| Udostępnij

eZakupy – FAQ

Najczęściej stawiane przez klientów pytania przywołujące sporne sytuacje pomiędzy konsumentem a sprzedawcą…

Czy mogę zwrócić zakupiony towar?

Tak. Zwrot zakupionego towaru może nastąpić w wyniku postępowania reklamacyjnego oraz w przypadku zakupu dokonanego poza lokalem sprzedawcy (np. u nas w domu) i umów zawieranych na odległość (np. zakupionych przez telefon lub Internet), a także gdy strony tak postanowiły. W przypadku zakupu towaru przez internet na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, mamy prawo do zwrotu towaru bez podania jakiejkolwiek przyczyny w okresie do 10 dni od otrzymania towaru, a w przypadku kiedy sprzedawca nas nie poinformował o tym prawie to czas jego obowiązywania wydłuża się nawet do 3 miesięcy. Wysyłając towar do sprzedawcy należy dołączyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy*.

Jak mam reklamować wadliwy towar?

W przypadku ujawnienia się wady, możemy wedle swego uznania skorzystać bądź to z gwarancji producenta (o ile taka była udzielona i nie minął okres gwarancyjny) bądź instytucji niezgodności towaru z umową na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. W pierwszym przypadku roszczenia należy kierować do gwaranta wymienionego w karcie gwarancyjnej, którym najczęściej jest sprzedawca lub importer. W drugim przypadku do sprzedawcy, który ma obowiązek przyjąć i rozpatrzyć naszą reklamację w terminie do 14 dni od jej zgłoszenia. Niedopuszczalne w tym przypadku jest odsyłanie nas przez sklep internetowy do producenta, hurtownika, czy importera lub zmuszanie do skorzystania z gwarancji. Odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru rozciąga się na okres 2 lat przy czym konsument jest szczególnie chroniony przez pierwsze 6 miesięcy, kiedy to ciężar dowodowy spoczywa na sprzedawcy.

Kto decyduje o sposobie usunięcia wady towaru?

Konsument decyduje czy skorzysta z instytucji niezgodności towaru z umową czy z gwarancji i jego wybór jest wiążący dla drugiej strony czyli sklepu internetowego. W przypadku powołania się na niezgodność towaru z umową również my decydujemy o sposobie usunięcia tej niezgodności. W pierwszej kolejności możemy domagać się naprawy lub wymiany, a w przypadku niepowodzenia od umowy odstąpić lub żądać obniżenia ceny. W przypadku gwarancji gwarant decyduje o sposobie usunięcia wady.

Nie ma tu odpowiedzi na moje pytanie – co mam zrobić

Skorzystaj z Forum Konsumenckiego i sprawdź czy nie był już przez kogoś poruszany podobny do Twojego problem. Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi na Twoje pytanie to po prostu zadaj je tam – z pewnością ktoś przyjdzie z pomocą.

* Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość

Miejscowość, data

Imię i nazwisko

Adres zamieszkania

Nazwa sprzedawcy

Adres sprzedawcy

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość

Oświadczam, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentow oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271) odstępuję od umowy . . . zawartej dnia . . . w . . . Proszę o zwrot kwoty . . . zł (słownie . . . ) przekazem pocztowym na adres . . . lub konto nr . . . Zwracam w stanie niezmienionym . . . otrzymany dnia . . .

Podpis konsumenta

. . .

** Przykładowy tekst reklamacji

Miejscowość, data

Imię i nazwisko

Adres zamieszkania

Nazwa sprzedawcy

Adres sprzedawcy

Reklamacja

W dniu [dokładna data] nabyłem [oznaczenie towaru]. W okresie [daty] stwierdziałem niezgodność towaru / usługi z umową polegającą na [opis usterki / niezgodności]. W związku z powyższym, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176), proszę o [wybór roszczenia należy do konsumenta]nieodpłatną naprawę / wymianę na nowy.

Podpis konsumenta

[własnoręczny podpis]

*** Inny przykład reklamacji

Miejscowość, data

Imię i nazwisko

Adres zamieszkania

Nazwa sprzedawcy

Adres sprzedawcy

Reklamacja

W dniu [dokładna data] nabyłem [oznaczenie towaru]. W okresie [daty] stwierdziałem niezgodność towaru / usługi z umową polegającą na [opis usterki / niezgodności]. W związku z tym, że [należy wskazać jedną z przyczyn] naprawa albo wymiana towaru są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów / sprzedawca nie wymienił rzeczy na wolną od wad lub rzeczy nie naprawił w odpowiednim czasie / wymiana lub naprawa narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176), odstępuję od umowy i żądam zwrotu zapłaconej ceny / żądam obniżenia ceny o [kwota].

Podpis konsumenta

[własnoręczny podpis]



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...