| Udostępnij

Centralny Ośrodek antySpamowy

1 grudnia br. na konferencji pt. “Rozwój e-commerce oraz płatności on-line” – zorganizowanej przez BiznesNet i MCI Management – po raz pierwszy podano do wiadomości publicznej informację o powstającym właśnie centralnym ośrodku, którego zadaniem będzie walka ze spamem. Ośrodek ten prowadzony przez firmę prywatną będzie działał “na zlecenie” zjednoczonych sił trzech urzędów mających do czynienia ze zjawiskiem spamu: UOKiK, URTiP oraz GIODO.

Podczas konferencji Justyna Kurek z Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK wygłosiła referat pt. “Spam w Europie i w Polsce”, w którym zaprezentowała ogólnie przyjętą definicję spamu.

Spam jest to informacja przesłana drogą elektroniczną (nie tylko o charakterze handlowym), która spełnia łącznie następujące warunki:

1) jej treść jest niezależna od tożsamości odbiorcy,

2) została wysłana bez wcześniejszej, weryfikowanej, świadomej, wyraźnej i możliwej do odwołania woli odbiorcy

3) z okoliczności wynika, że wysyłający odniósł niewspółmierną korzyść z faktu wysłania wiadomości w stosunku do korzyści, jaką odniósł odbiorca w związku z jej odbiorem

W polskim prawie definicja komercyjnego spamu zawarta jest w art. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Spamem krótko mówiąc jest niezamówiona korespondencja handlowa, a jej przesyłanie jest zabronione pod rygorem grzywny od 20 zł do 5000 zł od każdej wysłanej wiadomości. Jak zapewniła zebranych Justyna Kurek, organy ścigania doprowadziły już do wymierzenia grzywny niejednemu spamerowi.

Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny. Przesyłanie spamu stanowi także czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Poza polską regulacją ustawową pozostają niestety m.in. agitacje polityczne, łańcuszki szczęścia, fałszywe ostrzeżenia o wirusach, żarty i prezetacje powerpoint przesyłane e-mailem. Dodatkowym problemem jest fakt, że większość spamu pochodzi od nadawców poza granicami Polski.

Spam występuje obecnie głównie w poczcie elektronicznej, ale w przyszłości można się go także spodziewać w telefonii komórkowej (sms, mms), telefonii internetowej (VoIP), komunikatorach internetowych, czatach (IRC), na forach dyskusyjnych, czy wreszcie na stronach WWW (pop-upy i inne tego typu formy reklamowe).

Ponieważ ściganie czynu polegającego na przesyłaniu spamu może się odbywać przez policję tylko na wniosek pokrzywdzonego, a postępowanie dowodowe jest zwykle trude ze względów technicznych, polskie władze postanowiły powołać specjalne struktury do walki ze spamem.

Decyzją Komitetu Europejskiego Rady Ministrów z dnia 16 września 2005 r. organem koordynującym i reprezentującym rząd RP na arenie międzynarodowej w zakresie walki ze spamem jest Minister Transportu i Budownictwa (dawniej Minister Infrastruktury). Minister ma za zadanie stworzyć i nadzorować siatkę komunikacyjną między trzema centralnymi urzędami mającymi do czynienia ze zjawiskiem spamu (UOKiK, URTiP, GIODO) oraz ich odpowiednikami w innych krajach UE, czy anty-spamowymi organizacjami międzynarodowymi.

Identyfikacja nadawców spamu oraz gromadzenie materiału dowodowego w celu pociągnięcia ich do odpowiedzialności wymaga określonych środków technicznych, którymi polskie urzędy nie dysponują. W związku z tym obecnie negocjowana jest umowa z firmą prywatną, która miałaby zajmować się tego typu działalnością. Występująca na konferencji 1.12.2005. Justyna Kurek z UOKiK nie podała nazwy firmy, ani dokładnego zakresu jej działalności w związku ze zwalczaniem spamu, ponieważ umowa o współpracy nie została jeszcze podpisana. Na szczegóły przyjdzie poczekać.



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Działalność gospodarcza » Biuro Rachunkowe KAWECCY Będzin. Sosnowiec. Dąbrowa Górnicza

» NOWA SIEDZIBA FIRMY !!! Z ogromną radością informujemy, że możemy zaprosić Państwa do naszej nowej siedziby biura rachunkowego, które mieści się przy ul. Wolności 109 w Będzinie. Serdecznie Zapraszamy. Kaweccy s.c. ul. Wolności 109 42-506 Będzin woj. śląskie tel. 509050305, 505100668. http://www.kaweccygroup.pl...

Prowadzenie firmy » Praca z systemem CRM - doświadczenia

» Chętnie wymienię się doświadczeniami w temacie pracy na systemie Berberis. Jakie są wasze doświadczenia i co ciekawego udało się wam z tego systemu wyciągnąć? Na co należy szczególnie zwracać uwagę, żeby mieć tego efekty?...

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...