| Udostępnij

Raport: rynek usług szerokopasmowych w Polsce

Według najnowszego raportu firmy PMR, w latach 2005-2008 polski rynek usług transmisji danych i dostępu do internetu będzie rosnąć w tempie 11% rocznie. W tym samym czasie tempo wzrostu rynku usług szerokopasmowych będzie prawie trzy razy wyższe.

Firma badawcza PMR opublikowała nowy raport, “Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2005-2008″ (The telecommunications market in Poland 2005-2008). Raport analizuje sytuację i perspektywy rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego w nadchodzących latach.

W ocenie PMR, w latach 2005-2008 polski rynek usług telekomunikacyjnych (rozumianych jako telefonia komórkowa, stacjonarna oraz usługi transmisji danych i dostępu do internetu) będzie zwiększał swoją wartość o około 4% rocznie. W tym samym okresie najwyższą dynamikę z trzech wymienionych segmentów, na poziomie 11% rocznie, osiągnie rynek transmisji danych, dzierżawy łączy i dostępu do internetu (ang. DLISP – Data Transmission, Line Rental and Internet Services Provision). Wartość tego segmentu wzrośnie z około 3 mld zł w 2004 r. do 4,4 mld zł na koniec 2008 roku.

kliknij aby powiększyć

Wysoka dynamika rynku DLISP będzie, w opinii analityków PMR, głównie rezultatem szybkiego rozwoju rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu. W latach 2005-2008 rynek ten będzie rósł w tempie 27% rocznie, osiągając wartość około 2,3 mld zł na koniec badanego okresu. Tym samym, w 2008 roku rynek usług szerokopasmowych będzie stanowić ponad połowę wartości rynku DLISP w Polsce (w porównaniu do jednej trzeciej obecnie). W tym samym czasie wartość rynku dzierżawy łączy będzie sukcesywnie spadać. Dużo bardziej widoczna będzie regresja na rynku wdzwanianego (dial-up) dostępu do internetu, którego wartość spadnie, według szacunków przedstawionych w raporcie, o ok. 400 milionów zł w latach 2005-2008.

kliknij aby powiększyć

Wzrost wartości polskiego rynku usług szerokopasmowych jest efektem rosnącej liczby użytkowników posiadających szybkie łącze. Autorzy raportu spodziewają się, że liczba abonentów usług szerokopasmowych w latach 2005-2008 zwiększy się w Polsce czterokrotnie z 1.26 miliona na koniec 2004 do ok. 5 milionów na koniec 2008 roku.

W opinii analityków PMR, rozwój rynku usług szerokopasmowych w Polsce będzie przede wszystkim rezultatem dynamicznej ekspansji usług dostępowych opartych na technologii DSL. Według Pawła Olszynki, jednego z autorów raportu, “do końca 2008 roku linie DSL będą stanowić ok. trzech czwartych ogólnej liczby łącz szerokopasmowego internetu w Polsce. Natomiast, udział operatorów telewizji kablowych, którzy na koniec 2005 roku będą mieli około 480 000 abonentów usług szerokopasmowych, w kolejnych trzech latach będzie oscylował wokół 20%”.

Według raportu PMR, pomimo dynamicznego wzrostu, udział rynku DLISP w całkowitej wartości rynku telekomunikacyjnego w Polsce przez najbliższe trzy lata nie przekroczy 10%. Wynika to obecnie z relatywnie dużo niższej wartości nominalnej tego rynku w porównaniu do rynku telefonii komórkowej czy stacjonarnej.

kliknij aby powiększyć

Penetracja telefonii komórkowej w Polsce na koniec 2006 roku wzrośnie do 83%, a internetu do około 34%. W tym samym czasie penetracja telefonii stacjonarnej spadnie minimalnie do ok. 32,5%.

kliknij aby powiększyć

Z analizy obliczanego przez PMR Indeksu Koniunktury Telekomunikacyjnej można wnioskować, że sytuacja w branży telekomunikacyjnej w Polsce od kilku lat ulega systematycznej poprawie. Trend wzrostowy indeksu można zaobserwować również w tym roku, chociaż dynamika jest niższa niż w latach 2002-2004. Rosnąca wartość indeksu to głównie wynik utrzymującej się koniunktury na rynku telefonii komórkowej i wspomniany już dynamiczny rozwój sektora transmisji danych i dostępu do internetu.

kliknij aby powiększyć

Z wypowiedzi ankietowanych przez PMR menedżerów polskich firm telekomunikacyjnych wynika, że największą obecnie barierą dla rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce jest prawo, a właściwie problemy z jego egzekwowaniem, oraz skuteczna działalność organów regulujących sytuację na rynku. Na wspomniany czynnik wskazał przedstawiciel prawie co drugiej badanej firmy telekomunikacyjnej. Wśród innych istotnych ograniczeń dla rozwoju rynku znalazły się “monopol TP SA” oraz “niewystarczający poziom inwestycji w polskim sektorze telekomunikacyjnym”.



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...