| Udostępnij

Społeczeństwo (coraz bardziej) informacyjne

Polacy coraz częściej i chętniej korzystają z Internetu i możliwości współczesnej komunikacji, wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny. Raport zatytułowany „Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w 2006 r.” pokazał, że wzrost wykorzystania nowoczesnych technologii (ICT) nastąpił w prawie wszystkich dziedzinach życia społecznego i gospodarczego. Już 43 proc. z nas regularnie używa komputera, a 34 proc. przynajmniej raz w tygodniu surfuje w sieci.

Badaniem objęto gospodarstwa domowe z przynajmniej jedną osobą w wieku 16-74 lat oraz przedsiębiorstwa zatrudniające minimum dziesięciu pracowników (z sektora przemysłowego, budowniczego, handlowego, hotelarskiego, usługowego, turystycznego, łącznościowego, naukowego, kulturalnego i informatycznego).

KOMPUTER W CO DRUGIM DOMU

Okazało się, że z roku na rok przybywa gospodarstw domowych wyposażonych w komputery, telefony komórkowe oraz dostęp do Internetu. Rośnie też liczba Polaków posiadających szerokopasmowe łącze internetowe, co sprzyja intensywniejszemu wykorzystaniu globalnej sieci i różnorodnych usług, np. handlu elektronicznego.

W 2006 r. aż 45 proc. polskich rodzin i 93 proc. firm wyposażonych było w przynajmniej jeden komputer, a szerokopasmowy dostęp do Internetu zainstalowano w 1/5 mieszkań i prawie połowie przedsiębiorstw. Jeszcze w 2004 r. „za pan brat” z Internetem było jedynie 22 proc. z nas, obecnie odsetek ten wynosi 34 proc. Obsługi komputera nauczyło się natomiast już 43 proc. Polaków. Oznacza to zdecydowany wzrost ilości prywatnych użytkowników sieci i bardzo niewielki, jeśli chodzi o firmy i korporacje. Także ilość pracowników regularnie (czyli co najmniej raz w tygodniu) korzystających w pracy z komputerów nie zmieniła się od ponad dwóch lat i wciąż stanowi 38 proc. populacji.

Spośród 64 proc. gospodarstw domowych nie posiadających Internetu, większość tłumaczy ten fakt brakiem potrzeby korzystania z sieci (28 proc.) oraz względami ekonomicznymi (zbyt wysokie koszty sprzętu – 23 proc. i dostępu – 22 proc.). Niedostateczne umiejętności na pierwszym miejscu wymienia 12 proc. z nas, niechęć do Internetu 2 proc., a względy bezpieczeństwa niewiele ponad jeden proc. badanych.

ROZMAWIAMY I KUPUJEMY

Oprócz działalności zawodowej, najczęściej używamy Internetu do komunikowania się – wysyłania i odbierania e-maili, wymiany informacji przez tzw. komunikatory internetowe, czaty i fora dyskusyjne. Z tego rodzaju usług korzysta 34 proc. dorosłych Polaków. Co czwarta osoba poszukuje w Internecie informacji o towarach lub usługach, a co szósta pobiera z sieci gry, filmy i muzykę.

Ponad 12 proc. z nas kupuje przez Internet. W ciągu ostatnich dwóch lat udział ten wzrósł o siedem punktów procentowych. Łączna wartość zakupów sieciowych od maja 2005 r. do końca kwietnia 2006 r. wyniosła ponad 2,7 mld zł, a średnia wartość pojedynczego zamówienia to ok. 750 zł.

Także firmy coraz chętniej korzystają z elektronicznej formy nabywania towarów i usług. W 2004 r. stanowiły one 17 proc. całości, teraz już niemal 30 proc.

Coraz bardziej popularna staje się także sprzedaż internetowa. W 2006 r. już pięć proc. Polaków i co czternaste przedsiębiorstwo sprzedawało za pomocą sieci. Handel elektroniczny nadal pozostaje jednak domeną dużych przedsiębiorstw.

POLACY POTRAFIĄ

Z raportu GUS wynika, że systematycznie rosną umiejętności informatyczne Polaków. 44 proc. dorosłych mieszkańców naszego kraju potrafi kopiować i przenosić pliki, 30 proc. umie wysyłać e-maile z załącznikami, a 1/4 sprawnie korzysta z arkuszy kalkulacyjnych. Bardziej skomplikowane czynności pozostają jednak nadal domeną nielicznych – jedynie 8 proc. z nas jest w stanie stworzyć stronę internetową, a 5 proc. napisać jakiś program.

Pracownicy GUS zauważają, że korzystanie z ICT i zasobów światowej sieci komputerowej ściśle zależy od wysokości dochodów, przypadających na gospodarstwo domowe, wieku i poziomu wykształcenia oraz miejsca zamieszkania. Nowinki techniczne najbliższe są więc ludziom młodym (16-34 lata), posiadaczom wyższego wykształcenia oraz mieszkańcom dużych miast.

Najliczniejszą grupą użytkowników sieci i komputera są uczniowie (99 proc.) i studentci (97 proc.). Najgorzej radzą sobie z nimi natomiast osoby ubogie, emeryci, renciści i bezrobotni, w szczególności mieszkający na wsi. Jednak, jak podkreślają autorzy, także tu odnotowano istotny postęp. W ciągu trzech ostatnich lat liczba korzystających z Internetu mieszkańców wsi podwoiła się z 11 do 22 proc.

Wśród przedsiębiorstw liderami w wykorzystaniu ICT są firmy z branży informatycznej, sektora finansowego oraz prowadzące działalność filmową, radiową i telewizyjną. Zaznacza się też wyraźna przewaga firm dużych, zatrudniających co najmniej 250 pracowników.

PAP – Nauka w Polsce, Katarzyna Pawłowska, kol



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...