| Udostępnij

Raport: portale korporacyjne

Instytut Badawczy Pentor przygotował na zlecenie firmy Contium badanie “Intranety w przedsiębiorstwach działających w Polsce”. Przeprowadzono trzysta wywiadów wśród grupy 2000 firm, które wg. “Rzeczpospolitej” uzyskały w 2004 najwyższe przychody. Celem badania było określenie ile spośród największych w Polsce firm posiada intranety i jaka jest charakterystyka ich wykorzystania.

Z raportu wynika, że najczęstszym celem wdrożenia intranetu w firmach jest chęć usprawnienia komunikacji wewnętrznej w firmie, a następnie poprawa sposobów gromadzenia i dostępu do wiedzy, a także zapewnienie lepszego obiegu dokumentów. Jak można sądzić z odpowiedzi udzielanych przez badane firmy, dostęp do dokumentów, raportów oraz danych adresowych, to jedna z najczęstszych funkcji polskich intranetów.

Badanie wykazało jak znacząca jest rola działów IT na praktycznie każdym etapie związanym z intranetem – od momentu inicjacji i pomysłu, przez projektowanie i wdrożenie, aż po funkcjonowanie gotowego rozwiązania. Udział innych służb, takich jak działu HR czy marketingu jest znacznie mniejszy, momentami wręcz marginalny, choć zarządzanie wiedzą przedsiębiorstwa nie powinno być domeną informatyków.

Charakterystyka firm posiadających i nie posiadających intranet

Wśród przebadanych firm blisko 60% posiada intranet. Za jego definicję przyjęto wewnętrzny portal www, który udostępnia dane i usługi niezbędne pracownikom w codziennych działaniach i komunikacji. Rozwiązanie to funkcjonuje w większości firm od dłuższego czasu – 37,9% firm korzysta z intranetu od ponad 5 lat, a tylko co dziesiąte przedsiębiorstwo stosuje intranet krócej niż 2 lata.

Porównanie firm korzystających i nie korzystających z intranetu – przychody w 2004r.

Wdrożenie intranetu

Intranet funkcjonuje w polskich przedsiębiorstwach już od dłuższego czasu – 37,9% firm korzysta z tego narzędzia od ponad 5 lat. Tylko co dziesiąte przedsiębiorstwo stosuje intranet krócej, niż 2 lata, a zupełny margines stanowiły firmy, które wdrożyły to rozwiązanie w ciągu minionego roku (4,6%).

Kwestia zaprojektowania i zbudowania intranetu rozwiązywana jest najczęściej własnymi siłami – 72,1% badanych stwierdziło, że autorem informatycznej części jest dział IT ich przedsiębiorstwa. Z usług firm zewnętrznych skorzystało 19,7% firm – zazwyczaj byli to wykonawcy w Polsce (14,8%).

Wśród stosowanych do budowy intranetu technologii dominują produkty Microsoft – wskazane przez 37,3% badanych. Na drugim miejscu, ale ze znacznie mniejszym udziałem, znalazł się Linux (7,3%), na trzecim natomiast Lotus, wymieniany przez 6,2% badanych. Tyle samo respondentów stwierdziło, że w ich firmie funkcjonują własnoręcznie stworzone rozwiązania. Technologia Oracle funkcjonuje w 5,1% badanych firm, IBM – w 3,4%. Również MySQL wskazało 3,4% respondentów. 18,6% nie potrafiło udzielić na to pytanie odpowiedzi.

czas funkcjonowania intranetu w badanych firmach

Cele wdrożenia intranetu

Najczęściej formułowanym celem przed wdrożeniem intranetu (przez firmy, które takie cele sobie stawiały – czyli 44,1% wszystkich korzystających z intranetu) było usprawnienie komunikacji wewnętrznej (44,9%), a następnie usprawnienie sposobów gromadzenia i dostępu do wiedzy (21,8%), usprawnienie obiegu dokumentów (10,3%). Często respondenci nie potrafili określić jakie były cele przedwdrożeniowe.

Najwyższy poziom stopnia realizacji celu poprzez wdrożenie intranetu osiągnęło: usprawnienie obiegu dokumentów, a następnie poprawa komunikacji wewnętrznej. Najniżej oceniono stopień realizacji celu usprawnienie sposobów gromadzenia i dostępu do wiedzy.

Stopień realizacji najczęściej stawianych celów wdrożenia intranetu

Elementy intranetu

Badanych zapytano, jakie elementy zawiera intranet w ich firmach. Pytanie dotyczyło elementów w pełni realizowanych w ramach intranetu lub tych, które funkcjonują jako osobny system, ale intranet wykorzystuje i udostępnia poprzez swój interfejs większość ich funkcji. Elementy te pogrupowano w większe bloki tematyczne.

W przypadku narzędzi biznesowych, najczęściej wymieniano raporty biznesowe, czyli dane operacyjne o firmie dla menedżerów (55,4%). Dużo wskazań uzyskały także narzędzia do zarządzania wiedza (41,8%), pozostałe okazały się znacznie mniej popularne.

Analizując różnice w opiniach o zawartości intranetu miedzy pracownikami różnego szczebla nie wykazano wyraźnych i istotnych różnic, choć pracownicy szczebla kierowniczego częściej wymieniali takie elementy jak pocztę elektroniczną, chat, aktualności firmowe i forum dyskusyjne, czyli narzędzia do komunikacji.

Często zdarza się, że firmowy intranet zintegrowany był z innymi systemami, wymieniając z nimi dane lub korzystając z ich usług. Najczęściej jest to ERP (Enterprise Resource Planning) oraz system finansowo księgowy (po 51%). Rzadziej z intranetem powiązany był system płacowo-kadrowy (39,6%) lub CRM (Customer Relationship Management – 37,5%), czy SCM (Supply Chain Management – 18,8%).

Plusy i minusy

Zdecydowana większość badanych wysoko oceniła niezawodność i szybkość działania systemów intranetowych. Nieco gorzej było z funkcjonalnością, przejrzystością i ogólnym rozplanowaniem – średnia ocena na skali 1-5 wyniosła 3,85. Jednak prawie wszyscy pytani doceniają łatwość wyszukiwania informacji – 93,2% respondentów.

Prawie co trzecia pytana osoba jest zdania, że wyłączenie intranetu znacznie utrudniłoby działanie całej firmy, a co piąta twierdzi, że nie wpłynęłoby to na działalność firmy.

Przyczyny nieposiadania intranetu

Spośród firm nie posiadających intranetu, 17,1% jest obecnie w trakcie jego wdrażania. Na pytanie, czy wdrożenie rozwiązań intranetowych jest planowane w przyszłości tylko co dziesiąta odpowiedź była twierdząca.

Respondentów, których przedsiębiorstwa nie korzystają z intranetu, zapytano o powody takiego stanu rzeczy. Większość z nich uznała, że nie jest to narzędzie potrzebne im do prawidłowego funkcjonowania (65,3%). 18,1% przyznało, że ich firma nie rozważała jeszcze w ogóle tego tematu, zaś 8,3% wskazało jako przyczynę kwestie finansowe. Wśród innych odpowiedzi najczęściej pojawiało się stwierdzenie, że firma jest zbyt mała, aby z powodzeniem wdrożyć takie rozwiązanie.

+ Pełna wersja raportu do pobrania



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

1 Komentarz dla “Raport: portale korporacyjne”

  1. Zeto pisze:

    Dobry raport. Czekam na więcej takich.

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....