| Udostępnij

Centralnie sterowana reklama… w aptece

Power Media przy telekomunikacyjnym wsparciu T-Systems, spółki córki Deutsche Telecom, rozwija centralnie zarządzaną sieć internetowej telewizji POS TV. Na razie w aptekach, gdzie produkty mają podobne opakowania, wiele popularnych pozycji jest przechowywanych w szufladach i w związku z tym prowadzenie efektywnego merchandising’u jest utrudnione. O wyborze aptecznych punktów sprzedaży zadecydował także fakt, że udział wydatków branży farmaceutycznej w całości wydatków reklamowych na polskim rynku jest relatywnie duży i ciągle rośnie.

BiznesNet: Skąd pomysł na telewizję w aptekach? Trzeba przyznać, że to niecodzienne przedsięwzięcie.

Henryk Siodmok: U podstaw POS TV, czyli telewizji w miejscu sprzedaży, leżą dwie zasadnicze przesłanki. Po pierwsze, spadająca efektywność reklam w telewizjach publicznych. Po drugie, fakt, że prawie wszystkie reklamy, zarówno w telewizji, radiu, prasie, czy na nośnikach zewnętrznych, docierają do klienta poza miejscem zakupów. A około 70% decyzji zakupowych podejmowana jest właśnie tam, gdzie te zakupy robimy.

BN: A co zdecydowało akurat o wyborze aptek? Czy zasobność budżetów reklamowych firm farmaceutycznych?

Henryk Siodmok: Uznaliśmy, że apteki są dobrym miejscem startu z co najmniej dwóch powodów. Raz, że pacjenci oczekują za każdym razem w kilkuminutowej kolejce. Mają więc całkiem sporo czasu, który można wykorzystać np. na oglądanie telewizji. Dwa, że w aptekach występują ogromne trudności z prowadzeniem efektywnego merchandising’u. Jest tam bardzo dużo produktów, mają podobne opakowania, wiele popularnych pozycji jest przechowywana w szufladach ze względu na ograniczoną przestrzeń na półkach, itp.

To w dużej mierze zadecydowało, że rozpoczęliśmy realizację projektu w aptekach. A fakt, że udział wydatków branży farmaceutycznej w całości wydatków reklamowych na polskim rynku jest relatywnie duży i ciągle rośnie, to jeden z istotnych, choć nie decydujących argumentów.

BN: Czyli zamierzacie rozszerzać działalność poza obszar, nazwijmy to, aptekarski?

Henryk Siodmok: Tak, zdecydowanie. POS TV jest projektem o szerszym zasięgu, nie ogranicza się tylko do aptek, choć tutaj – z powodów, które już wymieniłem – rozpoczyna się akurat jego realizacja.

BN: Co w takim układzie po aptekach?

Henryk Siodmok: Apteki stanowią same w sobie duże wyzwanie zarządcze. Za wcześnie więc, aby deklarować następne obszary ekspansji.

BN: No właśnie, porozmawiajmy może o stronie technicznej przedsięwzięcia. Jak wygląda architektura całego systemu POS TV realizowanego przez Power Media?

Henryk Siodmok: Architektura systemu składa się z czterech głównych elementów. Pierwszym jest studio projektowe, z którego emitowany jest sygnał. Drugim, centrum dystrybucji. Sygnał emitowany ze studia do centrum jest następnie dystrybuowany szybkim łączem szerokopasmowym do aptek. Trzeci ważny element to komputery odtwarzające na ekranach plazmowych pliki video w aptekach. Ostatni, czwarty element, to system monitorujący rzeczywistą liczbę wyświetleń spotów na monitorach. Dzięki temu systemowi klient płaci dokładnie za tyle spotów reklamowych, ile się wyświetliło.

Cały system jest monitorowany centralnie, a nadawany program może być różnicowany geograficznie, czasowo, do tego stopnia, że każdy ekran może nadawać inny materiał. Poza tym każda indywidualna apteka może redagować swoje programy promocyjne w różnej formie w czasie dla niej przeznaczonym.

BN: To ciekawe. Może Pan przybliżyć możliwości sterowania i zarządzania samymi kampaniami?

Henryk Siodmok: Standardowo oferujemy spot 15-sekundowy, przewijany pasek reklamowy, animowane tablice sponsorskie. Organizujemy też kampanie reklamowe typu push/pull – tuż przed otwarciem apteki nadajemy krótką audycję dla aptekarzy informującą o ofercie promocyjnej dla apteki, a w godzinach pracy apteki emitujemy reklamę skierowaną do pacjentów.

Możliwe są oczywiście modyfikacje oferty standardowej, czyli dłuższe lub krótsze spoty, paski reklamowe itp. Oferujemy profilowanie geograficzne (przyp. red.: reklama ukaże się tylko w ustalonych z góry rejonach, aptekach), lub czasowe (reklama ukaże się tylko w określonych dniach tygodnia lub określonych porach dnia).

Oferujemy też reklamę wyzwalaną warunkami atmosferycznymi! Jeśli np. prognozowany jest spadek temperatury, podwyższony poziom pyłków, spadek ciśnienia, możemy zalecić profilaktykę!

BN: To chyba wymaga sporych nakładów inwestycyjnych, szczególnie biorąc pod uwagę ilość aptek w kraju.

Henryk Siodmok: Zdecydowanie tak. System jest bardzo innowacyjny w skali światowej, jest także bardzo kapitałochłonny i wymaga zaangażowania dużych zasobów w zakresie logistyki i tworzenia odpowiedniej infrastruktury. T-Systems, spółka córka Deutsche Telecom, jest partnerem technologicznym Power Media w tym projekcie. Wierzymy, że wspólnie sprostamy temu wyzwaniu.

BN: Może Pan podać jakieś konkretne liczby, ile już zostało zainwestowane, jakie są plany?

Henryk Siodmok: Średnie koszty stworzenia jednego punktu wynoszą około 40 tysięcy złotych…

BN: A jak ta inicjatywa jest odbierana przez same apteki?

Henryk Siodmok: Apteki wykazują duże zainteresowanie oferowanym systemem. Reklama w punkcie sprzedaży posiada wymierny wpływ na zwiększenie sprzedaży. Poza tym apteki uzyskują własny czas na tego typu promocję handlową. Trzeba też dodać, że z tytułu instalacji systemu apteki nie ponoszą żadnych kosztów.

Chciałbym równocześnie podkreślić, że reklama jest tylko jednym z elementów przekazów, jest to źródło utrzymania tej telewizji. Ale o sukcesie komercyjnym będzie decydować dobre jej przyjęcie przez pacjentów i farmaceutów, dlatego to nie może być „przewijarka” do reklam, bo każdego znuży i zniechęci. Obecnie ponad 85% widzów TV zmienia kanał, kiedy rozpoczyna się blok reklamowy. W aptece sytuacja widza byłaby jeszcze gorsza, bo nie ma możliwości przełączenia programu. Stąd POS TV jest także wyzwaniem mediowym, a nie tylko reklamowym.

BN: Kto w takim razie będzie dostarczał treści? Bo rozumiem, że chcecie też pokazywać programy informacyjne…

Henryk Siodmok: …edukacyjne, rozrywkowe, komunikaty izb aptekarskich, porady medyczne i szereg innych. Tak, to jest właśnie misją POS TV.

Dostawcą informacji będzie na przykład PAP, lekarze, instytucje, itd. Realizujemy także własne mini produkcje

BN: Co na to reklamodawcy i domy mediowe?

Henryk Siodmok: POS TV stwarza zupełnie nowe możliwości komunikacji z klientem, wzbudza ogromne zainteresowanie i obawy np. „co jeśli cały czas zostałby wykupiony przez jednego dużego gracza”. Stąd firmy próbują z góry zarezerwować dla siebie czas. Wielkim naszym atutem w rozmowach jest możliwość zliczania emisji na poszczególnych ekranach (średnio na jeden ekran przypada w miesiącu 5000 emisji jednego spotu) oraz zapewnienie, że będzie promowany tylko jeden produkt na kategorię, czyli nie będzie wyrobów konkurencyjnych podczas danej kampanii.

BN: Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał . Wywiad zainspirowany publikacją Newsweeka.



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...