| Udostępnij

Analiza: eBay w Polsce

Serwis aukcyjny eBay powstał 10 lat temu i wielu analityków twierdzi, że mimo dominacji światowego rynku e-handlu C2C, wchodzi właśnie w schyłkową fazę swojego cyklu życia, a przynajmniej finalny etap dynamicznego rozwoju. Przemawiają za tak postawioną tezą spadająca oglądalność, nasycenie dojrzałych rynków i pierwszy w historii firmy przypadek osiągnięcia wyników poniżej prognoz. Z drugiej strony eBay jest pionierem internetowych aukcji i jedną z najsilniejszych marek w Internecie. Firma udowodniła już, że osiąga zadowalające rezultaty niezależnie od koniunktury i potrafi rozwijać się jeśli nie organicznie, to metodą fuzji i przejęć. Należy też pamiętać, że polski rynek nie ma najwyższego priorytetu w strategii rozwoju światowego potentata.

Polskojęzyczna wersja serwisu aukcyjnego eBay wystartowała 22 kwietnia br. Dzień wcześniej wystartowała wersja szwedzka serwisu. Polska jest dwunastym rynkiem w Europie w który zdecydował się zainwestować światowy potentat e-commerce, przy czym będą to na początek inwestycje ograniczone do rozwoju obsługi klienta i działań marketingowych. Celem eBay w Polsce na najbliższe miesiące jest zbudowanie odpowiednio dużej społeczności zarejestrowanych użytkowników. Przyrost liczby użytkowników ma wynikać głównie z początkowego braku opłat, silnej marki serwisu i dostępu sprzedawców do innych rynków eBay na całym świecie.

Zainteresowanie mediów na konferencji prasowej było ogromne

eBay jest obecna w 33 krajach, posiada 147 mln użytkowników, a swój dynamiczny rozwój i dochodowość zawdzięcza przewadze pioniera na rynku internetowych aukcji, dostępowi do kapitału finansującego ekspansję, a także realizowanej strategii fuzji i przejęć.

Jeszcze do niedawna eBay inwestował głównie w rozwój na rynkach dojrzałych: w USA, czy Europie Zachodniej. Po nasyceniu tych rynków do dalszego wzrostu przyczyniła się akwizycja systemu płatności PayPal, która uprościła rozliczenia między użytkownikami. To właśnie dzięki przejęciu PayPal firma zdołała przekroczyć poziom 1 mld USD przychodów. Dotychczasowe instrumenty stymulowania wzrostu przestały jednak wystarczać. Z danych comScore Networks wynika, że w lutym br. oglądalność zmniejszyła się 14%, a w marcu spadła o dalsze 5%. Marzec był dziewiątym z rzędu miesiącem spadku oglądalności eBay. Również wyniki finansowe przestały pozytywnie zaskakiwać.

Strategią dalszego wzrostu firmy jest ekspansja na rynki rozwijające się, gdzie organiczny wzrost wspierany jest przez akwizycje lokalnych graczy. W pierwszym kwartale br. około 52% przychodów firmy pochodziło z rynków innych niż USA, a najwięcej nowych użytkowników firma zdobyła w Chinach. Właśnie na chiński rynek eBay zamierza w następnej kolejności wprowadzić usługi PayPal.

Największym serwisem aukcyjnym poza USA, jest oddział niemiecki. Z Europy pochodzi 27% użytkowników eBay, a wartość transakcji zawartych na naszym kontynencie kształtowała się w pierwszym kwartale br. na poziomie 38% wartości wszystkich towarów i usług sprzedanych na wszystkich rynkach eBay. Europa jest dla eBay ważnym rynkiem, chociaż organiczny wzrost w zachodniej części kontynentu jest uważany za dość drogi. Dlatego firma przejmuje lokalne firmy z branży e-commerce (np. mobile.de za 121 mln euro w gotówce).

Ekspansja eBay do Polski może zostać uznana za kolejny krok realizowanej strategii zdobywania nowych użytkowników i udziałów w rynkach rozwijających się. Warto zauważyć, że wejście potentata na krajowy rynek nie następuje ani za wcześnie, ani za późno. Dostęp do Internetu jest u nas coraz powszechniejszy i jego penetracja zbliża się do europejskich standardów, szczególnie w dużych aglomeracjach. Polscy internauci zostali już wyedukowani w zakresie e-commerce przez lokalnego lidera jakim jest Allegro.

Z badań Interbus ogłoszonych w lutym br. przez TNS OBOP wynika, że liczba kupujących przez Internet rośnie o ok. 50% rocznie i w grudniu 2004 roku osiągnęła 2,2 mln osób. Według tych samych badań, z handlu elektronicznego korzysta co trzeci Internauta i co piąta Internautka. Ponadto, co drugi użytkownik Internetu korzysta z Sieci codziennie. Z kolei z badań IDC wynika, że poważną falę wzrostu polski e-commerce ma właśnie przed sobą. Wartość e-handlu B2C ma w ciągu najbliższych 3 lat wzrosnąć 400% do poziomu 1,2 mld USD.

Mimo optymistycznych prognoz wzrostu warto jeszcze raz podkreślić, że polski rynek na tle innych krajów rozwijających się wypada dość przeciętnie. Władze eBay przekonały się o tym w trakcie rekrutacji szefa polskiego oddziału, którego do dzisiaj nie udało się znaleźć. Idealny kandydat powinien posiadać 10 lat doświadczenia w branży i wykształcenie na poziomie MBA.

Serwis eBay.pl już na drugi dzień po uruchomieniu spotkał się z dość chłodnym przyjęciem zarówno prasy, jak i użytkowników. Okazało się, że oczekiwania były ogromne i poczuliśmy się co najmniej niedocenieni przez potentata. Serwis ma skromną funkcjonalność i należy traktować do jako wersję “rozwojową”.

Mimo ogromnego zainteresowania mediów przedstawiciele amerykańskiej firmy nie dostarczyli na konferencji prasowej żadnych sensacyjnych informacji – nie zdradzili właściwie żadnych planów, ani terminów. Postawę tę można interpretować jako spokojne oczekiwanie na rezultaty pierwszych miesięcy obecności na polskim rynku. Wygląda na to, że eBay będzie starał się w Polsce zaaklimatyzować i sprecyzuje swoją taktykę działania dopiero po kilku miesiącach. Takie podejście nie dziwi, jeśli rozważy się fakt że kierownictwo eBay Polska składa się na razie wyłącznie z jednego Polaka – dyrektora marketingu Przemysława Pluty, który wcześniej pracował w oddziałach firmy w Berlinie i Wielkiej Brytanii. Niewątpliwie firma musi “poczuć” polski rynek, zanim zacznie na nim aktywnie działać.

Na zarzuty prasy dotyczące prymitywnej funkcjonalności obecnej wersji serwisu władze eBay odpowiadają, że nie zawsze to co skomplikowane jest dobre. Gil Penchina, kierujący z Berna w Szwajcarii działalnością eBay w Europie Centralnej i Południowej, mówił wręcz o celowym uproszczeniu interfejsu użytkownika, co ma pozwolić polskim użytkownikom poznać specyfikę eBay. Wcześniej Penchina pracował nad ekspansją eBay na rynki takie jak Hongkong, Singapur, Indie, Koreę Południową i Chiny.

Od lewej: Gil Penchina (Vice President, eBay Southern and Central Europe), Philipp Justus (Senior Vice President, eBay Europe), Przemysław Pluta (Dyrektor ds. marketingu, eBay Polska)

Przykłady z innych krajów, w których działa eBay, pokazują że firma dość elastycznie dostosowuje się do lokalnej specyfiki oferując (lub nie) te usługi, które uzna za przydatne. Również w zakresie ograniczania pewnych praktyk polityka firmy uzależniona jest od zachowań kupujących i sprzedających w danym kraju.

Z usług eBay korzysta obecnie ok. 100 tys. użytkowników z Polski. Jeśli firma spodziewa się dynamicznego wzrostu na naszym rynku, z pewnością będzie starała się zmniejszać dystans do lokalnego lidera – również w zakresie funkcjonalności. Na pewno poziom inwestycji w polski oddział władze firmy uzależniają od wyników.

Podczas konferencji prasowej szefowie eBay Europe nie odpowiedzieli wprost na pytania dotyczące bezpieczeństwa handlu na eBay.pl, ale firma podaje, że w skali globalnej mniej niż 1% transakcji budzi zastrzeżenia. Oszustwa i niejasności zwykle zdarzają się w przypadku droższych towarów jak np. samochody.

Skromne wejście eBay na polski rynek nie przesądza rozwoju sytuacji. O ile firma wykaże konsekwencję w działaniu i wzmocni lokalny management, to można spodziewać się w perspektywie 2-3 lat dość wyrównanej rywalizacji z Allegro.pl. Szczególnie jeśli eBay zdecyduje się wdrożyć w Polsce innowacje nad którymi pracuje na całym świecie.

Cenną obserwacją dla innych potentatów planujących ekspansję do naszego kraju jest początkowe rozczarowanie przez eBay mediów i użytkowników. Być może przed premierą serwisu zabrakło otwartości i komunikacji z rynkiem. Z punktu widzenia marketingu na pewno przed eBay jest teraz mnóstwo pracy.

eBay Polska

eBay.pl, uruchomiony w kwietniu 2005, jest pierwszym rynkiem elektronicznym eBay w Europie Środkowo-Wschodniej. eBay uruchomił serwis starając się podtrzymać tempo wzrostu, które w krajach rozwiniętych spada. Podstawową różnicą między polskim, a pozostałymi serwisami eBay – poza funkcjonalnością – są ceny artykułów są wyrażone w złotych.

O eBay…

Korporacyjna legenda głosi, że pomysł założenia eBay’a zrodził się w trakcie rozmowy Pierre’a Omidyara z narzeczoną (a obecnie żoną), która była zapalonym kolekcjonerem opakowań na słodycze. Żonie założyciela firmy marzyło się wykorzystanie Internetu do zbierania opakowań, a także do nawiązania i podtrzymania kontaktów z innymi kolekcjonerami. Będąc entuzjastą Internetu, Pierre Omidyara widział potrzebę powołania do życia centralnej giełdy internetowej, na której można by kupować i sprzedawać wszelkiego rodzaju artykuły, a także spotykać innych użytkowników o podobnych zainteresowaniach. Tak powstała firma eBay i giełda internetowa o tej samej nazwie.

Fakty i liczby

(Oparte na danych za pierwszy kwartał 2005 r.)

  • eBay został założony we wrześniu 1995 r.
  • eBay ma 147 milionów zarejestrowanych użytkowników na całym świecie.
  • w pierwszym kwartale 2005 roku prawie 68% nowych użytkowników pochodziło spoza USA.
  • w każdym momencie na sprzedaż jest wystawionych ok. 44 milionów artykułów,
  • codziennie dodawanych jest kolejnych 4,8 miliona. Użytkownicy mogą tu sprzedawać towary w ponad 50,000 kategorii.
  • firma eBay, która jest dochodowa od momentu powstania,
  • w pierwszym kwartale 2005 r. eBay osiągnęła przychody w wysokości $1,032 mld
  • firma eBay jest obecna na 33 rynkach krajowych i międzynarodowych
  • użytkownicy giełd eBay z całego świata co sekundę sprzedają towary o wartości 1363 dolarów.
  • w pierwszym kwartale 2005 obrót giełd eBay (łączna wartość wszystkich pomyślnie zakończonych aukcji) wyniósł 10,6 mld dolarów – a giełdy działające poza USA przypadło 50% tej kwoty.
  • w dwunastu kategoriach w 2004 r. w roczny obrót giełd przekroczył miliard dolarów; były to: eBay Motors (samochody i artykuły motoryzacyjne) – 11,1 mld dolarów, Consumer Electronics (elektronika użytkowa) – 3,5 mld, Computers (komputery) – 3 mld, Clothing and Accessories (odzież i galanteria) – 2,9 mld, Books/Movies/Music (książki / filmy / muzyka) – 2,4 mld, Collectibles (artykuły kolekcjonerskie) – 2,2 mld, Home & Garden (dom i ogród) – 2 mld, Toys (zabawki) – 1,8 mld, Sports (artykuły sportowe) – 1,8 mld, Jewellery & Watches (artykuły jubilerskie i zegarki) – 1,7 mld, Cameras & Photo (artykuły fotograficzne) – 1,3 mld, Business & Industrial (towary przemysłowe) – 1,2 mld.
  • choć eBay jest znany głównie dzięki aukcjom, użytkownicy giełd mogą też kupować artykuły po cenie ustalonej przez sprzedawcę; ta forma sprzedaży stanowiła ponad 30% obrotu giełd.
  • ponad 430 tys. osób w USA oraz tysiące w innych państwach traktuje sprzedaż na eBay jako główne lub dodatkowe źródło utrzymania.
  • najwyższą cenę osiągnął jak dotąd prywatny odrzutowiec sprzedany za 4,9 mln dolarów.



  • Podziel się tym artykułem:

    Podobne artykuły:

    Skomentuj

    Wydarzenia TMT

    Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

    Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

    » Nie używamy....

    Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

    » Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

    Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

    » Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

    Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

    » Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

    Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

    » Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

    Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

    » Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

    Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

    » Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

    Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

    » Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....