| Udostępnij

WP odrodzona z popiołów

Ubiegły rok był dla Wirtualnej Polski dobrym rokiem. Rozstrzygnięto konflikty akcjonariuszy, spółka powróciła do grupy kapitałowej TP SA, przychody zwiększyły się o prawie 65%, a portal utrzymuje silną, drugą pozycję jeśli chodzi o zasięg. W 2006 roku WP planuje dalszy rozwój, a stracił przecież sporo czasu. Rywale inwestowali w tym czasie mocno w telekomunikację m.in. VoIP, telewizję internetową, dostępność contentu przez komórkę. Czy WP – poza standardowymi usługami i rozwojem contentu – nadąży również na polu usług innowacyjnych?

Na początku – już ponad 10 lat temu – była fascynacja Internetem kilku wizjonerów. Potem był portal Wirtualna Polska, pasmo sukcesów, pierwsze strony gazet, wycena na poziomie 200 mln USD. Po załamaniu na rynku nowych technologii portal przejęła Grupa TP SA, a wkrótce rozpoczął się konflikt, który doprowadził Wirtualną Polskę S.A. do upadłości. Majątek spółki chcieli odkupić za 5 mln zł założyciele portalu, a konsorcjum organizowane przez innego założyciela wspólnie z funduszem MCI Management dawało za ten sam majątek 36 mln zł. Sprawa budziła spore emocje i kontrowersje.

Jak gdyby w tej historii brakowało dramaturgii – po doniesieniach mediów niczym z filmu o szpiegostwie przemysłowym i wszechobecnej korupcji – w lipcu 2005 długotrwały konflikt między akcjonariuszami zakończył się ugodą i wypłatą ponad 220 mln zł dla mniejszościowych akcjonariuszy.

Portal rozwijał w tym kłopotliwym okresie usługi wbrew trudnościom związanym z zarządzaniem własnymi finansami. Być może inwestycje były utrudnione, a zarząd ubezwłasnowolniony kontrolą zarządcy, ale służby prasowe portalu dbały o jego dobry wizerunek. Być może nawet w oczach internatutów portal zyskał na popularności jako dobro publiczne będące obiektem niezbyt zrozumiałej, ale głośnej medialnie, rozgrywki kłótliwych i źle kojarzących się współwłaścicieli.

W każdym razie dla Wirtualnej Polski rok 2006 jest pierwszym rokiem stabilizacji od dość długiego czasu. Mimo to, już w ubiegłym roku portal odnotował kilka dobrych wyników.

Pozycja na rynku portali

Obecnie na rynku portali Wirtualna Polska utrzymuje silną drugą pozycję, a nawet ją umacnia. W listopadzie 2005 WP miała zasięg na poziomie 69,15%, czyli niższy od pierwszego Onetu o zaledwie 6,22% (MegaPanel/ PBI, listopad 2005). Dystans zmniejszył się o prawie 2% w porównaniu z październikiem (WP: 68,84%, Onet: 76,98%).

W niektórych usługach i serwisach WP wyprzedza rywala. W przeciągu ostatnich trzech miesięcy (od momentu wprowadzenia nowej – 3GB – poczty we wrześniu 2005) usłudze Poczta WP przybyło prawie dwa razy więcej aktywnych użytkowników niż w przeciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2005. Obecnie WP posiada ponad 3 miliony aktywnych kont pocztowych. Pierwsze miejsca na rynku zajmują także serwisy rozrywkowe, serwis Książki, serwis z programem telewizyjnym, serwis Praca oraz serwis Dla Dzieci.

Sytuacja finansowa

“W 2005 roku odnotowaliśmy bardzo dynamiczny wzrost przychodów” – mówi Dominika Herburt-Heybowicz, Członek Zarządu Wirtualnej Polski. “W stosunku do 2004 roku zwiększyły się one o ponad 65%. Na koniec roku przychody ogółem były o prawie 20% wyższe od tego, co szacowaliśmy jeszcze pod koniec trzeciego kwartału. Świadczy to niezbicie o bardzo dobrych wynikach czwartego kwartału.” – dodaje Dominika Heybowicz.

“Na koniec 2005 roku Wirtualna Polska wypracowała pozytywną EBITDA z marżą przekraczającą 6%. Jest to niewątpliwy sukces, gdyż w 2004 roku EBITDA była jeszcze znacząco ujemna. Dzięki ustabilizowaniu sytuacji finansowej, WP mogła też zwiększyć wydatki inwestycyjne, które w 2005 roku były ponad 6-krotnie większe w porównaniu z rokiem 2004. W 2005 roku zostały też powiększone nakłady na promocję marki oraz na kontent.” – tłumaczy Dominika Heybowicz.

Przychody z reklamy

Przychody gotówkowe ze sprzedaży powierzchni reklamowej Wirtualnej Polski wzrosły o 119% w porównaniu do roku 2004, a wyniki sprzedaży tylko za IV kwartał 2005 są wyższe o ponad 160% w porównaniu do analogicznego okresu 2004. “Szacujemy, że w IV kwartale 2005 r. udział WP w rynku reklamy internetowej wyniósł 25%. Naszym celem jest osiągnięcie w ostatnim kwartale 2006 roku poziomu 32%.” – dodaje.

Plany na 2006

“W zeszłym roku obchodziliśmy 10-lecie swojego istnienia. W tym roku – z czystą kartą – otwieramy drugą dekadę. Przede wszystkim zamierzamy zwiększać oglądalność i istotnie umocnić pozycję na rynku. Naszym celem nadrzędnym jest pozycja numer 1 w polskim Internecie.” – mówi Dominika Herburt-Heybowicz.

“W lutym planujemy ruszyć z nową stroną główną, której kluczowym wyznacznikiem jest przejrzystość i funkcjonalność. Ponadto, stawiamy na społeczność budowaną wokół portalu oraz na rozwój płatnych usług multimedialnych. Nieustannie pracujemy też nad ulepszeniami w Poczcie WP. Ponadto, ważnym elementem naszej strategii jest wykorzystanie synergii z Grupą Kapitałową TP. Wirtualna Polska doskonale bowiem wpisuje się w działalność Grupy, która dąży do bycia operatorem zintegrowanym. Już teraz realizujemy wspólne przedsięwzięcia marketingowo-promocyjne (m.in. promocja świąteczna Neostrady) oraz pracujemy nad uruchomieniem wspólnych produktów i wymianą treści w ramach grupy TP (tu bardzo istotna współpraca z PTK Centertel, operatorem sieci Orange). ” – tłumaczy przedstawicielka WP.



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....