| Udostępnij

Boom na domeny – już czy dopiero?

Domena internetowa jest dziś istotnym elementem identyfikacyjnym, takim samym jak nazwa firmy czy jej logo. Rodzimy rynek rejestracji domen rozwija się coraz bardziej dynamicznie, a pałeczkę liderów od NASK przejmują jego partnerzy, tacy jak home.pl, DomainMaker czy NetArt. Dodatkowo rośnie zainteresowanie własną domeną wśród osób fizycznych. Czy mamy do czynienia z boomem, czy jest on dopiero przed nami?

Rok 2003 – Przełom

Nasz krajowy rynek domen narodził się na dobre w 2003 roku, kiedy to NASK wprowadził rejestrację w modelu “Registry-Registrar”. NASK, który pełni funkcję “Registry”, czyli krajowego rejestru nazw internetowych w domenie .pl, ogłosił wtedy zasady Programu Partnerskiego. Program ten działa wg schematu w którym NASK (Registry) udostępnia swoim Partnerom (Registrars) możliwość samodzielnego rejestrowania domen krajowych. Oznacza to mówiąc najprościej tyle, że zainteresowani nie muszą rejestrować domen bezpośrednio w NASK, ale mogą tego dokonać przy pomocy jednego z oficjalnych partnerów. W tym momencie lista takich firm obejmuje blisko 50 podmiotów.

Zarejestrowanie domeny (i zarazem opłata roczna za jej utrzymanie) z końcówką .pl w NASK kosztuje 200zł netto. Domeny funkcjonalne (czyli te z końcówkami .com.pl, .biz.pl, .net.pl, .org.pl) są nieco tańsze – 150zł netto. Za rejestracje i utrzymanie domeny regionalnej (np.: .waw.pl) trzeba zapłacić 50zł netto. Za tą samą usługę u partnera NASK, czyli tzw. rejestratora domen, trzeba zapłacić znacznie mniej. Skąd taka różnica? Program Partnerski NASK zakłada wysokie upusty – im więcej partner domen rejestruje, tym większe może uzyskać rabaty.

Sytuacja, w której dokładnie za tą samą usługę można płacić nawet połowę mniej, powinna doprowadzić do zupełnego braku klientów samego NASK. Tak jednak nie jest. Co prawda spada liczba nowo rejestrowanych domen przez NASK (wg serwisu StatystykiDomen.pl w lipcu br. NASK zarejestrował 279 domen, podczas gdy w sierpniu ubiegłego roku 761), ale nadal NASK ma spory udział w rynku (wg tego samego źródła w lipcu tego roku udział w rynku tej firmy wynosił 28%). Dzieje się tak miedzy innymi dlatego, że wielu właścicieli nazw domen nie wie, że domenę raz zarejestrowaną w NASK można bezpłatnie przetransferować do jednego z partnerów.

Inną zupełnie kwestią jest to, że NASK niespecjalnie musi się tym wszystkim martwić. Każda domena zarejestrowana przez jednego z partnerów oznacza jednak konkretne zyski dla samego NASK (zastosowanie więc znajduje zasada “za mniej, ale więcej”). Poza tym rejestracja domen nie jest jedynym obszarem działalności NASK.

Sytuacja na rynku

Liderem na rynku rejestratorów domen jest krakowska spółka NetArt, która jest właścicielem serwisu nazwa.pl. Według danych serwisu StatystykiDomen.pl firma posiada ponad 48 tys. zarejestrowanych domen i ma ponad 20 procentowy udział w rynku. Biorąc pod uwagę jej dynamikę rozwoju i to, że w lipcu tego roku NetArt zarejestrował ponad 3 tys. domen, wymowna granica 50 tys. zostanie przez nią pewnie wkrótce przekroczona. Kolejne firmy wg rankingu StatystykiDomen.pl to DomainMaker.pl i szczeciński home.pl.

Rejestracja domen jest z jednej strony formą promocji zasadniczej oferty, czyli usług hostingowych, z drugiej jednak, może być i dla niektórych jest istotnym elementem w strukturze przychodów. Patrząc na wyniki osiągane przez najlepszych, rejestracja domen jest tym segmentem rynku, który dopiero się rozpędza.

.eu – nowy impuls

Wkrótce ma ruszyć długo oczekiwana rejestracja domen europejskich, czyli tych z końcówką .eu. Prawo do zarządzania nimi ma konsorcjum The European Registry of Internet Domain Names (EURid). Sam EURid jedynie sprawuje nadzór nad systemem, natomiast usługi rejestracji domen realizowane są przez prywatne firmy, które uzyskały akredytacje. Wśród akredytowanych rejestratorów jest sześć polskich firm: NetArt, DomainMaker, home.pl, Domeny.pl, Agnat oraz Interia.

Rejestratorzy liczą na duże zainteresowanie klientów domenami .eu. Szczególnie w przypadku firm, które działają na europejskim rynku lub mają takie plany. Jednak jak do tej pory niewiele wiadomo. Przede wszystkim nie jest znana dokładna data, kiedy będzie można rejestrować europejskie domeny. Według zapowiedzi ma ruszyć wkrótce pierwsza faza, tzw. Sunrise Period, przeznaczona dla firm, które posiadają zarejestrowane znaki towarowe. Po drugie, nie wiadomo do końca ile domena .eu będzie kosztować. Ci polscy rejestratorzy, którzy posiadają akredytacje EURid, nie chcą oficjalnie już teraz określać kwot.

Sygnał “start” dany przez EURid będzie oznaczał wyścig między rejestratorami. Pomijając fazę pierwszą (rejestracja dla firm posiadających prawa do znaków towarowych), obowiązywać będzie zasada “kto pierwszy, ten lepszy”. Dlatego coraz częściej mówi się o tzw. prerejestracji, choć w Polsce nikt oficjalnie jej nie wprowadził. Prerejestracja to de facto możliwość złożenia przez klienta zamówienia na domenę z końcówką .eu. Przerzuca to obowiązek i cały ciężar związany z “pilnowaniem daty” z klienta na rejestratora.

Prerejestracja nie daje jednak gwarancji na to, że zostanie się właścicielem upragnionej nazwy domeny – zawsze może być ktoś wcześniej. Istotna więc będzie dla klientów sprawa zwrotu opłat za niezrealizowaną rejestracje, czyli tego, jak do sprawy podejdą rejestratorzy. Można zakładać, że część z nich nie ustali żadnych opłat za prerejestrację, a jedynie za samą rejestracje (a jeżeli ta nie dojdzie do skutku, to pieniądze powinny trafić z powrotem do klienta), ale można się spodziewać także “ukrytych opłat” w postaci taksy za samą możliwość złożenia zamówienia (czyli prerejestrację). Jak zwykle więc pozostaje uważnie czytać regulaminy.

.xxx – na razie niewiadoma

Nie jest póki co znany dalszy los rozszerzenia .xxx, który miałby wyróżniać strony o zawartości erotycznej. Wprowadzenie takiej domeny zostało zaakceptowane przez ICANN (organizację zarządzającą internetowym systemem adresowym), ale ze względu na protest administracji amerykańskiej, sprawę odłożono do dalszej dyskusji. Celem wprowadzenia “domeny erotycznej” miało być łatwiejsze odróżnienie stron o charakterze pornograficznym. Amerykanie jednak poddali ten argument w wątpliwość i póki co sytuacja wydaje się być patowa.

Co dalej z rynkiem?

Rodzimy rynek rejestracji domen rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Duży w tym udział osób prywatnych, które coraz częściej korzystają z usług zarezerwowanych do tej pory przez firmy. Posiadanie własnej domeny internetowej i adresu wg schematu imie@nazwisko.pl jest coraz popularniejsze. Tym bardziej, że usługi hostingowe nie należą do tych, które rujnują kieszeń statystycznego Kowalskiego.

“W Polsce jest tylko 300 tys. zarejestrowanych domen. A na przykład w Niemczech ponad 9 milionów domen narodowych .de, w Wielkiej Brytanii 4 miliony domen .uk, we Włoszech ponad milion domen z końcówką .it. W Polsce jest jeszcze sporo do zrobienia” mówił w czerwcowym wywiadzie dla Biznesnet Tomasz Żyła z NetArt (Biznesnet: Polski rynek hostingu i rejestracji domen, 2005-06-06).

Można więc przypuszczać, że rynek rejestracji domen internetowych, mimo iż mocno już rozpędzony, najlepsze ma jeszcze przed sobą.



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...