| Udostępnij

Wpływy w polskiej blogosferze

Większość Polaków (85%) blogów nie czyta, ale agencje public relations już teraz dostrzegają w blogosferze wdzięczny obiekt badawczy, a w niedalekiej przyszłości arenę działań PR, na której prowadzone będą kosztowne kampanie dla ich klientów. Międzynarodowa agencja Edelman zrealizowała badanie największych “rynków” blogosfery, którego adresatem są zatroskane o swoje marki korporacje. Dwie strony raportu, które poświęcone są polskiej blogosferze zawierają m.in. listę wpływowych polskich blogów autorstwa Macieja Lasonia.

Edelman, “największa niezależna agencja sieciowa public relations na świecie”, otworzyła swoje biuro z siedzibą w Warszawie 1. czerwca 2005 – równolegle z biurami w 10 innych krajach Nowej Europy. Edelman Polska zatrudnia 21 konsultantów specjalizujących się w public relations korporacyjnym i zarządzaniu marką. Ekspansji terytorialnej towarzyszy poszerzanie oferty o nowe regiony, takie jak public relations w coraz mniej wirtualnych światach blogosfery, czy gry Second Life.

Badanie Edelmana nosi tytuł “A Corporate Guide to the Global Blogosphere. The new model of peer-to-peer communications”, czyli w wolnym tłumaczeniu “Przewodnik po blogosferze dla zagubionych korporacji. Będziecie mieli wydatki.” Badanie zostało przeprowadzone w blogosferze mówiącej po angielsku (39% postów), japońskiej (33% postów), chińskiej (10% postów), hiszpańskiej, francuskiej, włoskiej, niemieckiej (po 1-3% postów) oraz rosyjskiej, polskiej, belgijskiej i koreańskiej.

Cele badania były trojakie. Po pierwsze zbadać jakie odsetek populacji każdego kraju czytuje blogi i czy wpływa to na ich aktywność społeczną, polityczną lub innego rodzaju. Po drugie zrozumieć jakie tematy i branże są opisywane, a zatem o jakich markach się pisze i dyskutuje. Po trzecie na ile blogi cytowane są przez tradycyjne media.

Główne wnioski z badania Edelmana

1. Blogi wpływają na tradycyjne media

Eksplodujące baterie do laptopów Sony, przejęcie Youtube przez Google, czy sprostowanie informacji o służbie wojskowej prezydenta Busha – wszystkie te wątki zostały podchwycone przez media na podstawie doniesień z blogów. Tylko w Stanach Zjednoczonych takie tytuły jak Washington Post, New York Times, czy National Journal wzmiankowały doniesienia blogów 7 razy częściej (766 razy) w drugim kwartale 2006 roku, niż rok wcześniej.

2. Czytelnictwo blogów różni się na poszczególnych rynkach, ale na wszystkich blogi docierają do wpływowych osób.

W czytelnictwie blogów przoduje Azja, ale we wszystkich krajach czytelnicy blogów są “action-oriented”, czyli chętniej niż reszta populacji podejmują wysiłek, aby wziąć udział w życiu publicznym – czy to w internecie, czy poza nim. Według Edelmana w Polsce prawie połowa “influencers”, czyli wpływowych osób, liczy się z blogami.

3. Blogi prowokują do działania

78% Niemców w ciągu ostatnich 12 miesięcy brało udział w jakimś spotkaniu, do czego zainspirowały ich blogi. Podobnie jest na całym świecie.

4. Najgorętsze tematy to technologia, polityka i rozrywka

Z danych zebranych wspólnie z Technorati wynika, że blogi technologiczne dominują w blogosferze, ale popularne są także tematy polityczne, związane z rozrywką i celebrities, a także osobiste dzienniki.

Ogólny wniosek Edelmana brzmi: korporacje powinny zaangażować się w jakąś formę dialogu w ramach blogosfery, bo skupia ona uwagę ważnej grupy społecznej aktywnych i wpływowych ludzi. Edelman zaznacza, że wprawdzie tego rodzaju dialog jest sprzeczny z doktryną totalnej kontroli komunikacji marketingowej stosowanej przez ostatnie 50 lat, ale firma jednocześnie stwierdza, że jest gotowa wspierać swoich klientów w “ewolucyjnym procesie przechodzenia od kontroli do transparentności i wiarygodności, od jednokierunkowego rozsyłania komunikatów do dialogu, bo przecież powodzenie działań PR zależy od zdobywania zaufania każdego dnia.”

Polska blogosfera wg. Macieja Lasonia

Dość trafnie stan polskiej blogosfery scharakteryzował Maciej Lasoń z Edelman Polska, jednocześnie autor bloga pr20.blox.pl. Podsumowując dwie “polskie strony” raportu: stosunkowo niskie czytelnictwo w zestawieniu z innymi krajami, przewaga kobiet wśród czytelników, spora aktywność NGOs, niska aktywność biznesu, duże zamieszanie wokół blogów postaci takich jak Premier Marcinkiewicz (jako wydarzeń medialnych, a nie ich treści), media tradycyjne raczej nie cytują blogów pisząc o nich jako o mało wartościowych dziennikach nastolatków, ale za to uruchamiają własne i je reklamują jako rozszerzenie swoich produktów wydawniczych.

Lasoń jako “wpływowe polskie blogi” przytacza następującą listę:

  • tebe.blox.pl – blog Tomasza Bieniasa szefa serwisów społecznościowych Gazeta.pl
  • ciezkiedni.blox.pl – dziennik z życia w wielkiej korporacji
  • mediacafepl.blogspot.com – Krzysztof Urbanowicz o mediach i internecie
  • chaotic.blox.pl – blog o serialu “Lost”
  • magdampamietnik.blog.onet.pl – blog o serialu “Magda M.”
  • kmarcinkiewicz.blog.onet.pl – blog ex-premiera
  • netto.blox.pl – Marcin Jagodziński o internecie
  • zjadamyreklamy.blox.pl – blog o reklamie
  • supergigant.blox.pl – dowcipny blog o sporcie
  • rozmawiamy.blox.pl – dziennik dowcipnych rozmów z życia udanego młodego małżeństwa

    Autor nie podaje kryterium “wpływowości” którym się kierował tworząc powyższą listę, ale niewątpliwie z punktu widzenia agencji PR wymienione blogi są czytane i reprezentują szeroką gamę tematów i obszarów życia społecznego, kulturalnego, czy politycznego.

    Wprawdzie na polskich blogach pojawiły się komentarze, że “lista Lasonia” jest mocno platformo-centryczna (blox.pl i blog.onet.pl) i faworyzuje blogi prowadzone na platformach dużych firm medialnych, ale być może jest to wskazówka, kto i co tak naprawdę wyznacza strefy wpływów w polskiej blogosferze…



  • Podziel się tym artykułem:

    Podobne artykuły:

    Skomentuj

    Wydarzenia TMT

    Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

    Działalność gospodarcza » Biuro Rachunkowe KAWECCY Będzin. Sosnowiec. Dąbrowa Górnicza

    » NOWA SIEDZIBA FIRMY !!! Z ogromną radością informujemy, że możemy zaprosić Państwa do naszej nowej siedziby biura rachunkowego, które mieści się przy ul. Wolności 109 w Będzinie. Serdecznie Zapraszamy. Kaweccy s.c. ul. Wolności 109 42-506 Będzin woj. śląskie tel. 509050305, 505100668. http://www.kaweccygroup.pl...

    Prowadzenie firmy » Praca z systemem CRM - doświadczenia

    » Chętnie wymienię się doświadczeniami w temacie pracy na systemie Berberis. Jakie są wasze doświadczenia i co ciekawego udało się wam z tego systemu wyciągnąć? Na co należy szczególnie zwracać uwagę, żeby mieć tego efekty?...

    Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

    » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

    Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

    » To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

    Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

    » Nie używamy....

    Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

    » Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

    Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

    » Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

    Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

    » Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...