| Udostępnij

Elektroniczny podpis radcy

Radcy prawni będą jedną z pierwszych grup zawodowych wyposażonych w podpis elektroniczny. Certyfikat znajduje już zastosowanie w bankowości elektronicznej, niebawem umożliwi kontakt z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. W przyszłości będzie też możliwe składanie pozwów elektronicznych.

Bank BPH, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz Krajowa Rada Radców Prawnych podpisały trójstronną umowę, na mocy której radcy otrzymają podpis elektroniczny wraz z nową legitymacją.

W ramach współpracy Sigillum Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej przy PWPW S.A. dostarczy legitymacje w postaci plastikowych kart z mikroprocesorem kryptograficznym przystosowanym do obsługi bezpiecznego podpisu elektronicznego. Polscy radcy prawni dołączą w ten sposób do grona państw europejskich, które wdrożyły już podobne projekty. Są to między innymi: Wielka Brytania, Austria, Finlandia, Hiszpania oraz Estonia.

Kwalifikowany podpis elektroniczny, który jest prawnym odpowiednikiem własnoręcznego podpisu, umożliwi radcom prawnym bezpieczne podpisywanie umów i dokumentów kancelaryjnych. Bezpieczny e-podpis będzie też służyć komunikacji wewnątrz korporacji.

Nowa legitymacja radcy prawnego jest jednocześnie międzynarodową legitymacją CCBE (Council of Bars and Law Societies of Europe) – dokumentem identyfikacyjnym w postępowaniu przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości i Sądem Pierwszej Instancji oraz w świadczeniu transgranicznych usług prawnych.

Legitymację z e-podpisem radca otrzyma gratis, jeśli założy konto (indywidualne lub dla kancelarii) w Banku BPH. Będzie też mógł samodzielnie nabyć podpis lub zamówić tradycyjną legitymację bez mikroprocesora.

“Niezwykle ważne dla naszej praktyki zawodowej staje się wykorzystanie podpisu w obrocie prawnym.” – wyjaśnia Maciej Bobrowicz, wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych. “Chcemy, aby nowa legitymacja radcy prawnego była czymś więcej niż tylko fizycznym identyfikatorem. Nowy dokument ma być również profesjonalnym narzędziem pracy, które zagwarantuje bezpieczeństwo elektronicznej komunikacji i zaoszczędzi czas nam i naszym klientom.” – dodaje.

Ustawę o podpisie elektronicznym prezydent RP podpisał 11 października 2001 roku. Popisał ją na dwa sposoby: tradycyjnie – piórem i elektronicznie. Ceremonię transmitowano na żywo na konferencji TMT Executive Seminar zorganizowanej przez BiznesNet i MCI Management na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Ustawa weszła w życie 16 sierpnia 2002 roku. Od 16 sierpnia 2006 roku urzędy będą zobowiązane przyjmować podania i deklaracje w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym e-podpisem. Do 2010 roku państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny wdrożyć cały program e-administracji, który pozwoli obywatelom załatwić każdą sprawę z urzędem bez wychodzenia z domu.



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Pomysły na biznes - szukam / oferuję » Wzory gotowych biznes planów pod dotacje

» Witam, Oferujemy wzory gotowych biznes planów przygotowanych z myślą o dotacjach z Urzędu Pracy (handel, usługi, produkcja - od sklepu internetowego po pizzerie). W chwili obecnej dysponujemy ponad 40 różnymi wnioskami / biznes planami - które zostały przez Nas przygotowane i uzyskały dofinansowanie. Pełna listę wzorów, oraz możliwość zakupu, znajdą Państwo tutaj (proszę skopiować i wkleić link): http://www.biznesplany24.pl/biznesplan-pup-wzory.html...

Działalność gospodarcza » Biuro Rachunkowe KAWECCY Będzin. Sosnowiec. Dąbrowa Górnicza

» NOWA SIEDZIBA FIRMY !!! Z ogromną radością informujemy, że możemy zaprosić Państwa do naszej nowej siedziby biura rachunkowego, które mieści się przy ul. Wolności 109 w Będzinie. Serdecznie Zapraszamy. Kaweccy s.c. ul. Wolności 109 42-506 Będzin woj. śląskie tel. 509050305, 505100668. http://www.kaweccygroup.pl...

Prowadzenie firmy » Praca z systemem CRM - doświadczenia

» Chętnie wymienię się doświadczeniami w temacie pracy na systemie Berberis. Jakie są wasze doświadczenia i co ciekawego udało się wam z tego systemu wyciągnąć? Na co należy szczególnie zwracać uwagę, żeby mieć tego efekty?...

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...