaś osoby z takim doświadczeniem jak Łukasz Foltyn powinny mieć czas na koncentrowanie się na strategii dalszego rozwoju firmy, bez potrzeby angażowania się w codzienną, bardzo czasochłonną działalność operacyjną.

BN: Tłumaczenie zmian w zarządzie „bieżącym zarządzaniem operacyjnym” brzmi nieco zagadkowo.

Krzysztof Szalwa: Gdy spojrzy Pan na zmiany w kierownictwie spółki w szerszej perspektywie, wówczas decyzje układają w logiczną całość. W ostatnich miesiącach uruchomiliśmy dział developmentu, dział PR, pracę rozpoczął nowy sztab informatyków, który odpowiada za techniczną stronę komunikatora. Wszystko po to, by zwiększać funkcjonalność i otwartość komunikatora. Wiem już, że decyzje te spotkały się z pozytywnym przyjęciem przez użytkowników. Również zmiany w zarządzie wpisują się w tą strategię. Myślę, że cele stawiane Łukaszowi Foltynowi jako członkowi rady nadzorczej, wzmocnią nasze wspólne działania – czyli rozwijanie nowych możliwości i usług w ramach komunikatora.

BN: Pan jest zwolennikiem właśnie tej opcji?

Krzysztof Szalwa: Tak, Gadu-Gadu jako komunikator jest niekwestionowanym liderem rynku i teraz należy tą popularność wykorzystać do tego, by nadal go rozwijać, a nie tylko starać się zachować czy powiększać przewagę nad innymi. Nie oznacza to oczywiście odejścia od głównej funkcji Gadu-Gadu, czyli przekaźnika treści tekstowych. Nie będzie też jakiejś rewolucji w samym interfejsie komunikatora. Od samego początku przyjęliśmy, że ma on być maksymalnie przyjazny w obsłudze dla użytkownika. Ta naczelna zasada zostanie zachowana.

BN: To na czym mają polegać te zmiany i szukanie nowych dróg rozwoju?

Krzysztof Szalwa: Między innymi na rozbudowywaniu komunikatora o nowe funkcje użytkowe. Wprowadziliśmy wersję GG dostępną w telefonach komórkowych, WebGG – komunikator dostępny z poziomu strony bez konieczności instalowania programu oraz TeleGG – prowadzenie rozmów telefonicznych przez Internet (VoIP). O kolejnych zmianach i planach strategicznych teraz oczywiście nie mogę mówić. Naszym celem jest zapewnienie użytkownikom Gadu-Gadu możliwości korzystania z komunikatora za pośrednictwem różnych urządzeń opartych na połączeniach internetowych. To użytkownik ma decydować, która forma komunikacji przez Gadu-Gadu jest dla niego najwygodniejsza w danej chwili – naszym zadaniem zaś jest zapewnienie każdemu użytkownikowi Gadu-Gadu możliwości jak najszerszego wyboru usług komunikacyjnych i – co ważne – przy posługiwaniu się cały czas tym samym własnym numerem GG…

BN: Ale z tym VoIP-em to trochę przysnęliście…

Krzysztof Szalwa: Dlaczego? Wprowadziliśmy go miesiąc, może półtora miesiąca po tym, jak wprowadzili tego typu usługi inni.

BN: Ale miesiąc czy dwa to w tej branży okres bardzo długi. Poza tym zrobiliście to po cichu, jakby bez przekonania.

Krzysztof Szalwa: Telefonia internetowa to z całą pewnością ogromny potencjał i branża, która będzie się dynamicznie rozwijała. Gadu-Gadu jest na to przygotowany. Uważam jednak, że przynajmniej w polskich warunkach, z uwagi na zawodne często łącza internetowe, telefonia internetowa może nie spełniać jeszcze oczekiwań użytkowników. My natomiast zawsze staramy się dostarczać usługi jak najlepszej jakości. Stąd pewne opóźnienie z naszej strony przy wprowadzeniu telefonii internetowej już w tej chwili, aczkolwiek wiążemy z nią duże nadzieje.

BN: Jest Pan kolejną osobą, która sceptycznie do tego podchodzi. Uważa Pan, że nie da się tego zrobić dobrze?

Krzysztof Szalwa: Zaoferowanie usług VoIP przy zachowaniu gwarancji najniższej ceny i wysokiej jakości wszystkim użytkownikom komunikatora, niezależnie od tego, jakiego mają dostawcę Internetu, jest obecnie przedsięwzięciem niezwykle trudnym, o ile w ogóle możliwym do realizacji na tym etapie rozwoju infrastruktury dostępowej w Polsce. Myślę tu o naprawdę masowej skali stosowania tej technologii. Jest to jednak w naszej ocenie kwestia czasu i wierzymy, że w stosunkowo nieodległej przyszłości technologia rozwinie się na tyle, że możliwe będzie świadczenie usług najwyższej jakości. Mówiąc jednak o VoIP muszę przypomnieć, że usługa tego typu oferowana w ramach Gadu-Gadu, czyli TeleGG, jako jedyna posiada możliwość wyboru jakości połączenia, co znacznie ułatwia dostosowanie się właśnie do sieci, z której korzystamy.

BN: A co z pozostałymi nowościami?

Krzysztof Szalwa: Nie będziemy wymyślać koła. Aczkolwiek na pewno będziemy analizować światowe trendy i kierunki, zarówno pod kątem rozwoju technologii, jak i samych usług. Pewne standardy w tej branży ustalają światowi gracze. Wsłuchujemy się również bardzo uważnie w opinie naszych użytkowników i zgłaszane przez nich pomysły, uwagi. Mamy jasno sprecyzowany plan działania, który konsekwentnie od początku istnienia Gadu-Gadu realizujemy. Z pewnością miło zaskoczymy nowościami…

BN: Nie obawiacie się wejścia na nasz rynek tych właśnie wielkich, globalnych graczy?

Krzysztof Szalwa: Wejście na rynek nowego gracza nie oznacza, że wchodzi on z najważniejszą wartością w tej branży – użytkownikami. Gadu-Gadu posiada największą i lojalną liczbę użytkowników i to stanowi o jego olbrzymim potencjale, dystansuje od innych. To najważniejsza wartość GG. Samo pojawienie się nowej zagranicznej usługi nie oznacza więc rewolucji i nie obawiamy się tego.

BN: Jak już jesteśmy przy użytkownikach, to czy nie przeszkadza wam fakt, że wg. badań ok. 75% użytkowników Gadu-Gadu to bardzo młodzi ludzie z przedziału 15-19 lat?

Krzysztof Szalwa: Nie znam takich wyników…

BN: Badanie TNS OBOP z listopada 2004 roku.

Krzysztof Szalwa: Ja mogę przytoczyć badania Gemiusa (badanie gemiusAudience), według których wynika, że ok. 66% stanowią użytkownicy z przedziału od 15 do 34 lat. To zresztą potwierdzają nasze własne obserwacje natężenia dziennej używalności Gadu-Gadu. Są dwa okresy dzienne największego natężenia ruchu. Pierwszy przypada na okolice godziny 9 i należy zakładać, że wtedy korzystają z komunikatora głównie osoby dorosłe, będące w pracy. Natomiast drugi szczyt przypada na godziny wieczorne i nocne, tj. między 21 a 3-4 nad ranem. Poza tym według mnie fakt, że część użytkowników GG to ludzie młodzi nie jest złym zjawiskiem. Naszą ambicją jest, by oni dorastali razem z nami (w tym roku komunikator Gadu-Gadu będzie obchodził swoje 5. urodziny). I w tym też kierunku będą zmierzać nasze wysiłki, by te więzy uczynić jeszcze mocniejszymi.

BN: Dużo Pan mówi o rozwoju komunikatora i to w perspektywie raczej długofalowej. Czy to oznacza odejście od zamiaru sprzedaży Gadu-Gadu?

Krzysztof Szalwa: Jeszcze dwa lata temu byliśmy wszyscy w firmie przekonani, że sprzedaż Gadu-Gadu jest priorytetem. Teraz ta sytuacja bardzo się zmieniła. Widzimy duży potencjał rozwoju komunikatora – mamy jeszcze wiele pomysłów do zrealizowania.

BN: To w dalszym ciągu nie odpowiada na pytanie, czy zamierzacie sprzedać Gadu-Gadu…

Krzysztof Szalwa: Nie jest to nasz główny cel. Oczywiście, jeżeli pojawi się poważna firma, która wyrazi takie zainteresowanie, wówczas możemy zasiąść do rozmów.

BN: Taka jak Interia?

Krzysztof Szalwa: Na przykład Interia.

BN: Ale szef Interii, Jacek Pasławski, kategorycznie zaprzeczył, jakoby Interia nadal była zainteresowana kupnem komunikatora.

Krzysztof Szalwa: I znając pewne uwarunkowania historyczne trudno mu się dziwić… (opcja zakupu Gadu-Gadu była mocno lansowana przez poprzednika Jacka Pasławskiego, odwołanego ze stanowiska prezesa portalu Tomasza Jażdzyńskiego – przyp. redakcji). Nie chcę ujawniać ustaleń z Interią, ale prawdą jest, że w tym momencie żadne rozmowy nie są prowadzone.

BN: A z kimś innym takie rozmowy prowadzicie?

Krzysztof Szalwa: Proszę wybaczyć, ale nie mogę udzielać żadnych informacji na ten temat.

BN: Na koniec w takim razie proszę o krótką opinię na temat naszego rynku internetowego i tego, co według Pana czeka nas w najbliższej przyszłości.

Krzysztof Szalwa: Z całą pewnością Internet stał się jednym z podstawowych elementów naszego codziennego życia. Coraz więcej osób ma i będzie miało dostęp do sieci za pośrednictwem łącz szerokopasmowych, a dzięki temu możliwość korzystania z coraz bardziej zaawansowanych usług. W naszej ocenie najbliższa przyszłość Internetu to właśnie rozwój usług komunikacyjnych, w tym także tych integrujących świat Internetu ze światem telekomunikacji stacjonarnej i mobilnej, usług związanych z szeroko rozumianym wyszukiwaniem treści i produktów, interaktywnej rozrywki i usług multimedialnych. Okres ostatnich paru lat to dynamiczny rozwój Internetu, w tym i komunikatora Gadu-Gadu, który dzisiaj ma blisko 4 miliony użytkowników. Będziemy współtworzyć nadal tę społeczność i rosnąć wraz z nią…

BN: Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...