| Udostępnij

USA, Rosja, YouTube, a prawa autorskie

USA uzależnia wstąpienie Rosji do Światowej Organizacji Handlu (WTO) od zamknięcia serwerów i stron WWW z nielegalnie rozpowszechnianymi plikami MP3. Tymczasem Google kupił za ponad 1,6 mld dolarów serwis YouTube, który zawiera sporo materiałów wideo opublikowanych bez zgody właścicieli praw autorskich. Paradoks? Raczej znak czasów.

Uwolnienie kilka lat temu kanałów dystrybucji treści audio i wideo podważyło jeden z fundamentów, na których opierał się model biznesowy wielkich koncernów medialnych i fonograficznych. Popularyzacja szerokopasmowego internetu przyczyniła się do obniżenia kosztów promocji i dystrybucji multimediów, a przez to wykreowała niszę. Jak wiadomo biznes nie znosi próżni.

Niszę w zakresie muzyki natychmiast zajęły firmy takie jak Napster, a kilka lat potem w zakresie wideo portale takie jak YouTube. Analogia to oczywiście szybkie zbudowanie silnej marki i dominującej pozycji na rynku bez poszanowania praw autorskich publikowanych materiałów, a potem przejście na stronę koncernów i poszanowania prawa.

Po kilku latach walki z Napsterem i jego następcami wielki biznes postanowił iść z trendem, zamiast z nim walczyć. Można przypuszczać, że w przypadku YouTube procesów sądowych nie będzie, ponieważ branża medialna i muzyczna przekonała się, że więcej można zyskać współpracując, niż atakując. Ogromną rolę do odegrania w procesie uporządkowania rynku serwisów wideo ma nowy właściciel wiodącego gracza, czyli Google.

Muzyka za mięso

Departament Handlu USA żąda zamknięcia serwisu AllofMP3.com, jako “najważniejszego pirackiego rynku MP3 na świecie”. Serwis ten sprzedaje za grosze muzykę, która na zachodzie kosztuje kilka lub kilkanaście dolarów (euro). Według nieoficjalnych informacji AllofMP3.com obsłużył już około 5 mln klientów.

Jak powiedziała agencji Reuters przedstawiciel Departamentu Handlu USA, Susan Schwab “jest trudne do wyobrażenia, że Rosja może być członkiem WTO i mogą się w niej znajdować takie strony WWW, jasno łamiące prawa własności intelektualnej”.

Rokowania o wstąpieniu Rosji do WTO załamały się w czerwcu obecnego roku po praktycznym zamknięciu granic Rosji przed importem mięsa i wędlin – w tym także z USA. W odpowiedzi USA murem stanęło za właścicielami praw autorskich do muzyki, blokując akces Rosji do WTO.

Troska USA o poszanowanie praw autorskich w Rosji jest oczywiście elementem gry negocjacyjnej i wynika z dbałości o interesy amerykańskiego biznesu – mięsnego, a w dalszej kolejności muzycznego. Przy okazji jednak aspekty prawne cyfrowej rozrywki zostały wyniesione do rangi najważniejszego problemu światej gospodarki, co powinno przyczynić się do “legalizacji” tego rynku i rozwoju całej branży.

W październikowej turze rozmów Rosji i USA, jakie mają odbywać się w Genewie, rosyjskie stanowisko uległo złagodzeniu. Prezydent Władimir Putin wydał oświadczenie o konieczności przestrzegania regulacji prawnych dotyczących ochrony własności intelektualnej, co oznacza zamknięcie serwisów z plikami MP3. Obiecał jednocześnie wysłanie inspektorów weterynarii do USA i przygotowanie nowej umowy dotyczącej warunków handlu amerykańskim mięsem.

Według rosyjskich mediów, ewentualne zamknięcie rosyjskich stron WWW handlujących plikami MP3 nie zmniejszy skali rozpowszechniania tych plików.

Dalej działać będą w Rosji komputery osób indywidualnych wymieniających się przez programy P2P jak LimeWire czy eMule oraz nielegalne firmy, ogłaszające się w tych sieciach. Za niewielką opłatą tworzą one i udostępniają całe zestawy albumów MP3 największych wykonawców, które można zamówić przez e-mail.

Cała sprawa ma jednak dużo szerszy kontekst, niż tylko poszanowanie praw autorskich w Rosji.

Jak bardzo łamie prawo YouTube?

Google potwierdziło wcześniejsze plotki i ogłosiło przejęcie za 1,65 mld dolarów serwisu YouTube, służącego do publikowania klipów wideo przez internautów. To największa transakcja w ośmioletniej historii koncernu. Niektórzy twierdzą, że najmniej przemyślana.

YouTube swoją popularność (43% udziału w rynku) zawdzięcza w dużej mierze tolerowaniu zamieszczania przez użytkowników materiałów naruszających prawa własności intelektualnej, głównie dużych koncernów medialnych i fonograficznych. Serwis usuwa jedynie materiały pornograficzne. Rezultatem takiej polityki jest ogromna popularność serwisu – liczba oglądanych plików wideo sięga 100 milionów dziennie.

Google wprawdzie posiada swój własny serwis z klipami wideo, ale wobec ostrzejszej polityki w zakresie ochrony praw autorskich serwis ten znajduje się na szarym końcu rankingu najpopularniejszych witryn wideo z udziałem w rynku na poziomie 6%.

Przed dokonaniem akwizycji YouTube przez Google głośna stała się wypowiedź Marka Cubana, jednego z inwestorów branży internetowej i medialnej, który stwierdził, że “tylko kretyn może kupić YouTube” za kwotę ponad miliarda dolarów, a eldorado tego typu serwisów musi się skończyć.

Również przedstawiciele polskich portali, konkurujących w segmencie serwisów wideo, krytycznie wypowiadali się na temat YouTube i jego polskich klonów.

Zdaniem Marka Cubana nikt jeszcze nie pozwał YouTube za tolerowanie łamania praw autorskich, bo za firmą nie stał żaden majętny inwestor, który ewentualnie mógłby zapłacić grubą kwotę w ramach odszkodowania, albo ugody. Teraz to się zmieniło.

Przed Google stoi wyzwanie w postaci “legalizacji” YouTube. Materiały zamieszczone bez zgody właścicieli praw autorskich możnaby usunąć z serwisu, ale drastycznie obniżyłoby to jego oglądalność i udział w rynku. Zamiast cenzurować przejęty serwis Google stara się dojść do porozumienia z wytwórniami fonograficznymi. Na kilka godzin przed ogłoszeniem akwizycji firma poinformowała o podpisaniu umów z Warner Music i Sony BMG dotyczących dystrybucji teledysków.

Być może jest to pierwszy krok zmierzający do ucywilizowania rynku serwisów wideo – również w Polsce.

PAP, AW



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...