| Udostępnij

Analiza: eBay + Skype

eBay kupuje Skype płacąc 2,6 mld USD za firmę, która osiągnęła w 2004 roku 6 mln USD przychodów i nie wiadomo kiedy będzie rentowna. Deja vu z internetowej gorączki? Wiadomość o transakcji zelektryzowała w poniedziałek biznesowe media na całym świecie, tak że mało kto zainteresował się ogłoszonym tego samego dnia przejęciem firmy Siebel przez Oracle za 5,8 mld USD.

Siebel osiągnął w zeszłym roku 1,3 mld USD przychodów i ma w kasie 2,2 mld USD w gotówce. Niklas Zennstrom, prezes Skype, zapytany kilka miesięcy temu ile warta jest jego firma odpowiedział „nie wiemy”. Druga z transakcji ma duży sens już na pierwszy rzut oka, podczas gdy obserwatorzy na całym świecie zastanawiają się… po co Skype eBayowi? Czy to naprawdę racjonalna decyzja, ale eBay nie mówi nam wszystkiego? A może to rozpaczliwa próba zatrzymania spadającego tempa wzrostu eBaya?

Skype

Lider telefonii internetowej osiągnął w 2004 r. 6 mln USD przychodów. Plany na rok 2005 zakładają przychody na poziomie $60 mln, a w 2006 aż 200 mln USD.

Skype został założony w 2002 roku w Luksemburgu przez Niklasa Zennströma i Janusa Friisa, twórców Kazaa – oprogramowania P2P. Oprogramowanie Skype umożliwia komunikację głosową przez Internet każdemu, kto dysponuje łączem do Sieci. Pozwala na prowadzenie bezpłatnych rozmów pomiędzy użytkownikami on-line. Dodatkowe usługi Skype’a umożliwiają nawiązywanie tanich połączeń z tradycyjnymi telefonami stacjonarnymi i przenośnymi.

Oprogramowanie oferuje też dodatkowe możliwości takie, jak poczta głosowa, instant messaging, przekazywanie połączeń oraz rozmowy konferencyjne. Nowe produkty będą rozwijane w kierunku obsługi połączeń wideotelefonicznych (premiera zapowiadana na koniec roku), wzbogacenia funkcjonalności oraz integracji z Outlookiem i Internet Explorerem poprzez wykorzystanie spersonalizowanych pasków narzędzi.

Skype jest jedną z najszybciej rozwijających się firm internetowych – już teraz ma 54 miliony użytkowników w 225 krajach na całym świecie. Każdego dnia liczba użytkowników Skype’a zwiększa się o ok. 150 tys. Liczba użytkowników programu praktycznie bez wydatków na marketing wzrosła ze 100 tys. do 47 mln w ciągu dwóch lat. Firma jest uważana za lidera rynku w praktycznie wszystkich państwach, w których działa.

eBay

eBay jest obecny w 33 krajach, posiada 147 mln użytkowników, a swój dynamiczny rozwój i dochodowość zawdzięcza przewadze pioniera na rynku internetowych aukcji, dostępowi do kapitału finansującego ekspansję, a także realizowanej strategii fuzji i przejęć.

Jeszcze do niedawna eBay inwestował głównie w rozwój na rynkach dojrzałych: w USA, czy Europie Zachodniej. Po nasyceniu tych rynków do dalszego wzrostu przyczyniła się akwizycja systemu płatności PayPal, która uprościła rozliczenia między użytkownikami. To właśnie dzięki przejęciu PayPal firma zdołała przekroczyć poziom 1 mld USD przychodów.

Dotychczasowe instrumenty stymulowania wzrostu przestały jednak wystarczać. Wyniki finansowe przestały pozytywnie zaskakiwać. Strategią dalszego wzrostu eBay jest ekspansja na rynki rozwijające się, gdzie organiczny wzrost wspierany jest przez akwizycje lokalnych graczy. W pierwszym kwartale br. około 52% przychodów firmy pochodziło z rynków innych niż USA, a najwięcej nowych użytkowników firma zdobyła w Chinach. Właśnie na rynki takie jak chiński, czy indyjski potentat aukcyjny liczy najbardziej.

Z Europy pochodzi 27% użytkowników eBay, a wartość transakcji zawartych na naszym kontynencie kształtowała się w pierwszym kwartale br. na poziomie 38% wartości wszystkich towarów i usług sprzedanych na wszystkich rynkach eBay. Europa jest dla eBay ważnym rynkiem, chociaż organiczny wzrost w zachodniej części kontynentu jest uważany za dość drogi.

eBay + Skype

Prawie połowa 54 mln użytkowników Skype to mieszkańcy Europy, jedna czwarta mieszka w Azji, a jedna ósma w Ameryce Północnej. Z prezentacji inwestorskiej eBay wynika, że tylko około 1% klientów eBay to również klienci Skype. Daje to ogromne możliwości ekspansji potentata e-commerce przez powiększanie bazy swoich klientów.

Kolejną korzyścią dla eBay mogą być zyski czerpane z szybko rosnącego rynku telefonii VoIP, a w przyszłości innych usług komunikacyjnych (połączenia konferencyjne, połączenia wideo itp.). Wprawdzie niewiele w tej niszy synergii z działalnością e-commerce, ale przecież pieniądz to pieniądz.

Najgłośniej promowanym uzasadnieniem przejęcia Skype’a są jednak właśnie synergie z działalnością aukcyjną. “Komunikowanie się ma kluczowe znaczenie zarówno dla handlu elektronicznego, jak i dla budowania społeczności” powiedziała Meg Whitman, prezes i CEO eBay’a. Zdaniem kierownictwa eBay dołączenie funkcjonalności Skype do aukcji internetowych pozwoli skuteczniej konwertować użytkowników przeglądających w kupujących, przez „zmniejszenie tarcia między sprzedawcą i nabywcą”.

Obecnie podstawowym kanałem komunikacji na eBay jest e-mail – użytkownicy serwisu wysyłają codziennie 5 mln wiadomości. Szefowa eBay pokazała na konferencji prasowej screenshot, na którym przedstawiona była strona eBay z przyciskiem linkującym do Skype’a, a jednocześnie pokazującym czy sprzedawca (lub nabywca) jest aktualnie on-line, czy nie. Przycisk taki służyłby nawiązywaniu rozmowy VoIP między stronami transakcji bez wychodzenia ze strony eBay i bez ujawniania swojego numeru telefonu stacjonarnego, czy komórkowego.

Whitman powiedziała, że po uruchomieniu tego typu funkcjonalności oczekuje wzrostu sprzedaży w kategoriach takich jak motoryzacja, urządzenia przemysłowe, czy artykuły kolekcjonerskie. W tych kategoriach komunikacja między stronami transakcji jest najbardziej ożywiona.

Wśród potencjalnych synergii wymieniane są także ułatwienia w dokonywaniu płatności za usługi SkypeOut i SkypeIn poprzez usługę PayPal.

Pytania i… na razie brak odpowiedzi

Największą zagadką jest wartość transakcji. Wszyscy zadają sobie pytanie “czy ta inwestycja kiedykolwiek się eBay’owi zwróci”? Jeśli nie bezpośrednio z podstawowego biznesu VoIP Skype’a, to czy przyczyni się do wzrostu obrotów aukcji internetowych?

Użytkownicy intensywnie korzystający z eBay (ang. power sellers) korzystając z e-maila starają się maksymalnie automatyzować komunikację, aby oszczędzać swój czas: używają autoresponderów, szablonów odpowiedzi na zapytania e-mailowe, czy oprogramowania śledzącego aukcje. Na forach internetowych pojawiły się komentarze, że ostatnią rzeczą jakiej potrzebuje power seller jest połączenie przychodzące przez Skype od kolejnego zainteresowanego nabywcy z jednej z kilkudziesięciu aukcji. Odpowiedzią na te wątpliwości ma być poczta głosowa, czy możliwość połączeń konferencyjnych na których sprzedawca tłumaczy szczegóły transakcji wszystkim zainteresowanym nabywcom za jednym razem.

Analitycy pytają też dlaczego eBay nie zakupił licencji na świadczenie usług VoIP, albo dlaczego nie przejął mniejszej, nie tak znanej, ale tańszej firmy zajmującej się telefonią internetową. Dlaczego nie stworzył własnej usługi typu Skype? Przecież Skype korzysta z technologii norweskiej firmy Global IP Sound – dlaczego nie skopiować jego rozwiązań?

Prawdopodobnie odpowiedzią na te wątpliwości jest po pierwsze baza użytkowników Skype, a po drugie jego znana marka. Kierownictwo eBay jest znane ze swojego przekonania o magicznej mocy największych marek internetowych – szczególnie własnej marki.

Podczas gdy aukcyjny potentat planuje dzięki przejęciu Skype szybszą ekpansję w Azji i krajach poza Ameryką Północną, na horyzoncie zdają się zbierać burzowe chmury. China Telecom, największy operator telefonii stacjonarnej w Chinach, testuje metody blokowania usługi SkypeOut – doniosły kilka dni temu media. Klienci pytający dlaczego nie mogą korzystać z tej usługi są informowani, że jest ona nielegalna. Kompleksowe metody ograniczania usług typu VoIP mają być przygotowane przez China Telecom do roku 2007. Na innych rynkach padają pytania, czy firmy takie jak Skype powinny podlegać lokalnym regulatorom rynku telekomunikacyjnego, a jeśli tak to jakim regulacjom i obowiązkom powinny podlegać.

Poza urzędnikami ze Skype zamierzają walczyć tacy konkurenci jak Microsoft, Yahoo, AOL, czy Google. Microsoft zamierza zintegrować z Outlookiem oraz Internet Explorerem usługi click-to-call, analogiczne do SkypeOut, oparte na technologii VoIP firmy Teleo Inc – ogłoszono 30 sierpnia br. Yahoo współpracuje w zakresie integracji usług komunikacyjnych – na razie w USA i Wielkiej Brytanii – z operatorami takimi jak SBC, Verizon, Sprint czy BT Group. Również Google pod koniec sierpnia br. udostępnił komunikator tekstowy i głosowy o nazwie Google Talk – ma on integrować usługi instant messaging, VoIP oraz pocztowe (gmail). Wszystkie te firmy pracują nad usługami komunikacyjnymi następnej generacji (wideo, kto wie co jeszcze…) oraz taką ich organizacją, aby użytkownik mógł korzystać tylko z jednego interfejsu.

Być może Skype osiągnął etap rozwoju, w którym masa krytyczna jeśli chodzi o liczbę użytkowników została osiągnięta i wobec rosnącej konkurencji związanie się z większym partnerem oraz dostawcą kapitału było koniecznością.

Można też spojrzeć na przejęcie Skype z innego punktu widzenia – Skype wybrał partnera, którego podstawowy biznes jest tak odległy od jego własnego, że pozwoli zachować autonomię działania. W razie przejęcia przez Yahoo, czy Microsoft Skype stałby się tylko jednym z elementów układanki. I nie wiadomo, czy udziałowcy Skype osiągnęliby taaaaaki zwrot z inwestycji, jaki właśnie uzyskali…



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...