| Udostępnij

Raport: portale korporacyjne

Instytut Badawczy Pentor przygotował na zlecenie firmy Contium badanie “Intranety w przedsiębiorstwach działających w Polsce”. Przeprowadzono trzysta wywiadów wśród grupy 2000 firm, które wg. “Rzeczpospolitej” uzyskały w 2004 najwyższe przychody. Celem badania było określenie ile spośród największych w Polsce firm posiada intranety i jaka jest charakterystyka ich wykorzystania.

Z raportu wynika, że najczęstszym celem wdrożenia intranetu w firmach jest chęć usprawnienia komunikacji wewnętrznej w firmie, a następnie poprawa sposobów gromadzenia i dostępu do wiedzy, a także zapewnienie lepszego obiegu dokumentów. Jak można sądzić z odpowiedzi udzielanych przez badane firmy, dostęp do dokumentów, raportów oraz danych adresowych, to jedna z najczęstszych funkcji polskich intranetów.

Badanie wykazało jak znacząca jest rola działów IT na praktycznie każdym etapie związanym z intranetem – od momentu inicjacji i pomysłu, przez projektowanie i wdrożenie, aż po funkcjonowanie gotowego rozwiązania. Udział innych służb, takich jak działu HR czy marketingu jest znacznie mniejszy, momentami wręcz marginalny, choć zarządzanie wiedzą przedsiębiorstwa nie powinno być domeną informatyków.

Charakterystyka firm posiadających i nie posiadających intranet

Wśród przebadanych firm blisko 60% posiada intranet. Za jego definicję przyjęto wewnętrzny portal www, który udostępnia dane i usługi niezbędne pracownikom w codziennych działaniach i komunikacji. Rozwiązanie to funkcjonuje w większości firm od dłuższego czasu – 37,9% firm korzysta z intranetu od ponad 5 lat, a tylko co dziesiąte przedsiębiorstwo stosuje intranet krócej niż 2 lata.

Porównanie firm korzystających i nie korzystających z intranetu – przychody w 2004r.

Wdrożenie intranetu

Intranet funkcjonuje w polskich przedsiębiorstwach już od dłuższego czasu – 37,9% firm korzysta z tego narzędzia od ponad 5 lat. Tylko co dziesiąte przedsiębiorstwo stosuje intranet krócej, niż 2 lata, a zupełny margines stanowiły firmy, które wdrożyły to rozwiązanie w ciągu minionego roku (4,6%).

Kwestia zaprojektowania i zbudowania intranetu rozwiązywana jest najczęściej własnymi siłami – 72,1% badanych stwierdziło, że autorem informatycznej części jest dział IT ich przedsiębiorstwa. Z usług firm zewnętrznych skorzystało 19,7% firm – zazwyczaj byli to wykonawcy w Polsce (14,8%).

Wśród stosowanych do budowy intranetu technologii dominują produkty Microsoft – wskazane przez 37,3% badanych. Na drugim miejscu, ale ze znacznie mniejszym udziałem, znalazł się Linux (7,3%), na trzecim natomiast Lotus, wymieniany przez 6,2% badanych. Tyle samo respondentów stwierdziło, że w ich firmie funkcjonują własnoręcznie stworzone rozwiązania. Technologia Oracle funkcjonuje w 5,1% badanych firm, IBM – w 3,4%. Również MySQL wskazało 3,4% respondentów. 18,6% nie potrafiło udzielić na to pytanie odpowiedzi.

czas funkcjonowania intranetu w badanych firmach

Cele wdrożenia intranetu

Najczęściej formułowanym celem przed wdrożeniem intranetu (przez firmy, które takie cele sobie stawiały – czyli 44,1% wszystkich korzystających z intranetu) było usprawnienie komunikacji wewnętrznej (44,9%), a następnie usprawnienie sposobów gromadzenia i dostępu do wiedzy (21,8%), usprawnienie obiegu dokumentów (10,3%). Często respondenci nie potrafili określić jakie były cele przedwdrożeniowe.

Najwyższy poziom stopnia realizacji celu poprzez wdrożenie intranetu osiągnęło: usprawnienie obiegu dokumentów, a następnie poprawa komunikacji wewnętrznej. Najniżej oceniono stopień realizacji celu usprawnienie sposobów gromadzenia i dostępu do wiedzy.

Stopień realizacji najczęściej stawianych celów wdrożenia intranetu

Elementy intranetu

Badanych zapytano, jakie elementy zawiera intranet w ich firmach. Pytanie dotyczyło elementów w pełni realizowanych w ramach intranetu lub tych, które funkcjonują jako osobny system, ale intranet wykorzystuje i udostępnia poprzez swój interfejs większość ich funkcji. Elementy te pogrupowano w większe bloki tematyczne.

W przypadku narzędzi biznesowych, najczęściej wymieniano raporty biznesowe, czyli dane operacyjne o firmie dla menedżerów (55,4%). Dużo wskazań uzyskały także narzędzia do zarządzania wiedza (41,8%), pozostałe okazały się znacznie mniej popularne.

Analizując różnice w opiniach o zawartości intranetu miedzy pracownikami różnego szczebla nie wykazano wyraźnych i istotnych różnic, choć pracownicy szczebla kierowniczego częściej wymieniali takie elementy jak pocztę elektroniczną, chat, aktualności firmowe i forum dyskusyjne, czyli narzędzia do komunikacji.

Często zdarza się, że firmowy intranet zintegrowany był z innymi systemami, wymieniając z nimi dane lub korzystając z ich usług. Najczęściej jest to ERP (Enterprise Resource Planning) oraz system finansowo księgowy (po 51%). Rzadziej z intranetem powiązany był system płacowo-kadrowy (39,6%) lub CRM (Customer Relationship Management – 37,5%), czy SCM (Supply Chain Management – 18,8%).

Plusy i minusy

Zdecydowana większość badanych wysoko oceniła niezawodność i szybkość działania systemów intranetowych. Nieco gorzej było z funkcjonalnością, przejrzystością i ogólnym rozplanowaniem – średnia ocena na skali 1-5 wyniosła 3,85. Jednak prawie wszyscy pytani doceniają łatwość wyszukiwania informacji – 93,2% respondentów.

Prawie co trzecia pytana osoba jest zdania, że wyłączenie intranetu znacznie utrudniłoby działanie całej firmy, a co piąta twierdzi, że nie wpłynęłoby to na działalność firmy.

Przyczyny nieposiadania intranetu

Spośród firm nie posiadających intranetu, 17,1% jest obecnie w trakcie jego wdrażania. Na pytanie, czy wdrożenie rozwiązań intranetowych jest planowane w przyszłości tylko co dziesiąta odpowiedź była twierdząca.

Respondentów, których przedsiębiorstwa nie korzystają z intranetu, zapytano o powody takiego stanu rzeczy. Większość z nich uznała, że nie jest to narzędzie potrzebne im do prawidłowego funkcjonowania (65,3%). 18,1% przyznało, że ich firma nie rozważała jeszcze w ogóle tego tematu, zaś 8,3% wskazało jako przyczynę kwestie finansowe. Wśród innych odpowiedzi najczęściej pojawiało się stwierdzenie, że firma jest zbyt mała, aby z powodzeniem wdrożyć takie rozwiązanie.

+ Pełna wersja raportu do pobrania



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

1 Komentarz dla “Raport: portale korporacyjne”

  1. Zeto pisze:

    Dobry raport. Czekam na więcej takich.

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Pomysły na biznes - szukam / oferuję » Wzory gotowych biznes planów pod dotacje

» Witam, Oferujemy wzory gotowych biznes planów przygotowanych z myślą o dotacjach z Urzędu Pracy (handel, usługi, produkcja - od sklepu internetowego po pizzerie). W chwili obecnej dysponujemy ponad 40 różnymi wnioskami / biznes planami - które zostały przez Nas przygotowane i uzyskały dofinansowanie. Pełna listę wzorów, oraz możliwość zakupu, znajdą Państwo tutaj (proszę skopiować i wkleić link): http://www.biznesplany24.pl/biznesplan-pup-wzory.html...

Działalność gospodarcza » Biuro Rachunkowe KAWECCY Będzin. Sosnowiec. Dąbrowa Górnicza

» NOWA SIEDZIBA FIRMY !!! Z ogromną radością informujemy, że możemy zaprosić Państwa do naszej nowej siedziby biura rachunkowego, które mieści się przy ul. Wolności 109 w Będzinie. Serdecznie Zapraszamy. Kaweccy s.c. ul. Wolności 109 42-506 Będzin woj. śląskie tel. 509050305, 505100668. http://www.kaweccygroup.pl...

Prowadzenie firmy » Praca z systemem CRM - doświadczenia

» Chętnie wymienię się doświadczeniami w temacie pracy na systemie Berberis. Jakie są wasze doświadczenia i co ciekawego udało się wam z tego systemu wyciągnąć? Na co należy szczególnie zwracać uwagę, żeby mieć tego efekty?...

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...