| Udostępnij

OnetSkype – czy czeka nas rewolucja?

Onet.pl i Skype ogłosiły rozpoczęcie współpracy, która zaowocuje uruchomieniem i dystrybucją na polskim rynku komunikatora internetowego pod marką OnetSkype. Czy partnerstwo między największym polskim portalem i jedną z najpopularniejszych na świecie usług typu VoIP zatrzęsie polskim rynkiem komunikatorów internetowych i telefonii internetowej? Zapytaliśmy o zdanie przedstawicieli Gadu-Gadu oraz Tlenofonu.

Skype jest programem, który umożliwia darmową komunikację głosową i tekstową między użytkownikami, a także pozwala na prowadzenie rozmów telefonicznych. Stworzona przez Niklasa Zennstroma i Janusa Friisa – tych samych, którzy wcześniej uruchomili platformę Kazaa, służącą do pobierania muzyki w modelu peer-to-peer – aplikacja bardzo szybko zdobyła przychylność użytkowników na całym świecie i mocno szarpnęła globalnym rynkiem telekomunikacyjnym. Do tej pory zanotowano ponad 123 miliony pobrań tego programu, a liczba ta stale rośnie.

Aplikacja – dostępna pod marką OnetSkype – poza funkcją komunikatora internetowego oferuje możliwość wykonywania tanich połączeń na telefony stacjonarne i komórki (SkypeOut) oraz pozwala na zakup numeru dzięki któremu można odbierać połączenia z tradycyjnych numerów telefonicznych (SkypeIn). Na razie można uzyskać ogółem do 10 numerów w następujących krajach: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Dania, Finlandia, Francja, Hong Kong, Polska, Norwegia i Szwecja. Opłata roczna za numer telefoniczny wynosi 30 euro. Przy zakupie usługi SkypeIn użytkownik otrzymuje bezpłatny dostęp do poczty głosowej.

“Połączenie zaawansowanej technologii komunikatorów głosowych Skype oraz wysokiej wartości serwisów z internetową platformą medialną Onet.pl oraz jego bazą użytkowników ma ogromne znaczenie dla polskiego rynku. Jestem przekonany, ze OnetSkype zrewolucjonizuje komunikację polskich użytkowników nie tylko między sobą ale z całym światem” powiedział Łukasz Wejchert, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Onet.pl.

Czy faktycznie czekają nas rewolucyjne zmiany na rodzimym rynku VoIP i komunikatorów internetowych? Marką numer jeden wśród krajowych komunikatorów jest Gadu-Gadu, które według ostatnich wyników Megapanelu może pochwalić się ponad 4,3 mln użytkowników. Poprosiliśmy prezesa Gadu-Gadu, Krzysztofa Szalwę, o komentarz.

BiznesNet: Jak odbiera Pan wejście Skype do Polski?

Krzysztof Szalwa: To część obecnego trendu, który da się zauważyć w internecie. Zachodnie koncerny próbują zawojować polski e-rynek. Nie tak dawno wszedł do polski duży zachodni gracz ebay.pl, teraz podobną taktykę stosuje skype. Komunikator Gadu-Gadu od początku rywalizuje także z zagraniczną konkurencją jak ICQ, MSN czy Yahoo – liderami rynku światowego – i patrząc na dzisiejszą pozycję, można powiedzieć, że robi to skutecznie.

BiznesNet: Teraz rywalizacja nabierze innego wymiaru. W dodatku partnerem rywala będzie największy polski portal.

Krzysztof Szalwa: Skuteczna rywalizacja na naszym rynku nie opiera się na sojuszu ze znanym portalem i zrobieniu polskiej wersji zagranicznego programu. Na sukces składa się wiele czynników, m.in. liczna i lojalna grupa odbiorców, marka, no i dysponowanie standardem, a takim jest właśnie w Polsce Gadu-Gadu.

Biznesnet: Zatem czekacie spokojnie na dalszy rozwój wydarzeń?

Krzysztof Szalwa: Nie zmieniamy naszej strategii, którą od lat realizujemy w ten sam sposób, a więc udostępnianie przyjaznego w obsłudze komunikatora, przeznaczonego dla jak największej grupy odbiorców.

BiznesNet: A czy to “nowe rozdanie” na naszym rynku w jakiś sposób wpłynie na ewentualne plany sprzedaży komunikatora?

Krzysztof Szalwa: Właścicielem komunikatora Gadu-Gadu jest fundusz inwestycyjny, możliwość pozyskania nowego inwestora lub zmiana właściciela zawsze potencjalnie istnieje.

BiznesNet: Dziękuję za rozmowę.

Skype, mimo że pełni także funkcję komunikatora internetowego, akcentuje głównie usługi związane telefonią internetową. Obserwując dotychczasowe działania Gadu-Gadu trudno nie oprzeć się wrażeniu, że VoIP nie należy do priorytetów tego komunikatora. Udostępnił on swoim użytkownikom telefonię internetową dość późno i bez większego rozgłosu.

VoIP jest natomiast motorem napędowym portalu o2.pl. Tlenofon, będący rozszerzenie komunikatora Tlen, to bodaj najpopularniejsza w Polsce usługa typu VoIP. Zapytaliśmy o opinię na temat działań Skype Dariusza Kołtko, szefa promocji portalu.

BiznesNet: Czy pojawienie się Skype zmieni coś na naszym rynku?

Dariusz Kołtko: Skype w Polsce jest już od dłuższego czasu, dlatego konkurujemy z nim na normalnych zasadach tak jak z innymi operatorami. Ostatnie doniesienia odsłaniają narzędzia jakimi ten operator będzie się posługiwał na rynku internetowym. Czas pokaże, który model biznesowy daje największe możliwości rozwoju i największe korzyści dla użytkowników.

Wielkich rewolucyjnych zmian jednak nie przewiduję, gdyż komunikatory to nie tylko technologia, to społeczności które raczej niechętnie zmieniają swoje przyzwyczajenia i charakteryzują się w wysokim stopniu lojalnością. Dlatego pojawienie się nowego gracza to długoletni okres zmian.

BiznesNet: Czy fakt, że Skype za partnera wybrał Onet ma dla Was jakieś znaczenie?

Dariusz Kołtko: Dla nas ta informacja ma dwa oblicza. Po pierwsze, potwierdza iż nasza decyzja, którą zapoczątkowaliśmy telefonię internetową w Polsce uruchamiając Tlenofon, to “strzał w 10″ gdyż w zasadzie wszyscy liczący się gracze – w tym Onet – podążają w wyznaczonym przez nas kierunku.

Po drugie – wspominaliśmy o tym już kilkakrotnie – im więcej na rynku poważnych ofert z zakresu usług VoIP, tym rynek ten z większym sukcesem może oprzeć się pozycji telefonii stacjonarnej, a taki właśnie założyliśmy cel w rozwoju Tlenofonu na najbliższe lata.

BiznesNet: Wygląda na to, że ofensywa Skype będzie szła bardziej w kierunku telefonii internetowej, niż tradycyjnego komunikatora. To Was nie niepokoi?

Dariusz Kołtko: Komunikatory wyposażone w VoIP, RSS, pocztę elektroniczną, multimedia etc. to już teraźniejszość. Internauci potrzebują efektywnych narzędzi do komunikacji, które są proste w obsłudze, ale równocześnie zapewniają tyle funkcjonalności, aby sprostać indywidualnym potrzebom każdego użytkownika. Ten kto umie stosować się do tej zasady będzie mógł spokojnie realizować swoje pomysły.

Tlen jest komunikatorem, który doceniany jest za innowacyjność oraz za to, że zabiega o komfort swoich użytkowników. Ten wizerunek Tlenu jest bardzo charakterystyczny, a wyrazistość brandu na tym rynku jest naszym zdaniem decydująca.

BiznesNet: Czy będziecie rywalizować ceną, czy usługami, czy może chcecie zaskoczyć czymś innym?

Dariusz Kołtko: Będziemy rywalizować przede wszystkim usługami, gdyż Tlenofon jest produktem który nadal się rozwija w tym właśnie kierunku. Cena natomiast jest wypadkową ilości realizowanego ruch oraz kosztami jego eksploatacji. W przypadku VoIP właśnie cena powoduje, że użytkownicy rezygnują z innych operatorów na rzecz Tlenofonu.

BiznesNet: Dziękuję za rozmowę.

Trudno nie zgodzić się z twierdzeniami, że w przypadku komunikatorów ważna jest lojalność użytkowników, którzy tworzą swego rodzaju społeczność. Tlen od początku dość mocno akcentował właśnie ten aspekt funkcjonowania, natomiast Gadu-Gadu z powodzeniem ostatnio buduje portal społeczności swoich użytkowników “Generacja Gadu-Gadu”. Z drugiej jednak strony trzeba też przyznać, że Skype nie jest czymś egzotycznym i nowym w Polsce – wielu internautów korzysta ze Skype od dawna.

Dopiero za jakiś czas będziemy mogli ocenić, na ile wspólne działania Onetu i Skype zmienią nasz rynek. Rywalizacja z pewnością będzie ciekawa. Już teraz potrafi ona przybierać dość niekonwencjonalne formy. Na przykład pod adresem www.tlenofon.com.pl (adresu www.tlenofon.pl używa Tlenofon) znajdujemy komunikat Tlenofon? Tutaj go nie znajdziesz – Mamy jednak dla Ciebie coś o wiele lepszego. Ciekawy? Kliknij aby sprawdzić a po chwili zostajemy przekierowani na stronę easyCALL, bezpośredniego konkurenta Tlenofonu.



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....