| Udostępnij

Raport: rynek usług szerokopasmowych w Polsce

Według najnowszego raportu firmy PMR, w latach 2005-2008 polski rynek usług transmisji danych i dostępu do internetu będzie rosnąć w tempie 11% rocznie. W tym samym czasie tempo wzrostu rynku usług szerokopasmowych będzie prawie trzy razy wyższe.

Firma badawcza PMR opublikowała nowy raport, “Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2005-2008″ (The telecommunications market in Poland 2005-2008). Raport analizuje sytuację i perspektywy rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego w nadchodzących latach.

W ocenie PMR, w latach 2005-2008 polski rynek usług telekomunikacyjnych (rozumianych jako telefonia komórkowa, stacjonarna oraz usługi transmisji danych i dostępu do internetu) będzie zwiększał swoją wartość o około 4% rocznie. W tym samym okresie najwyższą dynamikę z trzech wymienionych segmentów, na poziomie 11% rocznie, osiągnie rynek transmisji danych, dzierżawy łączy i dostępu do internetu (ang. DLISP – Data Transmission, Line Rental and Internet Services Provision). Wartość tego segmentu wzrośnie z około 3 mld zł w 2004 r. do 4,4 mld zł na koniec 2008 roku.

kliknij aby powiększyć

Wysoka dynamika rynku DLISP będzie, w opinii analityków PMR, głównie rezultatem szybkiego rozwoju rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu. W latach 2005-2008 rynek ten będzie rósł w tempie 27% rocznie, osiągając wartość około 2,3 mld zł na koniec badanego okresu. Tym samym, w 2008 roku rynek usług szerokopasmowych będzie stanowić ponad połowę wartości rynku DLISP w Polsce (w porównaniu do jednej trzeciej obecnie). W tym samym czasie wartość rynku dzierżawy łączy będzie sukcesywnie spadać. Dużo bardziej widoczna będzie regresja na rynku wdzwanianego (dial-up) dostępu do internetu, którego wartość spadnie, według szacunków przedstawionych w raporcie, o ok. 400 milionów zł w latach 2005-2008.

kliknij aby powiększyć

Wzrost wartości polskiego rynku usług szerokopasmowych jest efektem rosnącej liczby użytkowników posiadających szybkie łącze. Autorzy raportu spodziewają się, że liczba abonentów usług szerokopasmowych w latach 2005-2008 zwiększy się w Polsce czterokrotnie z 1.26 miliona na koniec 2004 do ok. 5 milionów na koniec 2008 roku.

W opinii analityków PMR, rozwój rynku usług szerokopasmowych w Polsce będzie przede wszystkim rezultatem dynamicznej ekspansji usług dostępowych opartych na technologii DSL. Według Pawła Olszynki, jednego z autorów raportu, “do końca 2008 roku linie DSL będą stanowić ok. trzech czwartych ogólnej liczby łącz szerokopasmowego internetu w Polsce. Natomiast, udział operatorów telewizji kablowych, którzy na koniec 2005 roku będą mieli około 480 000 abonentów usług szerokopasmowych, w kolejnych trzech latach będzie oscylował wokół 20%”.

Według raportu PMR, pomimo dynamicznego wzrostu, udział rynku DLISP w całkowitej wartości rynku telekomunikacyjnego w Polsce przez najbliższe trzy lata nie przekroczy 10%. Wynika to obecnie z relatywnie dużo niższej wartości nominalnej tego rynku w porównaniu do rynku telefonii komórkowej czy stacjonarnej.

kliknij aby powiększyć

Penetracja telefonii komórkowej w Polsce na koniec 2006 roku wzrośnie do 83%, a internetu do około 34%. W tym samym czasie penetracja telefonii stacjonarnej spadnie minimalnie do ok. 32,5%.

kliknij aby powiększyć

Z analizy obliczanego przez PMR Indeksu Koniunktury Telekomunikacyjnej można wnioskować, że sytuacja w branży telekomunikacyjnej w Polsce od kilku lat ulega systematycznej poprawie. Trend wzrostowy indeksu można zaobserwować również w tym roku, chociaż dynamika jest niższa niż w latach 2002-2004. Rosnąca wartość indeksu to głównie wynik utrzymującej się koniunktury na rynku telefonii komórkowej i wspomniany już dynamiczny rozwój sektora transmisji danych i dostępu do internetu.

kliknij aby powiększyć

Z wypowiedzi ankietowanych przez PMR menedżerów polskich firm telekomunikacyjnych wynika, że największą obecnie barierą dla rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce jest prawo, a właściwie problemy z jego egzekwowaniem, oraz skuteczna działalność organów regulujących sytuację na rynku. Na wspomniany czynnik wskazał przedstawiciel prawie co drugiej badanej firmy telekomunikacyjnej. Wśród innych istotnych ograniczeń dla rozwoju rynku znalazły się “monopol TP SA” oraz “niewystarczający poziom inwestycji w polskim sektorze telekomunikacyjnym”.



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Pomysły na biznes - szukam / oferuję » Wzory gotowych biznes planów pod dotacje

» Witam, Oferujemy wzory gotowych biznes planów przygotowanych z myślą o dotacjach z Urzędu Pracy (handel, usługi, produkcja - od sklepu internetowego po pizzerie). W chwili obecnej dysponujemy ponad 40 różnymi wnioskami / biznes planami - które zostały przez Nas przygotowane i uzyskały dofinansowanie. Pełna listę wzorów, oraz możliwość zakupu, znajdą Państwo tutaj (proszę skopiować i wkleić link): http://www.biznesplany24.pl/biznesplan-pup-wzory.html...

Działalność gospodarcza » Biuro Rachunkowe KAWECCY Będzin. Sosnowiec. Dąbrowa Górnicza

» NOWA SIEDZIBA FIRMY !!! Z ogromną radością informujemy, że możemy zaprosić Państwa do naszej nowej siedziby biura rachunkowego, które mieści się przy ul. Wolności 109 w Będzinie. Serdecznie Zapraszamy. Kaweccy s.c. ul. Wolności 109 42-506 Będzin woj. śląskie tel. 509050305, 505100668. http://www.kaweccygroup.pl...

Prowadzenie firmy » Praca z systemem CRM - doświadczenia

» Chętnie wymienię się doświadczeniami w temacie pracy na systemie Berberis. Jakie są wasze doświadczenia i co ciekawego udało się wam z tego systemu wyciągnąć? Na co należy szczególnie zwracać uwagę, żeby mieć tego efekty?...

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...