| Udostępnij

Wywiad: Małgorzata Widłak liczy na zmiany w 8.1

Małgorzata Widlak - TMT.Workshop - 17 lutego 2010! - POIG 8.1 i 8.2 w 2010 rokuMałgorzata Widłak, współwłaściciel portalu USPRO.pl, praktyk POIG 8.1, odpowiada na pytania redakcji BiznesNet.pl dotyczące jej doświadczeń z POIG 8.1. Już 17 lutego br. odbędzie się TMT.Workshop, całodzienna impreza poświęcona wnioskowaniu, rozliczaniu i zarządzaniu projektami w ramach POIG 8.1 oraz 8.2. Zapraszamy do lektury, dyskusji i udziału w warsztacie.

Małgorzata jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej, Akademii Ekonomicznej im.Oskara Langego i Wyższej Szkoły Bankowej. “Mam doświadczenia zawodowe zarówno w wielkich firmach (Motorola, PGNiG), więc myślałam, że wiem co to biurokracja” – mówi o sobie. Potem zaczęła rozwijać portal USPRO.pl oraz prowadzić bloga blog.uspro.pl, w którym dzieli się z czytelnikiem swoimi przemyśleniami.

BiznesNet.pl: Czym jest Twój portal – USPRO.pl?

Małgorzata Widłak: Na początku 2009 roku zapytaliśmy menedżerów odpowiedzialnych za zatrudnianie profesjonalistów, w jaki sposób tworzą zespół projektowy. Wypowiedzieli się jednoznacznie. 90% z nich zatrudnia ludzi, o których już wcześniej słyszeli, czyli ludzi o uznanej reputacji. Dodatkowo, 80% z nich polega na rekomendacji, więc zatrudnia ludzi z rozbudowaną siecią profesjonalnych znajomości. W jaki sposób inżynier, architekt czy specjalista od energetyki ma wybudować swoją reputację i sieć znajomości w sieci? Odpowiedzią jest portal USPRO.pl.

BiznesNet.pl: Dlaczego zdecydowałaś się na realizację Uspro.pl przy wsparciu z POIG 8.1? Czy bez tego wsparcia również realizowałabyś ten projekt?

Małgorzata Widłak: Nigdy nie rozważałam czy robiłabym projekt bez dofinansowania z 8.1 bo pomysł powstał akurat w tym samym czasie, kiedy miały ukazać się dokumenty do naboru wniosków. Od początku biznesplan analizowałam łącznie z dotacją. Określasz ryzyka i mając refundację na poziomie 85% (niemal wszystkie koszty netto są w projekcie kosztami kwalifikowanymi) łatwo zamknąć budżet. Błędem było z mojej strony założenie zbyt krótkich terminów zwrotu pieniędzy. Przyjęłam terminy podane w umowie plus miesiąc, a były dłuższe więc traciłam płynność.

BiznesNet.pl: Jakie to uczucie otrzymać przelew z PARPu w ostatniej chwili, ale jednak go otrzymać?

Małgorzata Widłak: Cieszyłam się. Wcześniej nerwy dały mi w kość, a na kilka dni przed upływem terminu złożyłam wniosek o przesunięcie terminu z powodu zwłoki w wypłacie refundacji i zaliczki. Następnego dnia przyszło faxem pismo z RIFu dlaczego składam wniosek na 7 dni przed końcem bez zachowania przepisowych 30 dni. Odpowiedź – bo wierzyłam w opowieści, że pieniądze już są, jutro wyjdą itd.

Wracając do pytania miałam nadzieję na furtkę w postaci przesunięcia terminu zakończenia projektu i tylko dlatego nie poszłam na żebry do przyjaciół. Ale im dziękuję za gotowość i deklaracje, to też bardzo ważne, że czułam ich wsparcie.

Błędem jest to, że procedura PARPu jest tajna i nie wiesz ile jeszcze osób musi przejrzeć twój papier, zaakceptować i puścić dalej. Ciągle słyszysz, że już wszystko jest ok a potem znów się okazuje, że jeszcze kierownik, księgowość , akcept, parafka itd. W niektórych działach pracownicy w ogóle nie odbierają połączeń z zewnątrz.

BiznesNet.pl: Jak można podsumować Twoje dotychczasowe doświadczenia z POIG 8.1?

Małgorzata Widłak: Moje kontakty z wrocławskim RIFem, a za jego pośrednictwem z PARPem trwają od września 2008r. Do tej pory nie rozumiem kto jaką rolę pełni w tym programie. Umowę mam z PARPem, ale kontaktuję się z RIFem, a RIF z PARPem. W RIFie znam już chyba wszystkich pracowników, pomijając kadrę kierowniczą. Nie ma jednej osoby, która pilotuje projekt. Jeżeli zaczynają się problemy z terminami, to winien jest PARP i pracownicy RIFu najczęściej nie mogą się dodzwonić do Warszawy, więc dzwoni sam beneficjent. Powstaje sytuacja, w której nagle zdajesz sobie sprawę, że pośrednik czyli RIF jest raczej utrudnieniem niż pomocą. I jak słyszę, że niepotrzebnie się denerwuję, bo przecież kiedyś w końcu aneks wróci i wypłacą refundację to rozumiem, że pracownik RIFu nie gra ze mną do jednej bramki. Tłumaczę im, że każdy miesiąc to dodatkowe odsetki od kredytu itd., ale to ich chyba nie interesuje. Mój wniosek o refundację sprawdzało co najmniej 7 osób. Spodziewałam się biurokracji, ale ta machina zaczyna pożerać swój ogon.

BiznesNet.pl: Dlaczego zdecydowałaś się opisywać swoje doświadczenia na blogu? Doradcy za wiedzę, którą posiadasz i przekazujesz, biorą czasem grube pieniądze.

Małgorzata Widłak: W mediach powstawał obraz 8.1 zupełnie inny od tego z jakim ja miałam do czynienia. Najlepszy dowód to ostatni szturm w Warszawie przy składaniu wniosków, masa ludzi, którzy uwierzyli w swoją szansę. Łatwo kogoś wpuścić w maliny, ale kiedy robią to instytucje państwowe i namawiają młodych ludzi do prowadzenia biznesu, brania kredytów – a później ociągają się z wypłatą pieniędzy, to nie jest to fair. Blog to próba pokazania całej ścieżki na konkretnym przykładzie. Nie było moją intencją odstraszanie ludzi od sięgania po dotacje a raczej urealnienie tych propagandowych haseł, którymi byliśmy zalewani w stylu “milion do wzięcia dla młodych ludzi”.

BiznesNet.pl: Zorganizowałaś we Wrocławiu spotkanie dotyczące 8.1? Jaki był jego cel?

Małgorzata Widłak: Spotkaliśmy się u nas w biurze aby pogadać jak beneficjent z beneficjentem. Myślałam o dwóch lub trzech godzinach. Wyszło sześć. A mogło być i  więcej, gdyby nie moje zmęczenie. Chciałam aby osoby, które rozpoczynają właśnie realizację projektów mogły zobaczyć jak prowadzić dokumentację, co i kiedy aneksować, jak przygotować rozliczenie aby nie składać uzupełnień. W Internecie można znaleźć informacje jak przygotować wniosek, a brak miejsc gdzie na wzorach można byłoby zobaczyć jak rozliczyć projekt.

Jeżeli ta wiedza, nie wiedzieć dlaczego tajemna, byłaby dostępna na stronach PARPu, wtedy to spotkanie nie byłoby potrzebne. Dlaczego do tej pory nie ma prostego schematu na stronach PARPu opisującego  zakup, np. aby kupić komputer musisz zebrać co najmniej 3 oferty, zapłacić przelewem z konta firmowego podając w tytule przelewu dokładny numer faktury i tytuł płatności, opisać fakturę, sporządzić kopię, opieczętować  każdą stronę kopii. Jeżeli było zamówienie, faktura proforma lub zaliczka to są to również istotne dokumenty, które dołącz do dokumentacji. I tak dalej, np. dla usługi musisz mieć protokół odbioru z datą najlepiej taką samą jak data sprzedaży na fakturze.

Dla kogoś z PARPu to jeden dzień pracy, a efekty będą z pewnością korzystne właśnie dla urzędników, bo wygenerują mniej pism związanych z uzupełnieniami i szybciej załatwią temat rozliczeń. Tymczasem zamiast ułatwiać dochodzą kolejne utrudnienia, bo w zakończonym projekcie wystarczyło, że kopie dokumentów podpisywała osoba upoważniona do reprezentacji, a teraz kopia musi mieć też drugi podpis – głównego księgowego. A mówimy o kilkuset stronach.

BiznesNet.pl: I jakie są wnioski ze spotkania?

Małgorzata Widłak: Ogólne wnioski – są duże różnice w interpretacjach przepisów i postawie urzędników w poszczególnych RIFach. Porównaliśmy doświadczenia z Warszawy, Śląska, Łodzi i Wrocławia. Więc jest niemal cała Polska potem długo nic i Wrocław. Podaję przykład: urzędnik w Łodzi sam wydrukował harmonogram rzeczowo- finansowy z wniosku i poprosił o sprawdzenie i podpisanie! W Łodzi umowę podpisuje się w sali konferencyjnej, a we Wrocławiu na stoliczku w korytarzu. Zresztą wszystko załatwia się przy tym 2-osobowym stoliczku…

Czuję się dziś świetnie, bo wśród wczorajszych uczestników spotkania nabrałam pewności, że nie tylko ja słabo rozumiem jak prawidłowo przygotowywać dokumentację do RIFu. To idiotyczne, bo nic się nie zmieniło w położeniu ja-RIF a mimo to mam lepsze samopoczucie. :)

Dwie firmy z Wrocławia dostały w ubiegłym tygodniu faxy z RIFu, że nie ma możliwości podpisania umowy 8.1 ze względu na zmiany wzoru umowy jaki szykuje PARP. Ja nie miałam takiej informacji, więc zadzwoniłam dziś do RIFu z pytaniem, kiedy mam podjechać aby podpisać umowę na nowy projekt. “No niestety, zaszły zmiany itd. itp. – nic nie wiemy, trzeba czekać”. Pytam: co mam robić – czy zatrudniać ludzi bo się niepokoją – to są naprawdę poważne tematy – na to urzędnik – “Oczywiście, że zatrudniać, proszę realizować projekt.”  Ale jeśli zacznę bez umowy, to stracę prawo do zaliczki przez kilka pierwszych miesięcy, zmieni to plan przepływów finansowych, konsekwencje dla banku itd. Połączenie  telefoniczne zostało zerwane, nie wiem czy z powodów technicznych czy moje emocje rozsadziły łącze, ale to chyba lepiej, bo moje myśli i słowa były niezbyt cenzuralne.

Czyli mam od kilku miesięcy przyznane dofinansowanie ale nie mam umowy. Mogę zacząć realizację ale wtedy nie dostanę zaliczki na 1 etap (tym samym zaliczka będzie nie tylko później ale kwota zaliczki będzie o wiele mniejsza). Mogę przesunąć datę rozpoczęcia, co już zrobiłam – miałam startować 1 grudnia 2009r. potem 1 stycznia 2010r. teraz 1 lutego. Mam już podpisaną umowę na najem biura, dogadanych pracowników – ale to wszystko nieważne, bo reguły gry ustala PARP i RIF.

Może PARP mógłby powiedzieć: Nowy wzór umowy będzie 30 stycznia, bo do 29 stycznia czekamy na decyzję coś tam, coś tam.

I okazuje się, że moja sytuacja wcale nie jest wyjątkowa, bo 2 inne osoby ze spotkania są w podobnej. Ale znam gorszą, bo kolega wczoraj opowiadał, że rozpoczął realizację projektu 15 lipca 2009 r. i etap kończy “pojutrze”, więc powinien złożyć wniosek z rozliczeniem, ale NIE MA PODPISANEJ UMOWY więc nie wie co robić….

W Łodzi już mają i umowę i wniosek o zaliczkę i wiedzą, że zaliczka w drodze. Chyba przeprowadzę się do Łodzi!

I jeszcze dobra wiadomość! Bardzo dobra! Wczoraj podpisaliśmy aneks do projektu USPRO, który jest już zakończony. Aneks był złożony 5 października 2009r. i dotyczył zmiany kategorii dotyczącej testów platformy USPRO. Podpisanie aneksu otwiera nam drogę do rozpatrywania złożonego przez nas rozliczenia pośredniego (początek września 2009r.)  i rozliczenia końcowego (2 grudnia).

BiznesNet.pl: Czego życzyłbyś sobie i innym wnioskodawcom od PARP/RIFów w 2010?

Małgorzata Widłak: Sobie i innym beneficjentom życzyłabym aby osoby zarządzające PO IG 8.1 nie mieszały ciągle w wymaganiach, kryteriach, interpretacjach. Każda zmiana pociąga za sobą szkolenia urzędników, aneksy, opóźnienia – czyli generuje koszty. Urzędnicy – im więcej wiedzy na temat rozliczania przekażecie nam, tym mniej będziecie mieli pracy przy obróbce dokumentów.

BiznesNet.pl: Dziękujemy za rozmowę.

Zgłoś swój udział – TMT.Workshop 17. lutego br. całkowicie poświęcony wnioskowaniu, rozliczaniu i zarządzaniu projektami w ramach POIG 8.1 oraz 8.2.

Dyskutuj na forum – opisz swoje doświadczenia z POIG 8.1 i 8.2, zadaj pytanie, udziel odpowiedzi :)

TMT.Workshop - 17 lutego 2010! - POIG 8.1 i 8.2 w 2010 roku

Dodaj komentarz do wywiadu poniżej…


Tagi: , , , , , ,


Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

1 Komentarz dla “Wywiad: Małgorzata Widłak liczy na zmiany w 8.1”

  1. Arkadiusz Wolski pisze:

    Małgosia na swoim blogu relacjonuje przebieg kontroli z RIF: http://blog.uspro.pl/?p=212

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....