| Udostępnij

Skróty w IT: BCP – co to właściwie jest?

Dużą popularnością cieszą się w dzisiejszych czasach różnego rodzaju skróty. Spotykamy ich w życiu codziennym na tyle dużo, że w zasadzie zapominamy co się pod nimi kryje, używając formy skróconej do opisu danego zjawiska czy faktu: korzystamy ze smartfonów, ubezpieczamy się w ZUSie (nie tylko, jeśli mamy wystarczająco wysokie IQ i odpowiednie zasoby na ROR), pracujemy w IT jako CIO, AM czy CCIE, po pracy relaksujemy się przy TV lub PS.  Na gruncie typowo zawodowym również spotykamy się z nimi na co dzień.   – Skrótem, który w ciągu ostatnich lat mocno zyskuje na popularności jest BCP. I o nim dziś kilka słów.

Istota i znaczenie BCP

BCP to skrót, bez którego trudno obejść się każdej szanującej się firmie. Trzy litery, a pod nimi mocny przekaz – Business Continuity Planning. Pod tym terminem kryją się wszelkie działania, mające na celu umożliwienie wznowienia działalności operacyjnej przedsiębiorstwa (jego kluczowych procesów) w przypadku wystąpienia katastrofy takiej jak powódź, pożar, katastrofa budowlana, itp.

Wznowienie działalności jest tu rozumiane jako zapewnienie dostępu do systemów, miejsc pracy i narzędzi komunikacji pracownikom w taki sposób, który umożliwi zwyczajowe wykonywanie przez nich obowiązków zawodowych.

Skąd wzięły się potrzeby firm w tym zakresie? Generalnie z kalkulacji, z których wynika, że koszty przestoju w przypadku katastrofy uniemożliwiającej korzystanie z biur podstawowych są wyższe niż suma kosztów poświęconych na wdrożenie i utrzymanie BCP. Jeśli dodamy do tego zalecenia audytorów, którzy bardzo często zwracają uwagę na ten aspekt, kwestie wiarygodności w oczach Klientów i akcjonariuszy oraz faktyczne ryzyko tego typu zdarzenia odpowiedź jest oczywista.

BCP w praktyce

A jak to wygląda w praktyce? Prawidłowa i prawdziwa odpowiedź brzmi – różnie. Większość firm nie bierze pod uwagę tego typu niebezpieczeństw, zdając się na przychylność losu i licząc na to, że unikną takich zdarzeń. Są firmy, które bardzo mocno dbają o zabezpieczenie swojej ciągłości działania jedynie od strony formalnej, przygotowując różnego rodzaju procedury oraz dokumenty dla akcjonariuszy i audytorów mające zapewnić ich, że wszystko w razie katastrofy będzie pod kontrolą. Są i takie, które przywiązują ogromną wagę do sprawdzenia tego w praktyce, mając wybrane biura zapasowe i decydując się na cykliczne oraz niezapowiedziane testy kilka razy w roku.

Mówiąc ogólnie każda grupa ma swoje racje, a bardzo wiele zależy od branży w której się poruszają. Średniemu producentowi może nie być potrzebna procedura zachowania ciągłości działania biura, bo jeśli coś stanie się z jego produkcją nie ma potrzeby zapewnienia możliwości pracy całej administracji. Podobnie z innymi firmami z branż produkcyjnych bądź handlowych, gdzie najlepszą opcją z możliwych dla zabezpieczenia biznesu może być zwykłe wykupienie ubezpieczenia.

BCP – dla kogo niezbędne

Inaczej rzecz się ma w przypadku instytucji żyjących z pracy – określmy to w ten sposób, choć kryją się pod tym oczywiście również różnego rodzaju dokumenty i instrumenty, np. finansowe – umysłowej, w których każdy dzień, a często każda godzina w dostarczeniu usług powoduje wymierne straty finansowe lub konieczność skompensowania strat Klientów, które ci z kolei ponieśli w wyniku niedotrzymania przez nas umownych terminów.

Pod tym kryją się wszelkiego rodzaju firmy z szeroko rozumianej branży finansowej, ubezpieczeniowej, usług serwisowych, różnego typu rozliczeń. Dodatkowo jak wiadomo Polska staje się również miejscem w którym szczególnie chętnie lokują swoje centra usług wspólnych duże  korporacje międzynarodowe. Wg stanu na dziś to ponad 100 tys. pracowników, zatrudnionych w kilkuset firmach. Te grupy szczególnie muszą dbać o to, by dla swoich Klientów, wewnętrznych i zewnętrznych, zapewnić ciągłość świadczenia usług.

Dla tego typu firm ważne jest, by nie tylko mieć zapewnione procedury na wypadek zaistnienia zdarzenia uniemożliwiającego korzystanie z własnej infrastruktury, ale – przede wszystkim – pewność, że pod tymi procedurami kryją się rzeczywiste zabezpieczenia, najlepiej powierzone specjalizującej się w tym firmie. SLA (kolejny skrót określający oczywiście parametry reakcji serwisowych) powinno być dopasowane do własnych potrzeb, gdyż często każda godzina jego wydłużenia może przełożyć się na istotnie niższe opłaty za usługę. Często rozważaną opcją jest stopniowe uruchamianie ośrodka dla kolejnych partii pracowników, co z reguły bywa rozsądnym kompromisem pomiędzy własnymi potrzebami a ceną.

BCP a DRC

Celowo skupiam się na zapewnieniu ciągłości możliwości pracy a nie wyłącznie ciągłości dostępu do danych, i nieco z boku stawiam tutaj usługi zapasowego centrum danych. Usługi tego typu są często częścią projektów BCP, ale jeszcze częściej stanowią niezależne projekty typu DRC (i znów popularny skrót) – Disaster Recovery Center, czyli ośrodka przetwarzania danych dla krytycznych systemów Klienta, i nie obejmują swym zakresem zapewnienia miejsca i infrastruktury IT dla potrzeb zachowania ciągłości pracy ludzkiej.

BCP z zewnętrznym dostawcą

Wdrożenie BCP może opierać się, jeśli firma dysponuje odpowiednią dywersyfikacją powierzchni, na własnych lokalizacjach, pomiędzy które rozłożona jest odpowiedzialność za zapewnienie zasobów umożliwiających przyjęcie pracowników z innych oddziałów. By nie wchodzić w zbytnie szczegóły warto tylko zaznaczyć, że odległości powinny być na tyle duże, by w razie katastrofy w jednej lokalizacji była pewność, że druga będzie nienaruszona, i na tyle małe, by kwestie alokacji pracowników nie stanowiły barier trudnych do pokonania.

Comarch dla swoich Klientów zapewnia zarówno kompleksową pomoc w przygotowaniu procedur na wypadek zdarzeń losowych, jak również zapewnia powierzchnie biurowe wraz z pełną infrastrukturą teletechniczną w tych wszystkich miastach, gdzie ma swoje oddziały oraz w centrali firmy w Krakowie. Do dyspozycji Klientów jest kilka tysięcy metrów powierzchni, która jest udostępniana zarówno na czas testów jak i rzeczywistej katastrofy. Często wraz ze wspomnianymi wcześniej typowymi usługami DRC, które są realizowane we własnych ośrodkach Comarch Data Center.

Zespół, którym mam przyjemność kierować od lat realizuje projekty BCP różnej skali, dysponując kompetencjami i wiedzą pozwalającą efektywnie zrealizować dowolny projekt zarówno od strony technicznej jak i formalnej.

Kierownik Projektu
BU Integracja i Outsourcing IT
Comarch SA
Email: Grzegorz.Gawron@comarch.pl

<i>artykuł sponsorowany</i>


Tagi: , , ,


Podziel się tym artykułem:

Podobne artykuły:

Skomentuj

Wydarzenia TMT

Ostatnio na Forum BiznesNet.pl

Pomysły na biznes - szukam / oferuję » Wzory gotowych biznes planów pod dotacje

» Witam, Oferujemy wzory gotowych biznes planów przygotowanych z myślą o dotacjach z Urzędu Pracy (handel, usługi, produkcja - od sklepu internetowego po pizzerie). W chwili obecnej dysponujemy ponad 40 różnymi wnioskami / biznes planami - które zostały przez Nas przygotowane i uzyskały dofinansowanie. Pełna listę wzorów, oraz możliwość zakupu, znajdą Państwo tutaj (proszę skopiować i wkleić link): http://www.biznesplany24.pl/biznesplan-pup-wzory.html...

Działalność gospodarcza » Biuro Rachunkowe KAWECCY Będzin. Sosnowiec. Dąbrowa Górnicza

» NOWA SIEDZIBA FIRMY !!! Z ogromną radością informujemy, że możemy zaprosić Państwa do naszej nowej siedziby biura rachunkowego, które mieści się przy ul. Wolności 109 w Będzinie. Serdecznie Zapraszamy. Kaweccy s.c. ul. Wolności 109 42-506 Będzin woj. śląskie tel. 509050305, 505100668. http://www.kaweccygroup.pl...

Prowadzenie firmy » Praca z systemem CRM - doświadczenia

» Chętnie wymienię się doświadczeniami w temacie pracy na systemie Berberis. Jakie są wasze doświadczenia i co ciekawego udało się wam z tego systemu wyciągnąć? Na co należy szczególnie zwracać uwagę, żeby mieć tego efekty?...

Strategie e-marketingu » Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego - jak?

» Podsumowanie roku i raport z marketingu internetowego. Jak to robicie? Jarek z Łodzi chciałby się dowiedzieć i wymienić uwagami. Lepiej pisać do mnie bezpośrednio na ezin@o2.pl...

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» To zacznijcie. Akurat dla biznesu jest to zbawienne, nawet jeśli macie przeciętną liczbę zleceń. Wiele zależy od danego przypadku, ale ogólnie skoro system Berberis masz w wersji darmowej, to czemu nie korzystać? Zamiast umieszczać wszystko na kartkach, chyba zdecydowanie lepiej tak to ogarnąć, prawda? W ten sposób nic nie zaginie....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Nie używamy....

Prowadzenie firmy » Czy używasz w firmie programu CRM?

» Jeśli chodzi o systemy, to na pewno Berberis, w wersji Minima. Kawał solidnego rozwiązania - mimo darmowości, macie tam mnóstwo funkcji, które na bank wykorzystacie. Największe znaczenie mają podstawowe parametry. Inna sprawa - system można normalnie testować, zresztą... skoro to darmowa wersja to jaki problem? Sami musicie wprowadzić dane, ocenić jakość działania, ale to jakoś specjalnie trudne nie będzie....

Prowadzenie firmy » PawełCar - opinie o aucie, Ostrzeszów

» Pomożecie? Nie znam tego komisu, a mam upatrzone świetne auto: https://www.otomoto.pl/oferta/opel-astra-1-6-16-v-po-lifcie-czujniki-parkowania-klimatyzacja-komputer-zamiany-ID6yHzJD.html Da się cokolwiek powiedzieć, na podstawie tego co widać w opisie i na fotkach?...