| Udostępnij

Metody płatności za towary i usługi zakupione przez Internet

Każdy właściciel sklepu internetowego (oferujący towary lub usługi online) musi umożliwić swoim klientom realizację płatności (najlepiej na kilka sposobów). Metody tradycyjne, takie jak przekaz pocztowy czy wysyłka towaru za pobraniem, są wolne i niewygodne dla obu stron transakcji. Dziś wszyscy preferują już wykorzystywanie kanałów elektronicznych do regulowania płatności. Co jest do wyboru?

Karty kredytowe

Schemat płatności jest następujący:

  • klient sklepu (posiadacz karty) wybiera interesujące go towary i zostaje powiadomiony o sumarycznej cenie zakupów,
  • po wybraniu jako metody płatności karty kredytowej, klient zostaje przekierowany do serwisu autoryzacyjnego, w którym podaje dane swojej karty (numer, datę ważności, kod CVV2/CVC2); dane te nie trafiają do właściciela sklepu, a jedynie do serwisu autoryzacyjnego,
  • serwis autoryzacyjny wykonuje autoryzację płatności przez skontaktowanie się z systemem komputerowym banku, który kartę wydał i uzyskanie odpowiedzi czy dana płatność może być zrealizowana – po uzyskaniu odpowiedzi serwis autoryzacyjny przesyła ją sklepowi internetowemu,
  • sklep na podstawie uzyskanych informacji podejmuje decyzję o akceptacji bądź odrzuceniu zamówienia,
  • środki, pomniejszone o prowizję serwisu autoryzacyjnego, są przesyłane na konto sklepu (cykl rozliczeniowy zależy od umowy z serwisem autoryzacyjnym).

Wszystkie połączenia są szyfrowane – zabezpieczone technologią SSL.

W Polsce istnieje kilka dużych centrów autoryzacyjnych obsługujących transakcje internetowe. Obsługują one zwykle karty kredytowe (tzw. ‘karty wypukłe’): Visa, MasterCard / EuroCard, JCB, Dinners Club, American Express. Niestety zazwyczaj niemożliwe jest obecnie dokonanie płatności kartami Visa Electron lub Maestro. Decyzja o autoryzacji kart Visa Elektron w Internecie leży w gestii banków wydających karty. Dotychczas w Polsce zgodę na ten rodzaj płatności wyraził jedynie bank Inteligo. Płatności w tym systemie można dokonać także przy użyciu kart wirtualnych (wydawanych przez banki tylko do transakcji internetowych, np. mBank lub Inteligo).

Od właściciela sklepu wymagane jest zintegrowanie serwisu z centrum autoryzacyjnym (spełnienie wymagań technicznych i bezpieczeństwa, takich jak obsługa protokołu SSL, odpowiednia wersja serwera WWW, obsługa konkretnych protokołów wymiany danych, itp.).

Inną opcją dla właściciela sklepu (zamiast korzystania bezpośrednio z usług centrum autoryzacyjnego) jest skorzystanie z usług firmy pośredniczącej, wyspecjalizowanej w obsługiwaniu płatności internetowych wieloma kanałami. Plusy takiego rozwiązania to zwykle zmniejszone wymagania techniczne wobec sklepu oraz kompleksowa obsługa (pośrednik taki oferuje klientowi sklepu klika innych, poza kartami kredytowymi, możliwości zapłacenia za zakupiony towar, nie obciążając właściciela sklepu szczegółami technicznymi).

Szybkie przelewy

Usługa oferowana jest przez klika banków obsługujących transakcje internetowe. Najpopularniejsze usługi tego typu to mTransfer (oferta mBanku) i ‘Płacę z Inteligo’ (oferta Inteligo).

Sposób działania usługi (z punktu widzenia klienta sklepu):

  • klient sklepu (posiadacz rachunku w banku oferującym usługę) wybiera interesujące go towary i zostaje powiadomiony o sumarycznej cenie zakupów,
  • klient wybiera formę płatności przez kliknięcie na link usługi (mTransfer lub ‘Płacę z Inteligo’) i zostaje przekierowany do formularza banku,
  • klient loguje się i wybiera rachunek z którego chce płacić (oczywiście wtedy gdy ma klika możliwości), podaje hasło jednorazowe (potwierdzając autentyczność transakcji); klient nie musi podawać kwoty transakcji, tytułu płatności i danych odbiorcy – procedura wykonywania przelewu jest maksymalnie wygodna i uproszczona,
  • pieniądze przepływają z konta klienta na konto sklepu.

Właściciel sklepu musi posiadać konto w danym banku (mBank lub Inteligo), zarejestrować usługę mTransfer, lub ‘Płacę z Inteligo’. Klient musi posiadać konto w tym samym banku. Jeżeli właściciel sklepu (lub klient) nie posiada konta w danym banku, a chciałby mimo to, aby jego klienci mogli używać usług mTransfer lub ‘Płacę z Inteligo’, może skorzystać z oferty firmy pośredniczącej, wyspecjalizowanej w obsługiwaniu płatności internetowych wieloma różnymi kanałami.

Systemy pośredniczące

Ciekawą ofertę dla sklepów internetowych (oraz ich klientów) mają serwisy wyspecjalizowane w obsługiwaniu płatności internetowych wieloma różnymi kanałami.

Serwisy takie pozwalają na przesłanie pieniędzy drogą elektroniczną nawet od osoby nie posiadającej karty kredytowej lub konta w banku internetowym. W skrajnym przypadku również właściciel sklepu nie musi posiadać konta aby klienci jego sklepu mogli płacić drogą elektroniczną.

Schemat działania jest następujący…

Właściciel sklepu rejestruje się w serwisie pośredniczącym i integruje z nim swój sklep. Udostępnia w ten sposób swoim klientom do wyboru różnorakie formy płatności (karty kredytowe, szybkie przelewy mTransfer i ‘Płacę z Inteligo’, przelewy z innych banków). Wszystkie te formy płatności obsługuje pośrednik, na którego konto spływają pieniądze. Właściciel sklepu otrzymuje potwierdzenie każdej wpłaty, a pieniądze są przesyłane do niego (przelewem lub przekazem pocztowym) cyklicznie lub po przekroczeniu ustalonej sumy.

Dla osób płacących (klientów sklepu) serwisy te mają także ciekawą ofertę. Osoba taka po zarejestrowaniu się w serwisie może zazwyczaj zrobić przedpłatę (choćby za pomocą przekazu pocztowego lub przelewu z dowolnego banku) a następnie dysponować przepłaconą sumą dokonując zakupów w sklepach internetowych współpracujących z serwisem.

Płatności SMS’owe

Tę coraz bardziej popularną formę płatności stosuje się przy obrocie małymi sumami np. przy opłatach za dostęp do poszczególnych części płatnego serwisu internetowego.

Taką usługą jest ‘AllPay SMS’ oferowany przez AllPay.pl we współpracy z firmą Mobiltek. Pozwala ona wprowadzić dostęp do serwisów i usług za pomocą kodów dostępu otrzymywanych po wysłaniu na wskazany numer wiadomości SMS typu premium.



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...