| Udostępnij

HOLON T4T – Training for Trainers

Sukcesja zakończona sukcesem – w jaki sposób bezkonfliktowo przekazać władzę młodszemu pokoleniu? Wykorzystanie rozwiązań projektu „HOLON T4T – Training for Trainers”

Sukcesja w firmach, czyli przejęcie sterów zarządzania firmą przez młodszych członków rodziny oraz zaangażowanie rodziny w biznes stanowi jedno z głównych kryteriów pozwalających na uznanie przedsiębiorstwa za rodzinne. Przekazywane z pokolenia na pokolenie, z wieloletnią tradycją – właśnie takie firmy cieszą się największym zaufaniem na rynku.

Doświadczenie pokazuje, że sprawne przeprowadzenie sukcesji wymaga od obu stron odpowiednich umiejętności rozwiązywania konfliktów, negocjacji oraz znajomości ludzkiej psychiki.

Aby wesprzeć małe i średnie przedsiębiorstwa – między innymi w zakresie sukcesji – w projekcie „HOLON T4T – Training for Trainers” wypracowano narzędzie edukacyjne wykorzystujące nowoczesne technologie w procesie nauczania (tzw. e-learning). Projekt HOLON T4T jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”. Szkolenie składa się z dwóch elementów: kursu e-learning dostępnego na płytce CD oraz tradycyjnego szkolenia na żywo prowadzonego przez trenerów.

Partnerzy projektu

W projekcie bierze udział trzech partnerów:

  • Instytut Alicantino de la Familia (Alicante/Hiszpania), mający wieloletnie doświadczenie z zakresu rozwiązywania konfliktów w firmach rodzinnych,
  • IDEA! Management Consulting (www.idea-mc.pl) polska firma doradcza i szkoleniowa, aktywna na polskim rynku od 1995 roku.
  • Firma doradcza Noema – CMI Oy (Finlandia), mająca ogromne doświadczenie w doradztwie biznesowym na bardzo konkurencyjnym rynku fińskim.

Grupy odbiorców projektu HOLON T4T

Projekt edukacyjny HOLON T4T skierowany jest do dwóch grup odbiorców. Po pierwsze, do wybranej grupy trenerów biznesu w Polsce i Finlandii, którzy dzięki umiejętnościom nabytym w trakcie projektu dowiedzieli, jak stosować metodykę e-learningu oraz poszerzyli swoją wiedzę na temat rozwiązywania konfliktów o specyfikę zarządzania konfliktami w firmach rodzinnych. Po drugie, do właścicieli i pracowników małych i średnich firm rodzinnych. I to oni są oczywiście naszym głównym odbiorcą projektu HOLON T4T.

Sukcesja po Polsku

Pokolenie zarządzające firmą przechodząc na emeryturę ma do dyspozycji wiele możliwości przekazania sterów w firmie – sprzedaż, połączenie z inną firmą, wyznaczenie następcy spoza rodziny. Jednak najczęściej podejmowaną decyzją, która pozwala zachować tradycje rodzinne w firmie jest przekazanie jej kolejnemu pokoleniu. Sukcesja jest jednym ze sposobów na przedłużenie istnienia i funkcjonowania firmy rodzinnej na rynku, ale i jednym z rozwiązań usystematyzowania relacji wewnątrz rodzinnego biznesu. Niestety bywa i tak, że przekazanie firmy w ręce krewnych może rodzić specyficzne dla takiej sytuacji spory.

Badania firm rodzinnych wskazują, że wielopokoleniowość w polskich firmach rodzinnych zaczyna być coraz bardziej widoczna. W tej chwili ok. 15% przedsiębiorstw jest prowadzonych przez drugie pokolenie, ale w ponad 90% podmiotów gospodarczych mimo przekazania władzy pierwsze pokolenie nadal pozostaje aktywne zawodowo.

Różnice międzypokoleniowe w zarządzaniu

Jeśli rodzice i dzieci pracują razem, często ujawniają się różnice w poglądach, co do prowadzenia firmy. Założyciele przedsiębiorstw najczęściej wykazują się większym konserwatyzmem w zarządzaniu. Częściej niż następcy twierdzą, że inwestycje należy prowadzić w oparciu o własny kapitał, że firma powinna się rozwijać według zasady małych kroków, najlepiej zgodnie ze starymi, sprawdzonymi wzorcami. Podchodzą z rezerwą do innowacyjności, e-marketingu, modernizacji urządzeń itp. Ponad połowa przedsiębiorstw rodzinnych deklaruje, że przyczyną wewnętrznych konfliktów jest właśnie posiadanie odmiennych opinii odnośnie zarządzania firmą.

Rozwiązaniem międzypokoleniowych konfliktów pomiędzy członkami rodzin, pracującymi jednocześni we wspólnym przedsiębiorstwie może być sukcesja. Idealna jej forma to przekazanie pełni praw i obowiązków następcy, i odstąpienie od roszczeń do udziału w procesach decyzyjnych. Zaletami przekazania przedsiębiorstwa rodzinnego młodszemu pokoleniu może okazać się odświeżenie wizerunku, poszerzenie kanałów dotarcia do klientów o nowe media, optymizm i zapał.

Jednak na poszczególnych etapach przekazywania firmy pojawiają się konflikty. Najbardziej burzliwy może okazać się etap selekcji, która polega na wyborze spośród kandydatów na następców właściwej osoby. Szczególnie, gdy więcej członków rodziny jest zaangażowanych w biznes. Kolejny punkt procesu, trudny zwłaszcza dla właściciela, który przekazuje firmę w nowe ręce jest sukcesja właściwa, czyli przekazanie pełni władzy sukcesorowi i jednoczesne wycofanie się ze swojej roli. Sytuacją, która rodzi kolejne konflikty, jest strategia firmy po sukcesji oraz zdobycie autorytetu wśród pracowników przez nowego lidera. Przemyślane przeprowadzenie wszystkich etapów z wiedzą na temat potencjalnych przyczyn sporów oraz sposobów ich rozwiązywania zwiększa gwarancję sukcesu.

W jaki sposób skorzystać ze szkoleń w ramach projektu HOLON T4T?

Firma może skorzystać jedynie z kursu e-learning, ale oczywiście zachęcamy, by zamówić pełną usługę, czyli połączenie kursu e-learning ze szkoleniem tradycyjnym. Najbardziej efektywne jest szkolenie dwudniowe. W trakcie szkolenia uczestnicy dostają dużą porcję wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania, motywacji, rozwiązywania konfliktów oraz sukcesji. Ponadto uczą się stosować narzędzia, dzięki którym mogą diagnozować i rozwiązać firmowe problemy oraz zapobiegać konfliktom.

Anna Szmigiel – Menedżer Projektu Holon T4T, konsultant w firmie IDEA! Management Consulting

Artur Bartosiński – Ekspert w projekcie Holon T4T, trener biznesu

Zobacz więcej na stronie: Holon T4T

Artykuł sponsorowany



Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...

Praktyka e-biznesu » Reklama w Internecie, strona www lub e-sklep za darmo!!!

» Myslę, że dodanie firmy do katalogu wystarczy...

Marketing i reklama » Obniżamy ceny na popularne domeny

» Na Świętaobniżamy ceny rejestracji najpopularniejszych adresów. Domeny .EU oraz .PL kosztują teraz tylko 6,90 zł netto. Domeny w niskiej cenie można rejestrować zarówno będąc osobą prywatną, jak i przedsiębiorcą. Nie obowiązuje limit liczby rejestracji, a każdy klient może skorzystać z bonusów: bezpłatnego konta hostingowego Free kuponu FreshMail umożliwiającego wysyłkę mailingu do 10 000 odbiorców rabatu na program antywirusowy G Data Rejestrując domenę wraz z kontem hostingowym FREE po roku zapłacisz tylko za odnowienie domeny. Za przedłużenie konta hostingowego nie zapłacisz nic. Promocja trwa aż do 6 stycznia 2016 roku. Dodatkowe informacje i regulamin są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Promocje. http://2be.pl/miko...