| Udostępnij

Raport: polski rynek CRM

Według najnowszego raportu firmy badawczej PMR, polski rynek CRM rozwija się powoli, a jego perspektywy wzrostu są słabe. Używane w Polsce pakiety CRM to zazwyczaj proste, mało rozbudowane rozwiązania. Powody do umiarkowanego zadowolenia w tej sytuacji mają więc jedynie producenci najprostszych, np. pudełkowych rozwiązań.

Według raportu “Rynek ERP i CRM w Polsce 2005-2006″ przygotowanego przez PMR, tylko 12% polskich firm zatrudniających 50 lub więcej osób korzysta z oprogramowania wspomagającego kontakty z klientami (tzw. CRM). Choć owe 12% to około 2 100 przedsiębiorstw, polski rynek CRM trudno uznać za duży.

Zaledwie ok. 500 firm dysponuje pakietami CRM o zaawansowanej funkcjonalności – pozostałe przedsiębiorstwa korzystają z prostych rozwiązań. W polskich warunkach CRM to często aplikacja utworzona przez firmę samodzielnie, czasem kupione w sklepie oprogramowanie pudełkowe, a tylko w nielicznych przypadkach rozbudowany system zamówiony u zewnętrznego dostawcy. Niski stopień zaawansowania stosowanych rozwiązań jest pochodną wymagań polskich firm w zakresie CRM, które zwykle nie są wygórowane: większości firm wystarcza historia kontaktów z klientami i podstawowy zestaw analiz. Dlatego też preferują zakup jak najtańszych rozwiązań.

Rocznie dokonuje się w Polsce (wśród badanych przez PMR przedsiębiorstw) kilkuset wdrożeń CRM, w większości bardzo małych, zarówno w sensie funkcjonalności, jak i liczby użytkowników. Większość systemów CRM działających w Polsce ma nie więcej, niż 10-15 użytkowników. Równie rzadko firmy zamawiają u dostawców rozbudowę posiadanych już aplikacji CRM.

W efekcie polski rynek CRM można zdaniem analityków PMR uznać za wciąż bardzo słabo rozwinięty. Tym samym nie spełniają się nadzieje dostawców oprogramowania, którzy od lat zapowiadają w Polsce boom w dziedzinie rozwiązań wspomagających kontakty z klientami.

“Niewielki popyt na zaawansowany CRM ma w Polsce kilka przyczyn” – komentuje wyniki badania Wojciech Szajnert z PMR, autor raportu. “Większość firm po prostu nie potrzebuje w swojej działalności rozwiązań wspomagających obsługę klienta. Te, które odczuwają potrzebę posiadania CRM, zwykle dysponują już takim oprogramowaniem – choćby o podstawowej funkcjonalności. Ponadto polski rynek jest silnie zorientowany na cenę, przy mniejszym nacisku kładzionym przez większość klientów na jakość obsługi. Dlatego z punktu widzenia wielu firm inwestowanie w drogie rozwiązania mające poprawić obsługę klienta mija się z celem”.

PMR przewiduje, że w 2006 r. w polskich przedsiębiorstwach zatrudniających 50+ osób rozpocznie się około 300 nowych wdrożeń CRM (niewiele, zważywszy, że wszystkich takich firm jest 17 800). Z tego część wdrożeń firmy wykonają same, bez pomocy zewnętrznych dostawców, co jeszcze bardziej ograniczy rynek. PMR przewiduje, że dla producentów oprogramowania i firm wdrożeniowych pozostanie do wykonania jedynie ok. 220 wdrożeń, z czego nie więcej, niż 60-70 stanowić będą projekty dużej skali (za takie PMR uznaje wdrożenia realizowane w firmach zatrudniających ponad 250 osób).

Według PMR, taka sytuacja oznacza, że perspektywy sektora CRM są w Polsce słabe. Spodziewany boom w przewidywalnej przyszłości nie nastąpi, a CRM pozostanie w Polsce rozwiązaniem niszowym.

Dane cytowane w informacji prasowej pochodzą z raportu “Rynek ERP i CRM w Polsce 2005-2006″, wydanego przez PMR w listopadzie 2005 r. Raport jest oparty na wynikach badania telefonicznego przeprowadzonego przez PMR na reprezentatywnej próbie 657 polskich firm zatrudniających 50 i więcej osób z branż produkcyjnej, użyteczności publicznej, handlu, finansów oraz usług. W badanym segmencie rynku w sumie działa 17 800 podmiotów gospodarczych.

Inne interesujące dane z raportu

Rozwiązania CRM użytkowane w badanych przez PMR przedsiębiorstwach mają zwykle nie więcej, niż 10-15 użytkowników, licząc łącznie z osobami zajmującymi się telefoniczną obsługą klienta. Połowa systemów CRM ma nie więcej, niż 11 użytkowników, a trzy czwarte – nie więcej, niż 40.

Najpopularniejsze moduły funkcjonalne CRM wykorzystywane w Polsce to historia kontaktów oraz analizy danych (zazwyczaj w bardzo podstawowym zakresie, np. podsumowanie sprzedaży zrealizowanej przez poszczególnych handlowców).



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...