| Udostępnij

Media w ręce ludu! Nieprzyjemne konsekwencje dla biznesu

Nieporadność dużych biznesów w zarządzaniu atmosferą wokół swojej oferty jest zjawiskiem, do którego powinniśmy się przyzwyczaić. Permanentne oburzenie i generowanie kolejnych kryzysów przez konsumentów dla dostawców usługi jest modne. Zarządzanie reklamacjami nie wystarcza, aby unikać kryzysów, bo nie wszyscy klienci kierują swoje niezadowolenie do działów Obsługi Klientów. Część Oburzonych jako słuchaczy woli media – najpierw społecznościowe, a potem głównego nurtu. Biznes uczy się wolno, ale dostawcy narzędzi zarządzania Customer Experience inwestują już setki milionów dolarów w podział tego globalnego rynku. Właśnie na ten temat będziemy rozmawiać podczas konferencji TMT.Customer Experience’13 już 13.czerwca 2013 roku w Warszawie.

Był taki czas, kiedy nieludzkie korporacje pchały produkt w kanał sprzedaży detalicznej dopychając tam z drugiej strony konsumenta reklamą telewizyjną, czy prasową. Konsument w tych zamierzchłym czasach nie miał zbyt wiele do powiedzenia, poza możliwością podjęcia decyzji o zakupie i dalszego życia z tą decyzją. Ewentualnie zakupu innego produktu i dalszego z nim życia.

Trudno nie zauważyć, że obecnie konsument ma sporo większą wiedzę o rynku, możliwość porównywania produktów, wyszukiwania informacji, a nawet opinii o nich. Potem następuje decyzja o zakupie lub jej brak. Następnie bywa, że konsument zechce podzielić się swoimi wrażeniami lub opiniami z innymi potencjalnymi nabywcami, znajomymi na Facebook, czy Twitter.

Czasem dyskusja i publiczne zainteresowanie sprawą rośnie do skali, gdy zaczyna być zauważalne przez korporacyjne działy PR, czy marketingu. Pada słowo “sytuacja”, które w razie dalszej eskalacji zastępowane jest słowem “kryzys”. Kryzysem się zarządza, ale zwykle traktuje jako incydent – niepowtarzalny, odosobniony, do zarządzenia, zakopania i zapomnienia.

Jednak dostęp do masowych kanałów komunikacji, dających opiniotwórczość pojedynczym konsumentom i sposobność do wchodzenia w zwarcie z działami PR, rozbudzają u konsumentów coraz większe poczucie siły, a przez to oczekiwania. Nigdy dotąd klienci nie byli tak chętni do zmiany dostawcy usługi na postawie choćby jednego negatywnego doświadczenia, a potem opowiadania o tym doświadczeniu jak największej licznie osób – w odwecie za zepsucie samopoczucia i stratę czasu. Oburzenie staje się modne.

Ale korporacje, a nawet średniej wielkości biznesy uczą się bardzo wolno.

Company-vs-Consumer-Power-Voice-Choice

Dopiero gdy kryzys – większy lub mniejszy – staje się powtarzalny, a nawet permanentny, nadchodzi konkluzja, że być może dział PR interweniujący w pojedynczych sprawach w dziale Produktu, czy Obsługi Klienta, po uzyskaniu informacji z monitoringu prasy, która dowiedziała się o sprawie z Facebooka… interweniuje o wiele za późno. Być może niezbędna jest procedura wczesnego wykrywania negatywnych opinii i niezadowolenia klientów, aby odpowiednio wcześnie rozwiązywać poszczególne sprawy zapisywane jako reklamacje w systemie obsługi klienta (CRM).

Refleksję tegoil_fullxfull.228612064 rodzaju potęguje wrażenie, że Oburzeni są wszędzie, że są coraz głośniejsi, a skala konsumenckiego niezadowolenia bywa bardzo szkodliwa dla biznesu. Czasem trudno te straty dokładnie wycenić, ale na pewno bywają na tyle dotkliwe, że warto im zapobiegać. Przed internetowymi memami trudno się bronić, gdy już powstaną i rozpropagują.

Skoro w hiperkonkurencyjnej gospodarce, określanej czasem jako Experience Economy, biznesy oferują bardzo zbliżone produkty, a konkurują coraz częściej pozostawianymi po sobie wrażeniami i emocjami, to klimat wokół oferty jest kluczem do sukcesu.

Dlatego na pytanie “ale co działy PR mają z wspólnego z Customer Experience, skoro za produkt czy usługę odpowiada Obsługa Klienta” należy odpowiedzieć dwuczęściowo:

  1. nie wszystkich klientów satysfakcjonuje tempo czy sposób rozwiązania ich reklamacji przez Obsługę Klienta
  2. nie wszyscy klienci fatygują się, aby skontaktować z Obsługą Klienta, bo zdecydowali się zmienić dostawcę

Część klientów przechodzi prosto do fazy Oburzenia i daje upust swojej frustracji pisząc o sprawie w mediach społecznościowych. Czasem celem tych działań jest nie tylko załatwienie sprawy, co zaszkodzenie, odwet na dostawcy usługi. Nic dziwnego, że biznesy zaczynają traktować klientów nie tylko jako źródło przychodu, ale też źródło ryzyka. Mówi się nawet w o technikach przeciwdziałania powstaniom oburzonych klientów (counter-insurgency).

Zarządzanie Customer Experience (CXM) staje się wyzwaniem wymagającym wczesnego wykrywania źródeł potencjalnego kryzysu, identyfikacji problemu, wczesnej, indywidualnej komunikacji, a czasem udziału w publicznej grze rozpoczętej przez oburzonych konsumentów, aby wyciągnąć wnioski na przyszłość i być może udoskonalić procesy. Poradzenie sobie z takimi wyzwaniami jest łatwiejsze dzięki odpowiednim narzędziom.

Rozwój takich narzędzi automatyzujących i usprawniających zarządzanie Customer Experience nazywany jest czasem wyścigiem zbrojeń, zbrojeń w narzędzia Social CRM.

Właśnie na ten temat będziemy rozmawiać podczas konferencji TMT.Customer Experience’13 już 13.czerwca 2013 roku w Warszawie. Zapraszamy!

Acquisition-Infographic-V3-11

Artykuł zaczerpnięty z blog.outbox.pl dzięki uprzejmości Outbox


Tagi: , , , , , , ,


Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

4 Komentarzy dla “Media w ręce ludu! Nieprzyjemne konsekwencje dla biznesu”

  1. Bardzo ciekawy artykuł, nowoczesny, posiadający świeże spojrzenie na sprawy biznesu, mówiący o tym jak jest a nie tak jak powinno się mówić. Jeden z lepszych jakie czytałem

  2. Zgadzam się z przedmówcą. Faktem jest też, że konsument ma coraz większą wiedzę coraz mniej ufa firmom, jednocześnie stając się coraz bardziej ostrożnym.

  3. Ada pisze:

    Zobacz najnowsze nasze wykonania meble metalowe http://jfm-furniture.pl/meble-metalowe

  4. Asia445 pisze:

    opiekunka Niemcy http://betreuerin.com.pl sprawdzona agencja z wieloma latami doświadczeniem

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Działalność gospodarcza » Biuro Rachunkowe KAWECCY Będzin. Sosnowiec. Dąbrowa Górnicza

» NOWA SIEDZIBA FIRMY !!! Z ogromną radością informujemy, że możemy zaprosić Państwa do naszej nowej siedziby biura rachunkowego, które mieści się przy ul. Wolności 109 w Będzinie. Serdecznie Zapraszamy. Kaweccy s.c. ul. Wolności 109 42-506 Będzin woj. śląskie tel. 509050305, 505100668. http://www.kaweccygroup.pl...

Prowadzenie firmy » Praca z systemem CRM - doświadczenia

» Chętnie wymienię się doświadczeniami w temacie pracy na systemie Berberis. Jakie są wasze doświadczenia i co ciekawego udało się wam z tego systemu wyciągnąć? Na co należy szczególnie zwracać uwagę, żeby mieć tego efekty?...

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...

Najskuteczniejsze formy reklamy » Konkurs Złota Dwudziestka

» Ruszył konkurs, którego celem jest wyłonienie 20 polskich producentów dóbr konsumpcyjnych, posiadających blogi firmowe, na których prezentowane są walory produktów. Pierwsza eliminacja już za nami: https://bruxer.wordpress.com/najlepsze-blogi-producentow/ Teraz zachęcamy wszystkich do współpracy w przygotowaniu kolejnej eliminacji. Jacy producenci ze swoimi blogami powinni być jeszcze uwzględnieni? Szukamy tych z najlepszymi blogami. Zachęcamy też do dyskusji nad kryteriami oceny, które w istocie dopiero są tworzone. (Brux) brux@post.com...