| Udostępnij

Książka i Sieć – uzupełnienie czy konkurencja?

Ponad 9 mln Internautów na koniec 2004 roku i bardzo dynamiczny wzrost polskiego rynku reklamy on-line to główne fakty z najnowszego raportu organizacji Interactive Advertising Bureau, podsumowującego rynek internetowy w zeszłym roku. Czy wobec takich wyników wydawcy off-linowi mogą czuć się zagrożeni? Spójrzmy na jeden z sektorów reklamy – Yellow Pages, którego wartość jest zbliżona do wartości rynku reklamy zewnętrznej, czyli ponad 300 mln zł rocznie. O opinie zapytaliśmy Magdalenę Wypychowicz, dyrektor marketingu Eniro Polska, wydawcy katalogów Panorama Firm.

BiznesNet: Jak Panorama Firm przyjęła najnowsze badania IAB?

Magdalena Wypychowicz: Bardzo pozytywnie. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że posiadanie witryny w sieci www stało się normą dla wydawców dbających o nowoczesny wizerunek oraz zabiegających o rozszerzenie kręgu odbiorców i reklamodawców. Cieszymy się, że stopniowo zaczynamy dorównywać standardom europejskim.

BiznesNet: Czy rozwój Internetu pozytywnie wpłynął na biznes Yellow Pages?

Magdalena Wypychowicz: Oczywiście, że tak. Panorama Firm w wersji książkowej wydawana jest w Polsce od 1992 roku i do dzisiaj systematycznie rośnie liczba użytkowników i reklamodawców katalogu. W 1998 roku zdecydowaliśmy się na oferowanie Panoramy Firm także w wersji Internetowej. Obie formy Panoramy Firm znakomicie się uzupełniają. Wprowadzenie wersji internetowej pozwoliło nam zaoferować szerszemu kręgowi odbiorców dostęp do bazy danych Panoramy Firm, lepiej odpowiedzieć na zróżnicowane potrzeby naszych użytkowników i również dało nowe źródła przychodów – czy to w postaci nowych reklamodawców, czy też zwiększenia dotychczasowych inwestycji reklamowych. Książka i Internet razem to lepsza oferta zarówno dla użytkownika jak i reklamodawcy. Rozwój Internetu stwarza nowe szanse dla biznesu Yellow Pages, tylko należy je odpowiednio wykorzystać.

BiznesNet: No właśnie, czy to szansa, czy zagrożenie? Czy nie obawia się Pani, że katalogi drukowane w „dobie Internetu” mogą być zagrożone?

Magdalena Wypychowicz: Trudno jeszcze mówić o „dobie Internetu” w Polsce, ponieważ jak powszechnie wiadomo zgodnie z ostatnim raportem IAB zaledwie 23,5% Polaków korzysta z sieci. Aktualnie badania rynku starają się utwierdzać wszystkich w przekonaniu o dużym wzroście zainteresowania Internetem, jednak wciąż nie jest ono wystarczające, aby wyprzeć z rynku katalogi. Biorąc zaś pod uwagę koszty oraz stosunkowo niską dynamikę wzrostu liczby Internautów, to jeszcze przez jakiś czas się to nie zmieni.

Nadal 3/4 Polaków nie korzysta z Internetu, a również Ci którzy z niego korzystają nadal w pewnych sytuacjach wolą sięgnąć do książki, która leży pod ręką i właśnie do nich kierujemy katalogi. Warto także dodać, że katalogi rozpowszechniane są głównie w miastach, natomiast dotarcie do pozostałych terenów uzyskiwane jest dzięki Internetowi, ponieważ właśnie mieszkańcy mniejszych miast i wsi łącznie stanowią 40% wszystkich użytkowników Internetu w Polsce.

BiznesNet: Użytkownik Internetu jest uzupełnieniem użytkownika Katalogu, czy może sytuacja ma charakter odwrotny?

Magdalena Wypychowicz: Z przeprowadzonych badań wiemy, że profile użytkowników katalogów Panorama Firm oraz Internetu są podobne. Aż 84% to osoby podejmujące decyzje finansowe w firmie, czyli są to ludzie związani z biznesem i kierujący pracą innych osób, dyrektorzy, właściciele firm i osoby wykonujące wolne zawody. Co więcej są to ludzie regularnie korzystający z Internetu. Sądzę, że symbioza nośników cyfrowych oraz drukowanych jest i będzie przez dłuższy czas w Polsce źródłem synergii zarówno dla wydawców jak i reklamodawców Yellow Pages.

BiznesNet: Eniro Polska jest częścią grupy, która wywodzi się ze Szwecji. Jaki jest tamtejszy model biznesowy firmy i jak wyglądają różnice między przychodami on-line a off-line?

Magdalena Wypychowicz: Właścicielem Eniro Polska jest szwedzka spółka giełdowa Eniro AB, a Szwecja ma wiodącą pozycję na świecie pod względem penetracji Internetu – aż 74% populacji w tym kraju korzysta z Sieci. Analizując jak zmienia się struktura przychodów Yellow Pages on-line i off-line Eniro w Szwecji można zaobserwować systematyczny wzrost udziału przychodów z Internetu oraz wzrost całkowitej wartości przychodów Eniro.

Eksperci zajmujący się marketingiem i reklamą w zdecydowanej większości są zgodni, że Internet wzmacnia skuteczność reklamy w mediach tradycyjnych i tym samym skuteczność reklamy w książkowym wydaniu Yellow Pages. Również i my w Polsce zauważamy tendencję uzupełniającą się tych mediów.

BiznesNet: Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....