| Udostępnij

Internauci kupują samochody

Co trzeci internauta planuje w ciągu najbliższego roku kupić samochód – wynika z przygotowanego przez Gemius raportu “Plany internautów a rynek samochodów nowych i używanych”. Według deklaracji 62 proc. badanych będą to auta używane. Zakup nowego samochodu planuje 30 proc. badanych, z których większość zamierza przeznaczyć na ten cel ponad 70 000 PLN.

Pierwsza połowa roku 2006 przyniosła duże zmiany na rynku motoryzacyjnym. Polacy częściej niż w latach ubiegłych decydują się na zakup używanego samochodu. Presja rynku wywołana postępującym zmniejszaniem się popytu na nowe samochody wiąże się z koniecznością coraz intensywniejszej walki o klienta. Aby walka ta była skuteczna, potrzebna jest rzetelna wiedza o potrzebach i preferencjach potencjalnych nabywców. Z taką myślą Gemius po raz kolejny zrealizował badanie “Plany internautów a rynek samochodów nowych i używanych”, dostarczające kompleksowych informacji na ten temat.

Z rezultatów badania wynika, że co trzeci polski internauta (32,8 proc.) planuje w ciągu najbliższego roku dokonać zakupu samochodu. Osoby z tej grupy znacznie częściej decydują się na zakup samochodu używanego (62,3 proc.) niż nowego (30,2 proc.). Jak pokazują wyniki badania, wśród osób noszących się z zamiarem nabyciem nowego auta, największą grupę stanowią ci, którzy na ten cel przeznaczą ponad 70 000 PLN. (45,1 proc.). Wśród respondentów planujących zakup samochodu używanego, dominującą grupę stanowią osoby, które planują przeznaczyć na to nie więcej niż 30 tysięcy złotych (77,9 proc.).

Niezależnie od tego, czy kupowany samochód ma być używany czy też nowy, najpopularniejszą formą jego sfinansowania jest płatność gotówką (planujący zakup samochodu nowego – 51,9 proc.; używanego – 65,8 proc.). Drugą pod względem popularności formą finansowania zakupu jest częściowa płatność gotówką i zaciągnięcie kredytu na pozostałą do zapłacenia kwotę (odpowiednio 24,8 proc. i 15,5 proc.).

Badane grupy różnią się ze względu na stopień ważności poszczególnych parametrów przy podejmowaniu decyzji o zakupie. W grupie osób planujących zakup samochodu używanego najważniejsze okazało się zużycie paliwa, a w następnej kolejności: typ silnika, marka oraz ceny części zamiennych. Wśród internautów planujących zakup samochodów nowych kolejność jest nieco inna. Zużycie paliwa znalazło się na czwartym miejscu – więcej osób wskazało: wyposażenie poszczególnych modeli, markę oraz typ silnika.

Internauci, bez względu na to czy planowali zakup samochodu nowego czy też samochodu używanego, wskazywali jako najistotniejsze te same elementy wyposażenia samochodu. W obu grupach w czołówce rankingu znalazły się: poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, centralny zamek oraz klimatyzacja. Jako najmniej istotny element wyposażenia obie grupy wskazały czujnik deszczu.

Niemal wszyscy internauci planujący zakup nowego samochodu (90,9 proc.) i ponad 60 proc. noszących się z zamiarem zakupu auta używanego, podjęli już decyzję o wyborze marki i modelu samochodu. W większości jednak obie grupy są skłonne ją zmienić. Internauci z obydwu grup deklarują, że mogliby zmienić decyzję, gdyby otrzymali w samochodzie innej marki lub w innym modelu bogatsze wyposażenie w ramach tej samej ceny (planujący zakup nowego auta – 55 proc., używanego – 30,3 proc.) lub po prostu opuszczono im jego cenę (odpowiednio 6,2 proc. oraz 23,7 proc.).

Respondenci planujący nabyć nowy samochód najczęściej szukają informacji z dziedziny motoryzacji w salonach dealerów (69 proc.) lub w internecie (56,3 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się takie źródła jak: znajomi (31,9 proc.), prasa (30 proc.), telewizja (25,6 proc.).

Inaczej natomiast przedstawia się ranking źródeł informacji wśród internautów planujących nabyć samochód używany. Najpopularniejszym miejscem poszukiwania informacji jest dla nich internet (80,2 proc.), za nim plasuje się prasa (52,3 proc.) oraz znajomi (44,7 proc.).

Przeszukując zasoby internetu pod kątem informacji motoryzacyjnych, internauci planujący zakup nowego samochodu odwiedzają przede wszystkim oficjalne strony producentów/importerów danej marki (55,8 proc.). Na kolejnym miejscu pod względem ilości wskazań znalazły się w ich przypadku serwisy motoryzacyjne (54,3 proc.) oraz opinie na forach motoryzacyjnych (48 proc.). Inne zasoby internetu przeszukują osoby planujące zakup samochodów używanych. Są to przede wszystkim tematyczne serwisy motoryzacyjne (62,2 proc.) oraz fora poświęcone motoryzacji (46,9 proc.).

W sytuacji ostrej walki konkurencyjnej na rynku motoryzacyjnym kluczową kwestią staje się, obok doskonałej obsługi sprzedażowej, skuteczna komunikacja marketingowa, której integralnym kanałem powinien być internet.

O badaniu

Badanie zrealizowano za pomocą ankiet internetowych emitowanych na witrynach korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 10 do 17 lipca 2006 roku. Analizą objęto 2 493 internautów w wieku co najmniej 18 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Z grupy tej wyodrębniono grupę 757 osób planujących w przeciągu najbliższego roku dokonać zakupu samochodu. Następne analizy obejmowały już wyłącznie grupę zainteresowaną zakupem w podziale na internautów planujących nabyć samochód nowy (N=247) oraz internautów planujących zakup samochodu używanego (N=510). Aby dane były reprezentatywne dla całej populacji internautów, odpowiedzi analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu, pochodzących z badania Megapanel PBI/Gemius.



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....