| Udostępnij

Czy rynek domen posmakował kryzysu?

Specjaliści związani z rynkiem domen internetowych podsumowali miniony rok i wyznaczyli trendy na najbliższe 12 miesięcy. Czy w czasie, gdy firmy innych sektorów gospodarki borykały się z wychodzącym ze wszystkich stron świata kryzysem,  branża ta sprzedawała domeny tak dynamicznie jak w minionych latach, czy może także odczuła impas? Sytuację w na rynku przeanalizował Maciek Kurek z 2BE.PL- Grupa Adweb. Sprawdził, jak  firmy zajmujące się podobnie jak 2BE.PL m.in.  rejestracją domen, wspominają 2009 rok. O podsumowanie i prognozy na 2010 rok poproszeni zostali specjaliści z Giełda Domen Internetowych ParkDomen.pl, TelDomains.pl i DomDomen.pl. Oto, co powiedzieli:

Grzegorz Bujnowski, Giełda Domen Internetowych ParkDomen.pl
Z początkiem 2009 roku zaczął obowiązywać nowy cennik NASK, a wraz z nim niższa cena odnowienia domen (40 zł netto). Dla wielu obniżka zbyt mała, dla innych odpowiednia. Faktycznie niewiele ona zmieniła – nie wpłynęła na utrzymanie dynamiki przyrostu wolumenu domen i sprawiła, że nadal odnowienie naszej domeny krajowej jest relatywnie drogie.

Dynamika wzrostu ilości domen w roku 2009 spadła i zakończyliśmy go na poziomie około 1,6 mln. adresów. Przyczyn można doszukiwać się w działaniach najważniejszych graczy na rynku. Nie kusili już tak często promocjami domen za grosze i nie zmienili swoich cenników odnowień, pomimo obniżki NASK. Czy i jaki wpływ na rynek domen miał tzw. kryzys, trudno ocenić, ale z pewnością nie był obojętny.

Dla rynku wtórnego miniony rok był również bardzo ciekawy. W Polsce odbyły się dwa warte odnotowania spotkania branżowe. Pierwsze z nich to Future Business Trends In Domain Industry, zorganizowane przez NASK. Drugie to kontynuacja udanego przedsięwzięcia z 2008 roku czyli MeetDomainers, zorganizowanego przez Agnieszkę i Daniela Dryzek. Obydwa spotkania pokazały drzemiący potencjał tego rynku. Uświadomiły również to, jak wiele pracy czeka nas na polu budowania wizerunku branży i świadomości klientów końcowych. Wartym odnotowania jest fakt wejścia na rynek wtórny domen przez firmę NetArt. Firma z takim potencjałem z czasem może stać się ważnym graczem, a przy okazji wpłynie na zwiększenie zainteresowania klientów końcowych domenami z rynku wtórnego. Dla inwestorów domenowych nie był to łatwy rok i ogólna sytuacja w gospodarce odcisnęła swoje piętno. Teraz może być tylko lepiej.

Dla NASK, będącej głównym regulatorem rynku, 2009 był rokiem niespodziewanej zmiany na stanowisku dyrektora. Zmieniono również zasady uczestnictwa w programie partnerskim, niestety na niekorzyść serwisów przechwytujących domeny (tj. ParkDomen.pl, Dropped.pl czy PPD.pl). Wprowadzono opłaty za samą próbę przechwycenia, co można porównać do sytuacji, w której Telekomunikacja Polska chciałaby pobierać opłaty za samą próbę nawiązania połączenia, nawet jeśli wybrany numer jest zajęty.

Mateusz Markiewicz, serwis TelDomains.pl
Rok 2009 przyniósł nam nowe rozszerzenia i miliony rejestracji. Co pewien czas pojawiają się kolejne domeny globalne, narodowe, sponsorowane. Jednak za każdym razem mamy do czynienia wyłącznie z tą samą ideą i standardowymi funkcjami.

W marcu, gdy powszechnie dostępna stała się domena .tel, znalazł się nowy sposób na wykorzystywanie potencjału systemu DNS. Pojawienie się domeny oferowanej jako gotowa do użycia strona internetowa, przy wykorzystaniu wielu interesujących możliwości DNS, to z pewnością wyjątkowe wydarzenie, dzięki któremu pojęcia komunikacji i zaistnienia w internecie nabrały nowych znaczeń. Teraz także świat domen zaczyna stwarzać coraz lepsze możliwości, by łatwiej kreować swój wizerunek w sieci – indywidualny i biznesowy.

W roku 2010 z pewnością nie zabraknie dyskusji dotyczących nowych rozszerzeń i przyszłości DNS. To właśnie teraz podejmowane są działania, które mają ukierunkować jego możliwości. Jestem przekonany, że odejście od wykorzystywania wyłącznie podstawowych funkcji domen, czego przykładem jest również domena .tel, to tylko kwestia czasu.

W kwestii oczekiwań w stosunku do tego roku, mam nadzieję, iż przyniesie on właściwe decyzje dla polityki nowych rozszerzeń, uwzględniające faktyczne zapotrzebowanie na domeny i skutki ciągłego zwiększania się liczby zapytań dotyczących poszerzenia systemu DNS.

Bartłomiej Usydus, inwestor domenowy, DomDomen.pl
Rok 2009 z punktu widzenia inwestora domenowego był i zły i dobry. Zły dlatego, że firmy w obliczu kryzysu postanowiły oszczędzać i okroiły wydatki na marketing, a co za tym idzie na internet i dobre domeny. Spowodowało to spadki cen na rynku wtórnym, zmniejszoną ilość transakcji oraz pewne zwątpienie w sensowność domenowego biznesu wśród części domainerów. Plusem wspomnianej sytuacji był fakt, że praktycznie przez cały rok można było kupić ciekawe domeny w atrakcyjnych cenach. Przykładem są sprzedaże na aukcji zorganizowanej w trakcie MeetDomainers w Warszawie.

Kolejnym korzystnym wydarzeniem, a w zasadzie całą sekwencją zdarzeń, było zainteresowanie rynkiem wtórnym domen ze strony głównych rejestratorów (uruchomienie giełdy przez NetArt) oraz samej NASK. Wejście dużych, znanych graczy z pokaźnymi budżetami reklamowymi pozwala dotrzeć z informacją o możliwości zakupu domen na rynku wtórnym do każdego zakątka polskiej sieci. Być może „patronat” NASK pomoże zmienić negatywne nastawienie ludzi i firm do domainingu. Czekamy na dalsze działania NASK, rozwój giełdy NetArt oraz odpowiedź ze strony firm Home.pl i AZ.pl.

Jest szansa na to, że rok 2010 przyniesie istotne zmiany na rynku domen. Firmy ciągle będą „lizać rany” po kryzysie i ostrożnie wydawać każdą złotówkę. Transakcje miedzy domainerami (choć liczne) nie są w stanie samodzielnie ożywić rynku, ale liczę, że działania NASK i dużych rejestratorów pozwolą rozwinąć się rynkowi wtórnemu i powoli gonić rynek niemiecki. Do tego potrzebny jest także pewien zastrzyk finansowy ze strony firm i instytucji finansowych, które być może już w tym roku zauważą, że domeny można traktować jako dobro inwestycyjne.

Źródło: „Rok 2009 w świecie domen internetowych” Maciek Kurek, 2BE.PL – Grupa Adweb


Tagi: , , , , , , , , , , , , , ,


Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...

Rejestracja domen » Profesjonalny hosting teraz 90% taniej!

» Aktywując wybrany pakiet hostingowy w 2BE.pl na cały rok zapłacisz aż 90% mniej! To nie wszystko! Do każdego pakietu dodajemy zestaw bonusów, ułatwiających start strony w sieci. Zobacz listę. Pakiet Żółty = 25 zł netto Pakiet Czerwony = 55 zł netto I oczywiście 14-dniowy okres testowy całkowicie za darmo! Szczegóły oferty na naszej stronie internetowej. http://2be.pl/promocje/aktualne-promocje/hosting-90-taniej/...

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Swoją drogą, sprostowanie było, a opinii nie. Tak więc - bardzo profesjonalny facet, dobrze doradza moim zdaniem, zadowolenie 100%....

Opinie, komentarze i dyskusja pączkująca » Zarabiajmy.pl--korzystał ktoś?

» Programu? Zarabiajmy.pl to przecież strona - wizytówka Pana Piotra, który jest niezależnym specjalistą od funduszy inwestycyjnych....