| Udostępnij

Polska 4 miejsca w górę

Pod koniec kwietnia zaprezentowano raport “e-readiness 2005″, przygotowany wspólnie przez Economist Intelligence Unit i IBM Institute for Business Value. Opracowanie przedstawia przygotowanie 65 krajów – w tym Polski – do funkcjonowania w erze biznesu elektronicznego oraz podatność rynków tych krajów na wprowadzanie usług opartych na Internecie. Pierwsza rocznica wejścia Polski do Unii Europejskiej, jaką niedawno obchodziliśmy, jest dobrą okazją do sprawdzenia, jak wypadamy na tle innych krajów.

Raport został opracowany na podstawie około 100 jakościowych i ilościowych kryteriów, które można podzielić na sześć głównych kategorii:

  • Łączność i infrastruktura technologiczna,
  • Otoczenie ekonomiczne,
  • Adaptacja nowych usług przez ich odbiorców i dostawców,
  • Otoczenie prawne i polityczne,
  • Otoczenie społeczne i kulturowe,
  • Wspomaganie usług dostarczanych przez Internet.

    W tym roku w rankingu Polska ulokowała się na 32 miejscu, czyli 4 pozycje wyżej niż w roku ubiegłym. Pierwsze miejsce przypadło Danii, za nią uplasowały się Stany Zjednoczone przeskakując o 4 pozycje w stosunku do 2004 roku. Na trzecim miejscu w tegorocznym rankingu znalazła się Szwecja.

    Co ciekawe, pomimo powrotu USA do ścisłej czołówki w rankingu (2 miejsce) nadal dominuje Europa zajmując 7 z 10 pierwszych pozycji. Na czele tego regionu pozostają kraje skandynawskie – oprócz Danii (1 miejsce) i Szwecji (3 miejsce) w pierwszej dziesiątce znalazły się także Finlandia (6 miejsce) i Norwegia (9 miejsce).

    Wysoka pozycja Europy Zachodniej

    Tak dobra pozycja w rankingu krajów Europy Zachodniej, to według autorów raportu wynik aktywnej polityki w zakresie informatyzacji społeczeństw oraz dobrze rozwinięta infrastruktura. Z państw ujętych w badaniu Dania i Szwecja to jedne z najbardziej zaawansowanych krajów w obszarze e-government oraz – wraz z Finlandią – w zakresie dostępności Internetu, telefonii komórkowej i wykorzystania komputerów osobistych.

    Na uwagę zasługuje także Szwajcaria z czwartą pozycją w tegorocznym rankingu – z miejsca 10 awansowała na 3 miejsce dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze nowej generacji, bezpieczeństwu oraz dużym nakładom finansowym na budowę społeczeństwa informacyjnego. Kraj ten należy także do czołówki pod względem dostępu do Internetu i usług głosowych, popularności zakupów on-line, liczby publicznych hot-spotów oraz pierwszego na świecie wykorzystania Internetu w wyborach państwowych.

    Trzy miejsca w dół spadła w tym roku Wielka Brytania, przede wszystkim ze względu na duży skok w rankingu USA i Szwajcarii.

    Polska na tle Europy Środkowo-Wschodniej

    W naszej części Europy w rankingu prowadzą kraje małe – Estonia (26 miejsce) i Słowenia (27 miejsce). Zaraz za nimi znajdują się Czechy (29 miejsce), Węgry (30 miejsce), Polska (32 miejsce) oraz Słowacja (34 miejsce), Łotwa (37 miejsce) i Litwa (40 miejsce). Nawet jednak najbardziej rozwinięte kraje tego regionu pozostają daleko w tyle w porównaniu do państw zachodnio-europejskich.

    Główne przyczyny tej sytuacji to ograniczony dostęp do Internetu (szczególnie szerokopasmowego), mała liczba gospodarstw domowych dysponujących własnym komputerem oraz niższe niż w Europie Zachodniej umiejętności obsługi komputera i Internetu.

    Integracja z Unią Europejską i przyjęcie norm unijnych w zakresie telekomunikacji przyniosło już wiele pozytywnych zmian m.in. skłoniło nowe kraje członkowskie do budowy społeczeństwa informacyjnego i znacznych inwestycji w sektorze administracji publicznej.

    Główne trendy obserwowane obecnie w tej części Europy, na jakie zwraca uwagę raport to:

    • Rozwój w obszarze e-administracji – w naszym regionie zdecydowanie prowadzi Estonia (26 miejsce w rankingu) z wysokim współczynnikiem dostępności Internetu oraz znaczącym inicjatywom w obszarze e-government.
    • Bardzo szybki rozwój Republiki Czeskiej, która pod względem inwestycji w budowę społeczeństwa informacyjnego oraz dostępności telefonii komórkowej zbliżyła się znacząco do krajów Europy Zachodniej.
    • Wzrost popularności handlu elektronicznego – charakterystyczne dla Europy Środkowo-Wschodniej jest obecnie stosunkowo niewielkie wykorzystanie Internetu w transakcjach kupna i sprzedaży – jedynie 10% użytkowników sieci korzysta z możliwości zakupów on-line. Wydaje się, że głównym czynnikiem powstrzymujących mieszkańców Europy Środkowo- Wschodniej jest niepokój związany z bezpieczeństwem transakcji elektronicznych.

    Autorzy opracowania zwracają uwagę na najsłabsze punkty w informatycznym rozwoju Polski. Poprawa konieczna jest w dwóch obszarach:

    • “Adaptacja nowych usług przez Odbiorców i Dostawców”:
      • Wskazane są dodatkowe inwestycje w infrastrukturę technologiczną
      • Potrzebne są działania promujące usługi z zakresu e-biznesu
      • Akceptacja handlu w Internecie oraz jego wykorzystanie jest w Polsce porównywalne do sąsiadujących krajów, jednak znacznie odbiega od Europy Zachodniej.

    • “Otoczenie społeczno-kulturowe”:
      • Przedsiębiorstwa i środowiska akademickie potrzebują odpowiedniego wsparcia ze strony rządowej do stymulowania innowacyjności :
      • W zakresie przedsiębiorczości, zarówno społeczeństwo, jak i sektor przedsiębiorstw wykazują pozytywne sygnały, niemniej jednak wciąż sfera ta wymaga poprawy.
      • Promocja usług z wykorzystaniem Internetu.

    Sytuację Polski na tle innych krajów podsumował Leszek Batłomiejczyk, Dyrektor Sektora Publicznego w Europie Centralnej i Wschodniej w dziale Business Consulting Services IBM Polska: “W porównaniu do zeszłorocznej edycji rankingu, Polska awansowała o 4 miejsca. W dużej mierze skok ten spowodowany jest korzystną sytuacją na polskim rynku IT – według badań IDC polski rynek IT wzrósł o 11 %, podczas gdy czeski i węgierski o 9%, a zachodnio-europejskie jedynie o 4%. Ogólna poprawa sytuacji w sektorze IT oraz czynione od dłuższego czasu inwestycje w rozwój nowoczesnych rozwiązań i upowszechnianie nowych technologii są już w Polsce widoczne i znalazło to odzwierciedlenie w tegorocznym raporcie.”

    + The 2003 e-readiness rankings



  • Podziel się tym artykułem:

    Podobne artykuły:

    Skomentuj

    Wydarzenia TMT

    Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

    Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

    » To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

    Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

    » Nie używamy....

    Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

    » Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

    Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

    » Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

    Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

    » Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

    Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

    » Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

    Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

    » Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

    Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

    » Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...