| Udostępnij

30 proc. internautów czyta blogi

Blogosfera powiększa się każdego dnia. Dzienniki internetowe piszą dziś nie tylko nastolatki, ale również politycy, artyści, eksperci różnych branż oraz pasjonaci rozmaitych zagadnień. O powszechności zjawiska może świadczyć fakt, że w lipcu tego roku ponad 30% internautów odwiedziła przynajmniej jeden z uwzględnionych w badaniu Megapanel PBI/Gemius blogów.

Jak Gemius definiuje blogosferę? Jak wiadomo blog to rodzaj strony internetowej, na której autor lub wielu autorów umieszcza kolejne wpisy. W większości przypadków wpisy takie można komentować. Dzięki komentarzom wokół bloga tworzy się swoista społeczność. Czasem jest to grupa przyjaciół, innym razem grupa pasjonatów, ekspertów czy entuzjastów tego samego tematu. Często autorzy jednych blogów swoimi komentarzami nawiązują do wpisów swoich znajomych prowadzących podobne dzienniki. Powszechną praktyką jest także umieszczanie na blogach linków odsyłających do innych podobnych dzienników. W ten sposób powstaje blogosfera – siatka powiązań między różnymi internetowymi dziennikami oraz ich autorami i sympatykami.

Chociaż polscy internauci zaczęli prowadzić swoje wirtualne dzienniki z początkiem nowego tysiąclecia, dopiero po kilku latach możemy mówić o prawdziwym boomie tego zjawiska.

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, lipiec 2005 oraz lipiec 2006

W lipcu bieżącego roku ponad jedna trzecia internautów przynajmniej jeden raz miała kontakt z wirtualnym dziennikiem. W ciągu zaledwie roku zasięg blogów wzrósł o niemalże 11 puntów procentowych, między innymi dlatego, że pojawiły się nowe blogi. Przeciętny użytkownik na stronach rozmaitych internetowych dzienników spędził w lipcu br. średnio 1 godz. 4 min. i 24 sec. dokonując przy tym średnio 54,66 odsłon

Blogi są nieznacznie częściej odwiedzane przez kobiety, wskaźnik dopasowania użytkownika dla kobiet wynosi 51,25 proc., podczas gdy dla mężczyzn 48,75 proc. Internautki spędzają także na stronach blogów średnio więcej czasu niż internauci (średnio 1 godz. 29 min. 37 sek. podczas gdy mężczyźni 37 min. 54 sek.). Jak pokazują wyniki badania Megapanel PBI/Gemius blogi są domeną osób młodych. Prawie 60 proc. osób odwiedzających wirtualne pamiętniki nie przekroczyło jeszcze 25 roku życia.

Chociaż polscy internauci zaczęli prowadzić swoje wirtualne dzienniki z początkiem nowego tysiąclecia, dopiero po kilku latach możemy mówić o prawdziwym boomie tego zjawiska.

kliknij aby powiększyć

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, lipiec 2006

Użytkownicy blogów, to także osoby, które często korzystają z zasobów sieci. Największą grupę osób stanowią ci, którzy surfują po internecie codziennie lub prawie codziennie (dopasowanie użytkownika 67,03 proc.). Najmniej liczną grupą są natomiast internauci, którzy z sieci korzystają mniej więcej raz w miesiącu (dopasowanie użytkownika 0,87 proc.).

Na czym polega atrakcyjność blogów? Co sprawia, że z miesiąca na miesiąc coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie własnego dziennika? Jak pokazują wyniki badania “Korzystanie z narzędzi Web 2.0 oraz charakterystyka jego użytkowników” zrealizowanego w sierpniu 2006 roku przez Gemius SA, blogi umożliwiają ich autorom dzielenie się emocjami i wyrażenie myśli. Na taką motywację przy założeniu własnego dziennika online wskazało 33 proc. badanych. 12 proc. osób deklarowało, że założyło blog pod wpływem namowy znajomych. 11 proc. respondentów zrobiło to dla zabicia nudy. Aż 19 proc. badanych nie umiało bądź nie chciało podać powodu założenia internetowego pamiętnika. Od strony czytelnika blogi umożliwiają kontakt z doświadczeniami i wrażeniami innych. Dodatkowo, używając funkcji “komentarz” czytelnik bloga może wymieniać poglądy lub konfrontować swój punkt widzenia z innymi użytkownikami sieci.

Co najczęściej możemy znaleźć na blogach?

Aby blog był ciekawy i przyciągał jak największą liczbę internautów, jego twórca powinien zadbać o częste aktualizowanie wpisów oraz o ich atrakcyjność. Jak dowiadujemy się z wyników badania “Korzystanie z narzędzi Web 2.0 oraz charakterystyka jego użytkowników”, na zlecenie Yoof – agencji marketingu młodzieżowego, internauci na swoich blogach najczęściej umieszczają zdjęcia oraz grafiki. Ponad jedna czwarta autorów (26 proc.) twierdzi, że aktualizuje treści na blogu przynajmniej trzy razy w tygodniu, a prawie połowa (48 proc.), że robi to przynajmniej raz w tygodniu.

kliknij aby powiększyć

Źródło: Gemius SA, “Korzystanie z narzędzi Web 2.0 oraz charakterystyka jego użytkowników”, sierpień 2006. Na wykresie przedstawiono wyniki dla respondentów, którzy prowadzą własne blogi N=652

Jaka będzie przyszłość internetowych dzienników? Prawdopodobnie czeka je dalszy intensywny rozwój, który z jednej strony będzie odpowiadał na zmieniające się potrzeby użytkowników z drugiej – będzie dyktowany zmianami technologicznymi. Już dziś blogi przestały pełnić funkcje wyłącznie przekazywania swoich myśli i spostrzeżeń innym. Nowo powstające blogi są coraz częściej narzędziami w rękach marketingowców i specjalistów od kształtowania wizerunku konkretnych osób lub firm.

W powyższej analizie wykorzystano dane pochodzące z dwóch źródeł: (1) Gemius SA, “Korzystanie z narzędzi Web 2.0 oraz charakterystyka jego użytkowników”, badanie zrealizowane na zlecenie Yoof – agencji marketingu młodzieżowego, sierpień 2006. sierpień 2006. (2) Megapanel PBI/Gemius, lipiec 2005 liczebność próby N=18 359; oraz lipiec 2006 liczebność próby N=18 804. Grupa objętych badaniem: wszyscy 7+. Analiza została przygotowana w oparciu o wyniki oglądalności witryn zawierających blogi. W lipcu 2005 w analizie uwzględniono 13 witryn z blogami znajdujące się na portalach oraz w węźle Pozostałe witryny – Komunikacja. W lipcu 2006 w analizie ujęto łącznie 22 blogi znajdujące się a) na portalach, b) w węźle Pozostałe witryny – Komunikacja, c) w węźle Pozostałe witryny – Wyszukiwarki oraz d) w węźle Pozostałe witryny – rozrywka – fotografia, zdjęcia. Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej internautów pochodzące z badania Net Track SMG/KRC Poland Media S.A.



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...