| Udostępnij

Pierwszy rok domen .eu

Rok temu rozpoczęła się otwarta rejestracja domen europejskich. Jak wygląda rynek domen po wprowadzeniu nowego rozszerzenia – .eu? Wśród europejskich rejestratorów tej domeny 15. miejsce zajmuje Netart, a 19. największy krajowy konkurent home.pl.

Rynek domen rośnie. Sprzyja temu z pewnością rosnąca liczba internautów, a także coraz powszechniejsze wykorzystywanie internetu w biznesie. Niestety, domeny mają swoje ograniczenia – systematycznie kurczy się bowiem liczba atrakcyjnych nazw, które nie zostały jeszcze zarejestrowane. Ze względu na problemy z zarejestrowaniem ciekawych nazw w najpopularniejszych domenach, co jakiś czas pojawiają się nowe rozszerzenia, czasami przeznaczone dla ogółu, innym razem dla przedstawicieli konkretnych branż czy zawodów. Dają one możliwość zarejestrowania takich nazw, które w najpopularniejszych rozszerzeniach są już od dawna zajęte.

System rejestracji domen .eu

Wprowadzenie nowej domeny nie było kwestią roku, ani dwóch – pierwsze pomysły na domenę europejską pojawiły się już w 1999 roku. EURid, czyli organizacja mająca administrować tą domeną, powstała w maju 2003 roku, 22 miesiące później ICANN zaakceptował organizację i zdecydował o rozpoczęciu wdrażania domeny .eu.

Nie wszystkie polskie firmy mogły rejestrować domeny europejskie – potrzebna była do tego specjalna akredytacja od EURid, czyli organizacji administrującej domeną .eu. W Polsce zaledwie 13 firm otrzymało taką akredytację – głównie czołowi krajowi rejestratorzy domen. Tym samym dołączyli oni do 1500 rejestratorów z 45 krajów na świecie.

Przypomnijmy, że początkowo rejestracja domen europejskich była dosyć skomplikowana ze względu na swoją wieloetapowość. Wiązało się to z ochroną firm i instytucji posiadających prawa do zastrzeżonego znaku towarowego. Mogły one, po przedstawieniu odpowiednich dokumentów potwierdzających prawa do danego znaku, zarejestrować wcześniej odpowiednią nazwę w domenie .eu. Ten „okres ochronny dla firm” rozpoczął się w grudniu 2005 roku.

Dopiero po czterech miesiącach trwania Sunrise Period, 7 kwietnia 2006, rejestracja domen europejskich została otwarta dla wszystkich zainteresowanych.

Domena .eu – marketingowo cenna

Domena europejska stała się łakomym kąskiem dla wielu osób, szczególnie tych posiadających firmy lub reprezentujących organizacje, zarówno prywatne jak i publiczne. Przede wszystkim ze względu na liczne, atrakcyjne nazwy, które można było w niej zarejestrować. Od razu po uruchomieniu rejestracji domeny europejskiej została ona okrzyknięta znakiem integracji z Unią i symbolem przynależności do elitarnego, europejskiego środowiska. Domena okazała się atrakcyjna szczególnie dla firm, które postanowiły podkreślić międzynarodowy wymiar swojego działania lub zaznaczyć przywiązanie do europejskich tradycji.

Wielu przedsiębiorców zdecydowało się szybko zarejestrować domenę z nazwą swojej firmy obawiając się, by nie wyprzedziła ich konkurencja czy cybersquatterzy – osoby kupujące domeny z zamiarem późniejszego odsprzedania ich z zyskiem. Spore zainteresowanie mediów domeną .eu przyczyniło się do szerszego dostrzeżenia znaczenia domeny i jej wpływu na własny wizerunek.

Statystyki

Od początku wprowadzenia domeny europejskiej cieszyła się ona bardzo dużym zainteresowaniem. W ciągu zaledwie kilku dni zarejestrowano w Polsce 10 tysięcy domen, potem liczba ta lawinowo rosła. Rok 2006 zamknęliśmy z prawie 60 tysiącami zarejestrowanych domen. Liderem wśród polskich rejestratorów domen europejskich jest krakowska firma NetArt. Do grudnia 2006 roku zarejestrowała ona 22 tysiące domen europejskich, co stawia ją na 15 miejscu wśród prawie 1500 rejestratorów .eu na świecie.

Po roku w całej Europie zarejestrowano prawie 2,6 miliona domen europejskich. Polska od początku utrzymywała się w czołówce krajów rejestrujących tą domenę. Nasza pozycja oscylowała wokół ósmego miejsca. Niekwestionowanymi liderami rejestracji pozostają Niemcy – to najbardziej aktywni członkowie Unii pod względem rejestracji domen nie tylko europejskich, ale także narodowych.

Dzięki dużemu zainteresowaniu i szybkiemu tempu rejestracji domena europejska jest w tym momencie trzecią najpopularniejszą domeną na świecie. Więcej jest tylko domen .com oraz .de.

Walka o kluczowe domeny europejskie

Niestety, nie wszystkim udało się zarejestrować domenę europejską. Decydował o tym czasem brak szczęścia, ale również opieszałość firm, które nie wykorzystały okresu Sunrise, albo zgłosiły chęć zarejestrowania domeny zbyt późno. Jedną z nazw, o które toczyły się największe boje było Polo – domenę polo.eu zarejestrować chciał zarówno Volkswagen, Ralph Lauren (producent odzieży opatrzonej logo gracza polo), jak i Nestle (producent cukierków polo). W końcu wygrał producent samochodów. Z kolei miasto Zakopane, które przegrało wyścig o domenę zakopane.eu z firmą Depmarc odwołało się do sądu arbitrażowego, który przyznał miastu prawo do domeny.

Innym, dosyć zabawnym trendem w rejestrowaniu domen europejskich jest rejestrowanie nazw, które z trudem mieszczą się w ograniczeniu 63 znaków nazwy. Bardzo długą nazwę domeny zarejestrował pewien Niemiec, rejestrując domenę www.this is the longest European domain name all over the world and now it is mine.pl. Tłumacząc na język polski: to najdłuższa nazwa domeny europejskiej na całym świecie I teraz należy ona do mnie.

Z kolei ostatnio w sieci pojawiła się także strona jednej z walijskich wiosek – www.llanfairpwll gwyngyllgogerych wyrndrobwllllanty siliogogogoch.eu. Sęk w tym, że miejscowość ta faktycznie istnieje, i jej nazwa naprawdę składa się z 58 liter.

Komentarz – Daniel Kotyras, Dyrektor ds. Marketingu NetArt

Wprowadzenie domeny europejskiej to na pewno jedno z najważniejszych wdrożeń nowej domeny na rynku. Trudno wymienić inną domenę, która odniosła w ostatnim czasie tak duży sukces. Rozszerzenie .eu zdecydowanie zdystansowało inne wprowadzane w ostatnich latach rozszerzenia (.mobi, .travel). Nasze oczekiwania co do domeny europejskiej całkowicie się sprawdziły – po burzliwym początku i dynamicznym wzroście, sprzedaż domen .eu ustabilizowała się na równym poziomie. Rejestracja domen europejskich udowodniła, że coraz większą wagę przykłada się do wizerunku firm i organizacji w internecie, czyli także do domen, jakie się posiada. Duże zainteresowanie pierwszą fazą rejestracji, przeznaczoną tylko dla firm oraz duża liczba postępowań przed sądem arbitrażowym pokazują, że przedsiębiorcy są bardziej świadomi wartości takich domen dla firmy i jej wizerunku. Znaczna część klientów przedłuża także domeny europejskie – czyli cieszą się one ich uznaniem. Pomogła w tym na pewno obniżka ceny przedłużenia, która jest teraz niższa chociażby od przedłużenia domeny polskiej.



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....