| Udostępnij

Wywiad: polski rynek hostingu i rejestracji domen

Porównując ilość zarejestrowanych domen narodowych w Polsce z innymi krajami, okazuje się że różnica jest kolosalna. W Polsce jest tylko 300 tys. zarejestrowanych domen, a na przykład w Niemczech ponad 9 mln. Do tej pory odbiorcami usług hostingowych byli głównie klienci biznesowi, teraz coraz częściej providerzy swoją ofertę kierują do osób indywidualnych. O trendach na rynku hostingu i rejestracji domen mówi Tomasz Żyła, Dyrektor Zarządzający NetArt.

BiznesNet: NetArt obchodzi ósme urodziny. Jak na firmę działającą w branży internetowej, to wiek raczej dojrzały. Chyba jednak od stosunkowo niedawna wasza pozycja na rynku hostingowym stała się znacząca?

Tomasz Żyła: Tak, w ciągu tych ośmiu lat NetArt przeszedł długą drogę, od mało znanej firmy do krajowego lidera w zakresie rejestracji domen oraz usług hostingowych. W mniej więcej 2000 roku nasza wizja na biznes wykrystalizowała się. Przełomowym momentem było z pewnością uwolnienie polskiego rynku domen w 2003 roku. NASK utracił wówczas pozycję monopolisty, mogliśmy przystąpić do rejestracji polskich domen, rozpoczęła się nasza rynkowa ofensywa. Stworzyliśmy markę nazwa.pl, która w tym roku okazała się według badania Gemius S.A. najbardziej rozpoznawanym brandem wśród polskich rejestratorów. Mamy największą liczbę zarejestrowanych domen narodowych – ponad 40 000, czyli około 20 proc. rynku. Miesięcznie w nazwa.pl rejestrowanych jest około 2 000 domen. Nasza dynamika sprzedaży jest zdecydowanie największa wśród wszystkich firm rejestrujących domeny.

BiznesNet: Czy rejestracja domen jest najważniejszym elementem waszej działalności? A co z usługami hostingowymi?

Tomasz Żyła: Rejestracja nazw jest jedną z najmocniej reklamowanych przez nas usług, ale nie jedyną. Marka nazwa.pl rozpoznawana jest głównie z powodu naszych mocno kontrowersyjnych przekazów reklamowych, takich jak chociażby Lenin, Mężczyzna w kapturze, a ostatnio Diabełek. Nasze reklamy wzbudzają silne, czasem ambiwalentne emocje. W serwisie nazwa.pl oferujemy nie tylko domeny, ale również usługi hostingowe. W serwery.pl, drugim serwisie produktowym NetArt oferujemy serwery wirtualne oraz dedykowane, adresowane do najbardziej wymagających użytkowników internetu, głównie dużych klientów biznesowych. Serwery lub domeny utrzymują u nas takie firmy jak: Inteligo, Bertelsmann, ING Nationale Nederlanden, McCann…

BiznesNet: Czyli reklamowanie usług rejestracji domen to forma promocji zasadniczej oferty hostingowej?

Tomasz Żyła: Poniekąd tak. To oczywiste, że klienci, którzy zarejestrują u nas domenę, najprawdopodobniej wykupią również miejsce na serwerze. Sam rynek rejestracji domen ma jeszcze olbrzymi potencjał.

BiznesNet: To znaczy?

Tomasz Żyła: Proszę porównać ilość zarejestrowanych domen narodowych w Polsce z innymi krajami. Różnica jest kolosalna. W Polsce jest tylko 300 tys. zarejestrowanych domen. A na przykład w Niemczech ponad 9 milionów domen narodowych .de, w Wielkiej Brytanii 4 miliony domen .uk, we Włoszech ponad milion domen z końcówką .it. W Polsce jest jeszcze sporo do zrobienia.

BiznesNet: Do tej pory odbiorcami usług hostingowych byli głównie klienci biznesowi, teraz coraz częściej providerzy swoją ofertę kierują do osób indywidualnych. Nowy trend?

Tomasz Żyła: Tak, to naturalna tendencja. Myślę, że Polacy są już odpowiednio wyedukowani, mają swoje potrzeby. Chęć posiadania własnej strony www we własnej domenie, z profesjonalną, zawsze działającą i pozbawioną spamu pocztą nie jest czymś dziwnym. Po prostu zmieniły się standardy. Oczywiście propozycja dla klienta indywidualnego jest inna, niż dla klienta biznesowego, ale przynajmniej jedna płaszczyzna jest wspólna – klient indywidualny jest tak samo wymagający i oczekuje profesjonalnej usługi. Szkoda, że wielu tzw. providerów wciąż uważa, że takim klientom można sprzedawać usługi gorszej jakości niż firmom.

BiznesNet: To chyba nie powinno was martwić. Gdyby wszyscy oferowali doskonałej jakości usługi, byłoby na rynku ciężej.

Tomasz Żyła: Martwi nas to, może nawet bardziej złości, niż martwi. Bo to oznacza psucie rynku, zniechęcanie klientów do usług hostingowych, tworzenie negatywnej opinii o całej branży. Jesteśmy liderem rynku, ponieważ ciężko pracowaliśmy i nadal ciężko pracujemy nad swoją pozycją.

BiznesNet: Problem psucia rynku jest duży?

Tomasz Żyła: Zbyt duży. W Polsce funkcjonuje olbrzymia ilość małych firm hostingowych, które często nie mają odpowiedniej wiedzy, zaplecza ludzkiego, infrastruktury, korzystają na przykład z serwerów w Stanach Zjednoczonych. Takie firmy praktycznie nie mogą zagwarantować bezpieczeństwa i ciągłości świadczonej usługi oraz fachowej posprzedażowej obsługa klienta. Klienci o tym, że firma jest takim wirtualnym dostawcą, nierzadko dowiadują się dopiero w chwili awarii, gdy “dostawca” rozkłada ręce. To niedopuszczalne i nieprofesjonalne. Ostatnio głośna była sprawa pewnej niewielkiej firmy hostingowej, która zupełnie skompromitowała się tym, jak po awarii serwera najprawdopodobniej utracono wszystkie dane z baz danych oraz kont, bo jak się okazało firma nie robiła backupów (kopii bezpieczeństwa). Tuż po awarii nie działały żadne usługi na serwerze i nie można było skontaktować się z żadnym przedstawicielem firmy.

BiznesNet: Skoro już przy tym jesteśmy, to jakie jeszcze są największe bolączki rynku usług hostingowych w Polsce.

Tomasz Żyła: Największym problemem jest właśnie nieprofesjonalizm niszowych dostawców, którzy wykorzystując nieświadomość klientów narażają ich na straty, a branży psują wizerunek. Mali dostawcy mogą zaproponować dumpingowe ceny, ale skutkuje to właśnie niestabilnością usługi, brakiem fachowej obsługi technicznej, awariami.

BiznesNet: Pana zdaniem rodzimy rynek różni się jakoś mocno od rynku np. w krajach Unii Europejskiej?

Tomasz Żyła: Polski rynek usług hostingowych w niczym nie ustępuje rynkom zachodnim. Niektóre parametry, jak na przykład powierzchnia dyskowa, są nawet większe niż w Stanach Zjednoczonych lub UE.

BiznesNet: Jakie są zatem prognozy dla usług hostingowych oraz rejestracji domen w Polsce?

Tomasz Żyła: Rynek rejestracji domen już się ustabilizował, wykształciła się ścisła czołówka rejestratorów, obok której działa ponad 30 drobnych rejestratorów. Również czołówka firm hostingowych raczej nie ulegnie większym przetasowaniom. Sektor drobnych firm resellerskich zapewne utrzyma się, choć zapewne cześć firm nie wytrzyma konkurencji rynkowej. Póki co wejście zachodnich firm hostingowych do Polski nie wydaje się prawdopodobne, ponieważ rynek nie jest jeszcze wystarczająco chłonny. W Polsce wciąż jeszcze za mało rejestruje się domen i za mało wykorzystuje serwery.

BiznesNet: Macie największy udział w rynku domen internetowych i bardzo dużą dynamikę wzrostu – jakie plany na przyszłość, możecie czymś jeszcze zaskoczyć?

Tomasz Żyła: Niedawno rozpoczęliśmy współpracę z IDG (International Data Group S.A. Poland) na zasadach podobnych jak z Agora S. A. Stworzyliśmy serwis brandowany przez IDG, a posiadający identyczną funkcjonalność, jak nasz serwis produktowy nazwa.pl. Mam nadzieję, że nasz rozwój będzie przynajmniej równie dynamiczny, jak do tej pory.

BiznesNet: Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...