| Udostępnij

Wywiad: Łukasz Plutecki o POIG 8.1 i 8.2

Łukasz Plutecki - TMT.Workshop - 17 lutego 2010! - POIG 8.1 w 2010 rokuŁukasz Plutecki, współwłaściciel agencji interaktywnej NetArch, praktyk POIG 8.x, odpowiada na pytania redakcji BiznesNet.pl dotyczące korzystania z dofinansowania firm tworzących e-usługi. 17 lutego br. Łukasz będzie jednym z panelistów podczas TMT.Workshop, całodziennej imprezy poświęconej wnioskowaniu, rozliczaniu i zarządzaniu projektami w ramach POIG 8.1 oraz 8.2. Zapraszamy do lektury, dyskusji i udziału w warsztacie.

Łukasz w ostatnim czasie aktywnie uczestniczył w projektach realizowanych z funduszy UE POIG 8.1 oraz 8.2. Zrealizował dla klienta system B2B dofinansowany z POIG 8.2 – nabór I 2008. Współuczestniczył w realizacji serwisu branżowego www.elektroonline.pl dofinansowanego z POIG 8.1 – nabór I 2009. Obecnie uczestniczy w realizacji projektów dofinansowanych z POIG 8.1 oraz POIG 8.2 – runda I 2009. Pełnił rolę konsultanta dla klientów zainteresowanych otrzymaniem dotacji w ramach POIG 8.1 oraz 8.2 (runda I 2008, rundy I-III 2009). Więcej informacji na jego blogu pod adresem http://www.plutecki.net.

BiznesNet.pl: Łukasz, jak podsumowałbyś swoje dotychczasowe doświadczania związane z POIG 8.x?

Łukasz Plutecki: Ja mam jak najbardziej pozytywne doświadczenia z POIG. Dzięki programowi mamy okazję wdrożyć własny system B2B, który powinien wyróżnić nas na tle konkurencji. Zrealizowaliśmy także system sprzedażowy oraz serwis społecznościowy – oba projekty miały dość skromne budżety i mogę śmiało się pod nimi podpisać.

Z drugiej strony mam świadomość wszystkich wad i problemów. Wiem, że efektem dotacji mogą być serwisy internetowe które nigdy na siebie nie zarobią. Pamiętam, także zdjęcia kolejek przed RIF’ami z ostatniego naboru. Czytałem negatywne opinie osób które dotację otrzymały, redaktorów czy blogerów.

Gdybym miał coś poradzić, czy podsumować POIG 8.1 jednym zdaniem to powiedziałbym tak: jeśli masz dobry pomysł na serwis, produkt, usługę i możesz skorzystać z działania 8.1 to skorzystaj. Jeśli chcesz otrzymać dotację poniżej 100tys zł to się mocno zastanów czy naprawdę warto, bo biurokracja i czas który upłynie od momentu złożenia wniosku do otrzymania dotacji może być niewarty zachodu. Jeśli patrzysz na POIG 8.1 jako na szanse obłowienia się, łatwego wyciągnięcia dotacji i umycia rąk, to muszę Cie rozczarować. Szczególnie w perspektywie planowanych zmian to nie będzie droga do łatwej kasy.

BiznesNet.pl: A co z 8.2?

Łukasz Plutecki: POIG 8.2 to działanie kierowane do innych firm, kładące nacisk na usprawnianie procesów biznesowych. Konsultowałem wiele pomysłów i to są naprawdę systemy które praktycznie natychmiast po wdrożeniu wpływają na obniżenie kosztów operacyjnych lub zwiększenie możliwości produkcyjnych, czy sprzedażowych beneficjentów. Wystarczy popatrzeć na listę firm, które podpisały umowy, czy poszukać negatywnych opinii na temat tego działania (czy ktoś znalazł takie komentarze?).

BiznesNet.pl: Z czym kojarzą Ci się programy POIG 8.x ?

Łukasz Plutecki: Z ciężką pracą, czyli tym co tygryski lubią najbardziej :) To naprawdę setki godzin, obmyślania koncepcji, planowania, przygotowywania dokumentacji oraz realizacji systemów. Mam takie szczęście, iż żaden z realizowanych przez nas (w roli wykonawcy, konsultanta czy też własny) projektów nie był “bańką”, czy próbą wyciągnięcia kasy.

Projekty z którymi miałem i mam do czynienia to naprawdę sensowne pomysły, które mogą zaistnieć w polskim internecie (dotyczy 8.1), czy też zdecydowanie usprawnić procesy biznesowe (8.2). Żałuje, iż nie mogę przedstawić szczegółów dwóch realizowanych właśnie projektów dofinansowanych z działania 8.2, gdyż według mnie oba będą stanowiły istotne usprawnienie pracy firm, możliwe iż staną się także szansą na znaczącą poprawę pozycji konkurencyjnej wnioskodawców.
System sprzedażowy, który wykonaliśmy dla jednego z klientów, a który otrzymał dotację w pierwszym naborze w 2008 roku, zrealizował na koniec roku 2009 cele przedstawione we wniosku w 200%!

POIG kosztowało nas także sporo nerwów. O niektórych zmianach dowiadywaliśmy się na kilka dni przed rozpoczęciem naboru. Przygotowanie poprawek wymagało kilku nieprzespanych nocy, ale było warto.

Dość tego samochwalstwa :) Czekam z niecierpliwością na zakończenie realizacji kolejnych projektów dofinansowanych z POIG. Mam nadzieje, iż w ten sposób opinia publiczna przekona się, iż było warto. Ostatnio coraz częściej natrafiam na serwisy z logotypem POIG – np. www.stockwatch.pl, www.agito.pl, www.freshmail.pl, etc.).

Zdaje sobie sprawę, iż POIG to także wiele nieudanych projektów. Moje podejście jest jednak takie, aby powstał jeden Facebook zginąć musi kilka tysięcy projektów webowych. Innowacje kosztują i chwała, że ktoś wpadł na pomysł wspomagania firm innowacyjnych.

BiznesNet.pl: Co zmienią nowe kryteria oceny w ramach Działania 8.1 PO IG

Łukasz Plutecki: Temat rzeka :) W artykule na moim blogu poruszyłem dość szczegółowo kwestie związane z planowanymi zmianami. Będę starał się także na bieżąco śledzić i komentować planowane (i zaakceptowane) zmiany.

Co do najważniejszych zmian:

  • zmniejszenie intensywności dofinansowania do 70% dla osób powyżej 27 roku życia oraz 80% dla osób do 27 roku życia
  • zmniejszenie kwoty maksymalnej projektu do 700 tys zł
  • możliwość składania tylko 1 wniosku i tylko przez firmy posiadające NIP, REGON (wykluczenie spółek w organizacji)
  • konieczność wykazania, iż projekt będzie rentowny
  • wprowadzenie kryteriów fakultatywnych i mocny nacisk na ogólnopolski lub międzynarodowy charakter e-usługi
  • ograniczenie dotyczące konieczności poświadczenia, iż firma nie jest i przez 3 lata od zakończenia projektu nie będzie kontrolowana przez przedsiębiorcę działającego na rynku właściwym

Jaki wpływ będzie miała zmiana kryteriów? Na pewno działanie stało się mniej atrakcyjne (obniżenie wielkości maksymalnej projektu oraz intensywności wsparcia) – szczególnie dla większych firm, które traktowały POIG 8.1 jako świetny sposób dokapitalizowania firmy (wprowadzenia na rynek produktów – e-usług finansowanych przez UE). Z tej perspektywy więc zmiany mają sens.

Podoba mi się także fakt, iż wyeliminowane zostaną prawdopodobnie projekty o charakterze lokalnym (portale miast, niszowe serwisy, etc.). Eksperci do tej pory nie mieli mechanizmu pozwalającego na eliminacje projektów skrajnie nie rynkowych (jeśli projekt wyglądał dobrze na papierze, a można było domyślać się, iż nie powiedzie się tak w rzeczywistości, nie było wyjścia jak zgodzić się z papierem lub szukać innych uchybień – trochę na siłę).

Z tej perspektywy to iż punktowane będą e-usługi innowacyjne (które nie istnieją na rynku) oraz o zasięgu krajowym lub międzynarodowym, wydaje się mieć jak największy sens. Inna sprawa, iż sposób sformułowania tego kryterium jest dość ogólny. Nie jestem prawnikiem ale mam wrażenie, iż argumentację ekspertów będzie można łatwo podważyć w proteście. Co więcej nie jestem pewien czy Facebook, Google czy Nasza-klasa otrzymałaby dotacje. :)

Nie podoba mi się natomiast i nie rozumiem sensu ograniczania możliwości sprzedaży firmy. Przecież większość sensownych start up’ów wymagać będzie dofinansowania (szczególnie jeśli mają mieć znaczenie międzynarodowe). Czekam na interpretację tego punktu przez PARP… Idea jest szczytna – eliminacja firm tworzonych przez podstawione osoby (np. w celu uzyskania intensywności 80%) i sprzedaży zaraz po podpisaniu Umowy lub zakończeniu projektu, jednak przy okazji miecz dosięgnie także te projekty, które zostaną zauważone i pojawią się inwestorzy pragnący wspomóc rozwój projektu.

BiznesNet.pl: Czy warto korzystać ze wsparcia doradcy? W ramach wnioskowania, rozliczania, sytuacji kryzysowych?

Łukasz Plutecki: Wszystko zależy od tego jaką wiedzą dysponuje wnioskodawca. Cześć osób, które stara się otrzymać dotację to osoby, które pracowały w firmach doradczych lub w działach odpowiedzialnych za pozyskiwanie finansowania dużych firm. Dla takich osób uzyskanie dotacji i papierologia z tym związana to chleb powszedni. Pytanie dotyczy prawdopodobnie szerszej grupy ludzi – studentów, absolwentów, pracowników firm z branży IT (programistów, e-marketingowców, grafików, etc.), którzy mają pomysł na biznes. W takim wypadku zdecydowanie polecam skorzystanie z usługi doradcy (dodam, iż sam nie jestem doradcą piszącym wnioski – konsultuje jedynie strategie, pomagam stworzyć plan e-marketingowy, czy określić wielkość wskaźników).

Koszt usługi doradczej związanej z napisaniem i rozliczeniem kształtuje się następująco:

  • przygotowanie wniosku – 2000-3000zł
  • success fee – 3-5%
  • koszt rozliczenia etapu – 800-2000zł

Wszystko zależy od tego jaką firmę wybierzemy – doświadczenie, profil oraz aktualne obłożenie projektami. Słyszałem legendy o firmach, które biorą kilkadziesiąt tysięcy, czy proponują success fee na poziomie +10%. Ja osobiście nie spotkałem takich doradców i nie miałem problemu ze znalezieniem osoby z doświadczeniem i sensownymi stawkami. Inna sprawa, iż zawsze dobrze odrabiamy ‘pracę domową’. Doradca dostaje gotowy opis e-usług czy systemu B2B wraz z procesami, technologią, wyjaśnieniem na czym polega innowacyjność. Sami (z klientem) przygotowujemy także kosztorys oraz harmonogram projektu.

Wracając do pytania. W naszym przypadku skorzystaliśmy z pomocy zaprzyjaźnionego doradcy. Także w sytuacjach gdy zwracali i zwracają się do nas klienci czy zaprzyjaźnione firmy z prośbą o ocenę pomysłów (czy projekt odpowiada wytycznym programu), opracowanie strategii, planu e-marketingowego czy zakresu i harmonogramu projektu polecamy kontakt z doradcą.

Osobiście wolę skoncentrować się na meritum projektu, przygotować specyfikację, zaplanować projekt, niż tworzyć wniosek, pisać biznesplan, pisma przewodnie, czy wyjaśnienia. To wszystko zabiera sporo czasu, który mogę po prostu wykorzystać efektywniej. Każdy wnioskodawca powinien zadać sobie pytanie – ile mi to zajmie i czy ten czas jestem w stanie spędzić bardziej efektywnie.

Doradca jest drogi?  Jeśli nie stać Cię na zapłacenie doradcy 3000zł za napisanie wniosku plus success fee za osiągnięty wynik, to zastanów się dwa razy czy jesteś w stanie udźwignąć wkład własny i zapewnić płynność finansową projektu.

BiznesNet.pl: Ile trzeba mieć własnych pieniędzy?

Łukasz Plutecki: Najlepiej pokazać to na przykładzie projektu. Przedstawione wyliczenia zakładają, iż zostaną przyjęte nowe kryteria zgodnie ze stanem opisanym w artykule na moim blogu oraz:
+ beneficjentem jest osoba poniżej 27 roku życia – intensywność 80%
+ główne wydatki to praca własna teamu (brak konieczności odprowadzania VAT’u)
+ system jest tworzony przez 3 miesiące przez osoby zarabiające średnio 6000 brutto (brutto – koszt pracodawcy)
+ przez ostatnie 3 miesiące w realizacje zaangażowane są tylko 2 osoby
+ promocja to głównie e-marketing plus PR, buzz, etc – koszt w projekcie 6 m-cy po 3000zł + VAT

Wyliczenia - TMT.Workshop - POIG 8.1 i 8.2 w 2010 roku

Kliknij aby powiększyć!

Przykład przygotowałem na potrzeby tego wywiadu i jest to duże uproszczenie (brak kosztów biura, mediów, telefonów, sprzętu i oprogramowania itd. ale także brak przychód ze sprzedaży e-usług).

Ile pieniędzy jest potrzebne do zrealizowanie projektu? Przynajmniej 50%.

Niezbędna kwota będzie jeszcze większa w przypadku:

  • projektów 8.2 (intensywność 70% za wyjątkiem pracy)
  • projektów 8.1 dla osób powyżej 27 roku życia
  • projektów 8.1 z zakupem WNP obarczonych VAT’em (np. realizacja serwisu za 200 000zł)

Pamiętajmy, iż ilość własnych pieniędzy zależy także od odpowiedniego zaplanowania przebiegu rzeczowo finansowego projektu. Typowe błędy to rozpoczęcie projektu przed końcem oceny albo zaraz po ogłoszeniu oceny (minimum według mnie to 6 miesięcy od zakończenia naboru, w krótszym czasie PARP i instytucje wdrażające nie zdążą wyrobić się z oceną i przygotowaniem finansowania) czy rozpoczęcie zaraz przed końcem roku – beneficjent musi zwrócić część zaliczki i ubiegać się o ponowne przelanie pieniędzy w nowym roku lub musi wystąpić o zaliczkę po drugim etapie. Uważam, iż jedną z ważnych umiejętności konsultanta czy doradcy jest pomoc w zaplanowaniu harmonogramu w taki sposób aby zapewniał jak największą płynność.

BiznesNet.pl: Łukasz, zaliczkować, czy nie zaliczkować?

Łukasz Plutecki: Zdecydowanie zaliczkować tylko z głową. Co mam na myśli? Pamiętajmy, iż zaliczkowanie powoduje, iż otrzymujemy znaczną część pieniędzy na samym początku projektu. Zaliczkę można wydawać nie wnosząc wkładu własnego 20% (przedtem 15%) – np. otrzymujemy fakturę na pierwszy moduł serwisu na kwotę 50 tys zł + VAT i całe 50tys zł płacimy z zaliczki. Finansowanie wkładem własnym pojawia się znacznie później, ale już odczuwalne jako 40% a nie 20% (do tego dochodzi jeszcze niekwalifikowane 22% VAT). Nie jest to więc dar niebios, wygrana w Lotto itd.

Druga sprawa o której już pisałem – należy tak zaprojektować harmonogram, aby nie mieć problemu, iż zaliczkę otrzymujemy zaraz przed końcem roku. Warto także “pobawić” się tak harmonogramem projektu aby optymalnie zaplanować cash flow (ktoś może mieć możliwość krótkotrwałej pożyczki i zostawi sobie najwięcej wydatków na koniec projektu, ktoś inny będzie miał 100 tys zł i ani złotówki więcej).

Podsumowując – zaliczka to darmowe źródło pieniądza. Pieniądz kosztuje, więc zaliczka jest najlepszym z możliwych źródeł (bo darmowym). Należy jedynie pamiętać, iż jej użycie na początku sprawi, iż w późniejszych etapach refundacje będą mniejsze.

BiznesNet.pl: O czym należy pamiętać w kontaktach z PARP/RIF?

Łukasz Plutecki: O tym, iż w PARP’ie i RIF’ach pracują ludzie :) Szczególnie na początku ludzie Ci narażeni byli na znaczny stres, jak każdy team musieli się także dograć. Z każdym naborem pracują sprawniej i lepiej. Ja (ani żaden mi znany przypadek) nie spotkałem się z nieżyczliwością czy utrudnianiem pracy.

Należy jednocześnie pamiętać, iż urzędnicy to pracownicy budżetówki i pracują w określonych godzinach. Oczywiście zdarza się, iż ktoś zostanie dłużej ale generalnie to rzadkość. Przedsiębiorcy (szczególnie MSP) mają takie zboczenia – przyzwyczajenia, iż maile wysyła się w sobotę o 19, a odpowiedź uzyskują w niedziele o 9.30. ;) Na to nie liczmy – jeśli termin rozliczenia etapu mija 15. stycznia, to przygotujmy papiery i udajmy się do RIF’u 10. stycznia – tu wszyscy beneficjenci parskną szczerym śmiechem ;) .

Ostatnia ważna uwaga – wiele spraw można wyjaśnić czy przyspieszyć rozmową. My parokrotnie dowiedzieliśmy się o konieczności przygotowania dodatkowych dokumentów kilka dni wcześniej, dzięki temu iż nie czekaliśmy na faks lecz zadzwoniliśmy i zapytaliśmy czy z wnioskiem o płatność, rozliczeniem jest wszystko ok.

BiznesNet.pl: Dziękujemy za rozmowę.

Zgłoś swój udział – TMT.Workshop 17. lutego br. całkowicie poświęcony wnioskowaniu, rozliczaniu i zarządzaniu projektami w ramach POIG 8.1 oraz 8.2.

Dyskutuj na forum – opisz swoje doświadczenia z POIG 8.1 i 8.2, zadaj pytanie, udziel odpowiedzi :)


Dodaj komentarz do wywiadu z Łukaszem Pluteckim poniżej…


Tagi: , , , , , , ,


Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

2 Komentarzy dla “Wywiad: Łukasz Plutecki o POIG 8.1 i 8.2”

  1. [...] na temat planowanych zmian wyraziłem tutaj. Dwa tygodnie temu w BiznesNet pojawił się także wywiad, w którym opowiedziałem o moich doświadczeniach z POIG i przedstawiłem uproszczoną kalkulacje [...]

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Programu? Zarabiajmy.pl to przecież strona - wizytówka Pana Piotra, który jest niezależnym specjalistą od funduszy inwestycyjnych....